Tunnetko ketään bipolaarihäiriötä sairastavaa?
Kommentit (29)
mulla on myös epävakaa persoonallisuus. Sairaus ei ihan tasapainossa vaikka lääkityskin on ja epävakaa haittaa myös elämää.
Yhden tilanteen tiedän oikein hyvin. Lääkitys on päällä koko ajan, mutta silti tulee maanisia vaiheita ja masennusta. Välillä muutaman vuoden ok, mutta sitten taas alkaa.
Maanisessa vaiheessa touhuaa todella paljon, soittelee ihme aikoihin ja joka paikkaan. Ostelee kaikkea ja vauhti on kova. Masennusvaiheessa vain makaa ja menee usein sairaalajaksolle, kun ei pääse masennuksesta ulos. Osaa nykyään jo itse hakeutua hoitoon, kun masennus käy pahaksi. Töitä ei kykene tekemään enää ollenkaan, ei kesta minkäänlaista stressiä. On fiksu ja koulutettu ihminen, mutta tavallaan vähän vihannes nykyään, koko ajan vähän pihalla. On perheellinen, pitkässä parisuhteessa.
ja tunteet voivat vaihdella rajusti maniasta masennukseen jopa päivän aikana. Mulla sekamuotoisia jaksoja paljon.
Siskon miehellä on kaksisuuntainen mielialahäiriö ja heille on tulossa lapsi ens kesänä. Miehellä mielialat vaihtelee tosi usein. mies syyttää siskoni kaikista asioista eikä pidä yhteyttä. ei ole kertaakaan ollut neuvolassa mukana vaikka lupaa lähteä. miehellä on myös toinen lapsi jonka kans viettää paljon aikaa. mania vaiheessa tämä mies oli ostellu kaikenlaista, kalliin auton yms muuta arvokasta. joihin ei olisi oikeasti varaa. Alkoholia kuluu ihan järjetön määrä. tietoa ei ole että onko lääkitystä tarkistettu milloin tai ottaako edes lääkkeitä.. muutenki tämän miehen ajatusmaailma on iha outo.. pakottaa melkein siskoa juomaan alkoholia tai polttamaan Tupakkia. koska nämähän on vain suosituksia..
Välillä maailmanvalloittaja, välillä maailman surkein ja pelokkain.
Yrittää hallita muita. Alistaa muita. Yleisimmät keinot henkistä väkivaltaa ja kun se ei riitä niin tulee lyönnit. Kissa-hiirileikkiä.
Itsemurhayrityksiä (joista puhuu auliisti etukäteen - eräs hallinnan/huomionsaannin muoto).
Aikaisemmin oli alkoholi usein mukana kuvioissa.
Minulla on pibon lisäksi rajatila/epävakaa persoonallisuushäiriö ja vaativa persoonallisuushäiriö. Kaikenlaista on tullut tehtyä, vaikka omasta mielestä ei juuri mitään
Hirveä joulu tulossa, koska en tiedä,
tuleeko bipo jouluksi kotiin vai ei.
siinä maanisessa (tai hypomaanisessa) vaiheessa nukkuu vähän, touhuaa kaikenlaista aamuyölläkin, esim. leipoo, puhuu normaalia enemmän ja nopeammin. Itetunto on normaalia parempi ja hän uskoo esim. perustavansa yrityksen tai että käsitöistään tulee myyntimenestyksiä. Mutta ei siis mitään ihan älytöntä touhua tai puhu kuitenkaan.
Masennusvaiheet ovat olleet pitkiä ja vaikeita, on itsetuhoinen, on harhoja. Aika pitkään diagnoosina oli vaikea tai psykoottinen masennus, mutta pari vuotta sitten sairaalassa sai tämän kaksisuuntaisuus-diagnoosin.