Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mulla kasvain lisäkilpirauhasessa. Pelottaa. Onko teillä mitään tietoa asiasta?

Vierailija
15.12.2011 |

Eli näkynyt ultrassa ja magneettikuvassa. Vähän yli sentin kokoinen. Kuvantamisella ei kuulemma voi saada selville onko hyvän- vai pahanlaatuinen.

Eikö mitenkään voi saada selville. Jos on hormonieritystä, niin leikataan, muuten ei ilmeisesti, vaikka syöpää ei voi poissulkea.

Voiko poissulkea vain leikkaamalla pois? (Sairaalan lääkäri ei oikein vastaillut)

Leikkauksesta voi mennä ääni. Jää jonkinlainen murina. Millaista se on, jos sattuu kohdalle tuo äänihermon vaurioituminen?

Onko kellään mitään tietoa.

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
22.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkähän ikäinen olet? Minä olen 57v ja minulta leikattu lisäkilpirauhasen kasvain kaksi kertaa ja taas kasvain uusinut. Nyt on ohjelmassa kasvainta pienentävä mimpara lääkitys ja uusi radikaalileikkaus tehdään muutaman kuukauden sisällä. Vaikka kasvain patologin lausunnossa ei ole pahanlaatuinen, niin lääkärit on sitä mieltä että on syöpä aggressiivisen kasvutapansa vuoksi. Leikkauksessa lähtee kaikki rauhaset kaulalta oli ne terveitä tai sairaita varmuuden vuoksi. Nyt on vaarana että ääni menee kokonaan kun minun äänihuulenhermo vahingoittui ensimmäisessä leikkauksessa toiselta puolen. Nuorilla kai yleisempi tää MEN-oireyhtymä,onko sitä sinulta tutkittu. Tsemppiä vaan sinulle toivoo yx mummeli.

Vierailija
22/30 |
22.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 47-vuotias. Täytyy muistaa kysyä tuosta MEN-oireyhtymästä, kun menen sairaalan lääkärille. En tiedä vielä, mitä on tutkittu. Paljon verikokeita otettiin kylläkin. Huomenna menen lääkärille.

Mitenköhän voi olla mahdollista, että voi olla syöpä kasvutapansa vuoksi, vaikka patologi ei sulla sitä todennut.

Minä haluaisin leikkaukseen varmuuden vuoksikin, mutta jos ei ole hormonivaikutuksia, niin ei sitten leikata.

Yksityisellä multa otettiin siis ultra ja magneetti. Lausunnoissa, että adenooma lisäkilpirauhasessa. Tänään sairaalassa kävin ultrassa. Nyt ultraaja ajatteli, että josko se olisikin kysta kilpirauhasessa. (Ei siis lisä-) Ovatpa eri mieltä asiasta. Tosin lupasi vielä tarkemmin katsoa yksityisen magneettikuvaa.

Kurja, jos sulta menisi ääni kokonaan. Perhe-lehden lokakuun numerosta löysin vinkin mukaan artikkelin äidistä, jolla ääni vaurioitui haaleaksi kuiskaukseksi. Se kumminkin parani jonkin verran korjausleikkauksella. Eli pystyi puhumaan, mutta möreämmin kuin ennen. En tiedä, jos menee molemmat äänihuulet, niin voiko korjata. Lehden tapaus sai korvauksia hoitovirheestä. "Pysyvä vahinko olisi voitu välttää huolellisella leikkaustekniikalla."

Terveisin: ap

muiltakin luen vielä mielelläni viestejä. Huomenna lääkäri siis, huh.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
22.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

nostamaa, josko joku vielä vastaisi.

ap

Vierailija
24/30 |
22.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kasvain sekä kysta kilpirauhasessa. Toinen on 4mm ja toinen 4,5mm halkaisijaltaan ja kun ne ovat alle 5 mm niin ei kuulemma tarvitse leikata eikä edes seurata (?!) . Sitten vasta jos hormoonitoiminnassa tulee heilahteluita.

Olen itsekin hieman ymmälläni, että näinkö tämä tosiaan menee. Kasvaimessa on verisuonia eli siis varmaankin mahdollisuus siihen että se kasvaa, mutta siltikin sanottiin näin. Seurannan puutetta siis lähinnä ihmettelen itse.

Vierailija
25/30 |
22.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät edes seuraa kilpirauhasesi kasvainta. Ihmettelen. Minä ainakin olen aika hädissäni, jos huomenna ilmenee, että ei häikkää hormonitoiminnassa ja ei seurata. Eli kun kuvasta ei voi tietää onko hyvän- vai pahanlaatuinen.

Tuttavallani oli yksi kasvain kilpirauhasessa ja häneltä otettiin siitä neulanäyte. Ei ollut pahanlaatuinen ja häntäkään ei seurata.

ap

Vierailija
26/30 |
22.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä ei ole näytettä otettu, riski kuulemaa syöpään on niin pieni. Ja vasta jos kasvaa tai hormooneissa tulee muutoksia niin sitten katsotaan uudelleen. En kyllä tiedä että kuinka huomaavat sen kasvaneen kun sitä ei nimenomaan tarvitse seurata... Julkisella puolella kävin tosiaan, pitäisiköhän käydä varmuuden vuoksi yksityisellä?

Vierailija
27/30 |
22.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä sinuna kävisin yksityisellä sitten kontrollissa. Eihän sitä kasvua itse huomaa tai niitä hormonimuutoksia. Sairaalassa vaan olisi tasokkaammat laitteet tutkia. Yksityisellä taso ilmeisesti vaihtelee aika paljon.

ap

Vierailija
28/30 |
22.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kilpirauhasen hyvälaatuiset kasvaimet on aika yleisiä. Monilla on siis kasvaimia mutta ei syöpää. Käsittääkseni jos on syöpä niin aina leikataan. Itseltäni on leikattu kilpirauhasen syöpä. