Miksi suomalaisissa pikkukaupungeissa on paljon "fiftareita"?
Tuo "fiftari" -juttu liittyy siis 50 -luvun tyylisen rock and rollin ylettömään ihannointiin (Elvis, Bill Haley, Stray Cats - Suomessa Teddy & Tigers, Jam Rock Band - Hurriganeskin käy monelle) ja nämä ikififtarit pukeutuvat arkisinkin amerikkalaista 50 -luvun muotia (a la James Dean) matkiessaan tietynlaisiin farkkuihin (lahkeiden alaosa usein ylöspäin käännetty), nahkatakkeihin ja bootseihin. Nahkatakin hihassa komeilee toki vanha jenkkien etelävaltioiden lippu. Fiftariuroksilla on usein sellainen rasvainen torttukampaus ja pulisongit ja naarailla kellomekko ja "korkea kampaus". Fiftarit myös rakastavat jenkkiautoja ja moni kokoaa ja rassailee vastaavia autotallissaan ja osallistuu joka vuosi jenkkiautotapahtumiin. Suomessa on myös yllättävän monia fiftaribändejä - varsinkin kaupungeissa kuten Mikkeli, Kouvola, Joensuu, Lappeenranta...
Oletteko itse törmänneet tuhon ilmiöön eli tunnetteko aikuisia fiftareita? Minusta tämä on ilmiönä sangen mielenkiintoinen, että noin kauan on yksi muotitrendi elänyt Suomessa ja keskittyy varsinkin pieniin kaupunkeihin. Miksiköhän 60 vuotta vanha "fiftarius" on suosittua niin monessa pikkukaupungissa vielä vuonna 2011?
Kommentit (20)
Pari vuotta sitten keväällä tuntui että kaikki kaupat oli täynnä kellohameita ja silloin noita fiftareita oli kaikissa kesäjuhlissa, nyt taas vähän hiipumaan päin.
kaveripiirissäkin on pari "ikielvistä". Tuo on vain ilmiönä mielenkiintoinen.
Suomessa fiftasrius alkoi hieman jälkijunassa eli muutama vuosi James Deanin "Nuori Kapinallinen" -leffan jälkeen, kun nuoriso kuvitteli, että kovasti ihannoitu jenkkinuoriso kuuntelee Bill Haley:a ja pukeutuu ja kampaa hiuksensa elokuvan lailla - vaikka se ei itseasiassa ollut totta. Se oli jenkeissäkin marginaali-ilmiö verrattuna ajan valtavirtatrendeihin.
ap
Tuo "fiftari" -juttu liittyy siis 50 -luvun tyylisen rock and rollin ylettömään ihannointiin (Elvis, Bill Haley, Stray Cats - Suomessa Teddy & Tigers, Jam Rock Band - Hurriganeskin käy monelle) ja nämä ikififtarit pukeutuvat arkisinkin amerikkalaista 50 -luvun muotia (a la James Dean) matkiessaan tietynlaisiin farkkuihin (lahkeiden alaosa usein ylöspäin käännetty), nahkatakkeihin ja bootseihin. Nahkatakin hihassa komeilee toki vanha jenkkien etelävaltioiden lippu. Fiftariuroksilla on usein sellainen rasvainen torttukampaus ja pulisongit ja naarailla kellomekko ja "korkea kampaus". Fiftarit myös rakastavat jenkkiautoja ja moni kokoaa ja rassailee vastaavia autotallissaan ja osallistuu joka vuosi jenkkiautotapahtumiin. Suomessa on myös yllättävän monia fiftaribändejä - varsinkin kaupungeissa kuten Mikkeli, Kouvola, Joensuu, Lappeenranta...
Oletteko itse törmänneet tuhon ilmiöön eli tunnetteko aikuisia fiftareita? Minusta tämä on ilmiönä sangen mielenkiintoinen, että noin kauan on yksi muotitrendi elänyt Suomessa ja keskittyy varsinkin pieniin kaupunkeihin. Miksiköhän 60 vuotta vanha "fiftarius" on suosittua niin monessa pikkukaupungissa vielä vuonna 2011?
ja paljon, mutta sekoittuvat vain paremmin sinne joukkoon.
Fiftarius nyt on vaan "se juttu" joillekin.
Itse olen fiftari/psycho ja jotenkin vain jaksan ihmetellä teitä jotka ihmettelette meitä.
Miksi jotkut ovat punkkareita?
Miksi jotkut kuuntelevat mainstreme musiikkia, iskelmää, jazzia tai heviä?
