Pitääkö lapsen saada haluamansa lahjat vai vanhempien hänelle valitsemat?
Meidän lapsellamme (6 v.) on suunnilleen aina ollu ne samat toiveet (2-vuotiaasta) saakka: barbeja, poneja, petsejä, bratzeja ja muuta - mielestäni suht turhanpäiväistä muovisälää. Oikeesti aina ne samat toiveet synttäreinä ja jouluina. No ei siinä muuten mitään, mutta ku poneja ja barbeja ym. alkaa olla varmaan 50 kpl, ei mitään järkeä. On yritetty ohjailla ja innostaa muunkinlaisten lelujen ja myös kirjojen pariin. Viimeksi saikin sitte esim. sukset, ompelukuvia,kirjoja... Muistan kun tyttö oli vähän suu mutrulla, ettei tullu sitä ja tätä vaikka toki niitä bratzeja sun muitakin hän sai. Olemme koittaneet opettaa, ettei lahjoista mökötetä, vaan ollaan iloisia, kun ylipäänsä lahjoja saa. Mulle vain itselle tuli vähän harmistunut olo lapsen pettymyksestä. Haluaisin kai, että jouluna näkyisi vain niitä tuikkivia silmiä. Nyt kuitenkin näyttää, ettei taaskaan toiveet toteudu. En vaan voi ostaa sitä kolmattakymmenettä prinsessanukkea ja neljättäkymmenettä ponia...
Kommentit (9)
Osta joku muovihökötys, jos niillä oikeasti siis leikkiikin. On meidän pojillakin tuhat ja yksi pikkuautoa, kaikki rakkaita :) Lisäksi osta jotain, mikä olisi kuitenkin lapselle luultavasti kivaa, mutta sinusta parempi lahja kuin nuo toivotut.
Jotain lapsen toivomaa, kunhan on kohtuuden rajoissa. Lisäksi ostan jotain omasta mielestäni järkevää, mutta kuitenkin niin, että lapsikin tykkää.
Nimenomaan siitä eniten toivomasta päästä.
SItten osa voi olla vanhempien keksimiä.
samaa? sitten ostat mitä itse katsot viisaaksi.
Lapsen tahdolla ei ole rajoja. Hanki jotain omasta mielestäsi järkevää ja kuitenkin hauskaa. Lapsi saa kuitenkin kavereilta synttäreillään riittävästi muovisäläkrääsää.. Meille ekat barbit tuli 6-vuotis kaverisynttäreillä.
Mun mielestä ei voi alkaa ruokkia lapsen loputonta leluhimoa. Mitä hyvää siitä seuraisi? Miljoona ponia ja barbia, joilla ei ehdi edes leikkiä?
Lapsellani on jo iso laatikollinen littlest pet shopeja. Ostin vielä muutaman täksikin jouluksi, vaikkei hän ole enää kauaa leikkisä. No ostin kolme pakettia, joissa on yhteensä ehkä 15 hahmoa yhteensä. (Täytti juuri kymmenen.)
Ei niitä tiettyjä suosittuja muovileluja ole koskaan liikaa, jos niihin on ihastunut.
Olis vaikka se Brion junarata? Tai Legoja, niitä on tytöillekin suunnattuja, Lego Belleville vai mikä se on...
Jos toiveet on aina niitä samoja, niin itse en ostaisi enää lisää. Kai olen sitten tyly, mutta ei mahda mitään. Meillä o vain poikia, joten toiveet on aina autoja, tai autorata tms... Koitan ohjata myös piirtämisen pariin, ettei ole niin suppeata tuo touhu. Isompana sitten harrastusvälineitä jne..
Joitakin toiveita voi toteuttaa ja antaa lisäksi muuta. Kannattaa miettiä, miltä itsestä tuntuisi samassa tilanteessa. Mua on ottanut päähän, kun mieheni ei ole kuunnellut toiveitani, vaan on antanut minulle oman mielenesä mukaisia tosi kalliita lahjoja, joista en ole pitänyt.