Miksi joillekin on niiiiiiin suuri ongelma, että elämme kuin elämme (ja tiedän ettei ap kirjoittanut että tämä on hänelle ongelma, mutta moni tuntuu ajattelevan että fiftarit ovat roskasakkia)?
Paras kysymys loppuun: mitä se kenellekään kuuluu?
Meitä on moneen junaan ja niin sen pitääkin olla.
Siihen palatakseni että moni ajattelee meidän olevan roskasakkia, sanon että niin monia ihmisiä tavanneena, ovat fiftarit aina olleet parhaiten käyttäytyviä ja ennakkoluulottomia.
country- ja cowboymeininkiä.
Ehkä kaupungeissa hengitetään vapaammin, ollaan suvaitsevaisempia, ei ole niin paljon mitä vastaan kapinoida.
et ihmettele sitä pississten määrää joita löytyy ihan joka kolkasta Suomea? Ei vain pikkukaupungeista.....
Tai hipstereitä, hevareita tai vaikkapa luomu-viher-anarkisteja (10-luvulla he taisi olla niitä Koijärvi nuoria)? Niitäkin löytyy joka kylästä ainakin yksi ellei enemmänkin...
Ja voin kertoa että bil haley ei todellakaan ole mikään esiku rokkareille...
Äläkä missään nimessä käytä sanaa fiftari vaan mielummin rokkari...
Ja tiedäthän, että tuohonkin porukkaan kuuluu alalajeja? Kuten psykobilly, teddyt ja neobilly. kaikki ihan erilaisia tyylejä musiikista että muusta tyylistä lähtien, vaikka ne ns. samaan rokkarikategoriaan luetaankin..
Eikä kaikki rokkarit rassaa jenkkiautoja eikä kaikki jenkkiauton omistajat kuuntele rockabillyä :)
et ihmettele sitä pississten määrää joita löytyy ihan joka kolkasta Suomea? Ei vain pikkukaupungeista.....
Tai hipstereitä, hevareita tai vaikkapa luomu-viher-anarkisteja (10-luvulla he taisi olla niitä Koijärvi nuoria)? Niitäkin löytyy joka kylästä ainakin yksi ellei enemmänkin...Ja voin kertoa että bil haley ei todellakaan ole mikään esiku rokkareille...
Äläkä missään nimessä käytä sanaa fiftari vaan mielummin rokkari...
Ja tiedäthän, että tuohonkin porukkaan kuuluu alalajeja? Kuten psykobilly, teddyt ja neobilly. kaikki ihan erilaisia tyylejä musiikista että muusta tyylistä lähtien, vaikka ne ns. samaan rokkarikategoriaan luetaankin..Eikä kaikki rokkarit rassaa jenkkiautoja eikä kaikki jenkkiauton omistajat kuuntele rockabillyä :)
Tulipas kiireessä kirjoitusvirheitä :)
jotenkin vastaan ihmisoikeuksia? Tuo lippu liittyy historiallisesti asioihin kuten neekeriorjuuden kannattamiseen, kuten rokkari-fiftareiden luulisi olevan tietoisia.
ja pienellä paikkakunnalla erottuu selvemmin. Näkyvät kun autoilla liikkeelleä pillurallia torin ympäri. Punkkareilla tai hipstereillä ei ole erottuvia autoja.
jotenkin vastaan ihmisoikeuksia? Tuo lippu liittyy historiallisesti asioihin kuten neekeriorjuuden kannattamiseen, kuten rokkari-fiftareiden luulisi olevan tietoisia.
Mulla tuo lippu (jonka kaikki yleensä käsittää Etelävaltioiden lipuksi, on kuitenkin virallisesti laivaston lippu) liittyy ainakin enemmänkin KAPINALLISUUTEEN, koska nuo Etelävaltiotha oli tavallaan kapinallisia...
Minä en ole rasisti, joten rasistisena en sitä pidä. Toki tiedän, että rokkareihin kuuluu myös yltiöisänmaallisia mutta myös viherpiipertäjiä (luomuintoilijoita ja kasvissyöjiä) sekä kaikenlaista muuta sakkia IHAN NIIN KUIN KAIKKIIN MUIHINKIN "LIIKKEISIIN"....
löytyy niitä tosiaan Helsingistäkin, paljon.. Mä olen innostunut myös siitä tyylistä, kun meillä on 50-luvun auto, mutta mä oon niin tylsä, että normielämässä olen ihan taviksen näkönen ja sitten kesällä kun ajellaan sillä autolla niin sitten laittaudun fiftarityyliin..
Ja tiesitkö, että EU-lippu on täsmälleen samanlainen kuin alkuperäinen Etelävaltioitten laivaston lippu???? Sinisellä pohjalla 13 tähteä ringissä????
Tuo Rebel-lippu tuli käyttöön vasta sisällisodan loppupuolela...
Kuka onkaan vastaa ihmisoikeuksia...
-Pikkukaupungeissa on helppo harrastaa tuollaista:
vert. ihan "maaseutukorvessa" missä pitkä matka joka paikkaan, eli ei pääse autoilla ajelemaan viikonloppuisin ja ollaan ihan syrjässä kaikesta (keikat ja muut tapahtumat mitkä liittyvät asiaan)
vert. isot kaupungit joissa on kallista pitää vaikka tallia missä laittaa autoja, pikkukaupungeissa on melkein jokaisella joku tuttu jolla "vanha navetta" tai muu lato missä laittaa autoa +enemmä taitoa löytyy myös (jos ajatellaan Helsigissä ikänsä asunutt 3. polven "ajokortitonta" pikkukaupungeissa melkein jokainen osaa vähän rassata autoja jo verenperintönä)
-Pikkukaupungeissa erottuu helpommin, isoissa kaupungeissa on sataa erilaista tyyliä ja enemmän ihmisiä, siellä ei huomaa isojakaan porukoita niin helposti.
-Tuo on aika hallitseva elämäntyyli, vert. hevareilla esim. ei ole mitään "omia autoja" ja sitä että moshaa keikoilla ei voi pitää samanlaisena tanssimisena mitä moni fiftari harrastaa, samoin se että asunto on 50-luku henkinen on eri asia kun mustat verhot ja pari pääkalloa sisutuksessa. Eli tuo tyyli menee laajemmille elämänaloille mitä menee moni muu, äh, vaikea selittää :) Mutta esim. nainen asiakaspalvelussa voi olla töissäkin fiftarityylinen -tietyissä rajoissa- (hiukset, meikki, vaatteet) mutta esim. gootille tai punkkarille se oman tyylin esiin tuominen vaikka kaupan kassana tai pankkivirkailijana on hieman vaikeampaa.
-Monesti tuo kulkee myös suvussa, fiftariksi aika moni kasvaa, koska musiikki toimii kaikenikäisille (vert. vaikka Eminem tmv. josta harvoin pitää ukki, isä ja poika...) ja tapahtumissa käydään paljon =saa kavereita pienestä pitäen jne.
Ja itse en ole ko. tyylin edustaja, lähipiirissä kyllä fiftareita löytyy.
itse olen aina fanittanut 50-luvun tyyliä, kellohameet, kunnon vyötärö jne. Jenkkiautot, rasvatukka yms. ei niinkään kiinnosta, mutta 50-luvun tyyliset kodinkonett taas ovat ihania :D
-paljasjalkainen stadilainen
Onko näitä todellakin vielä?
Uteliaisuudesta kysyn, en ole asunut Suomessa sitten v. 1984.
kyllä mitään kapinallisuutta, sehän juuri oli näiden pikkuäitien konservatiivista tyyliä, joka ei ollut lähelläkään rock´n´rollia.
tykkään vaan monista jutuista 50-luvun estetiikassa.
kyllä mitään kapinallisuutta, sehän juuri oli näiden pikkuäitien konservatiivista tyyliä, joka ei ollut lähelläkään rock´n´rollia.
Ja tiesitkö, että EU-lippu on täsmälleen samanlainen kuin alkuperäinen Etelävaltioitten laivaston lippu???? Sinisellä pohjalla 13 tähteä ringissä????
Tuo Rebel-lippu tuli käyttöön vasta sisällisodan loppupuolela...Kuka onkaan vastaa ihmisoikeuksia...
Ehkä "hieman" kaukaahaeuttua...
Niitä nyt on liki aina ollut, joten en ole asiaa mitenkään edes kyseenalaistanut.
Itse tykkään tuosta ajan musiikista. Se saa minun tanssijalan vipattamaan. Ja itsekin olen treenaillut myös 50-luvulla suosittuja tansseja, kuten jiveä ja sen sukulaistansseja boogie woogieta ja lindy hopia.
Sitten kun näkee asuja, jotka istuu hyvin noihin musiikkeihin ja tansseihin, niin sitä teemaa laajentaa helposti pukeutumiseen.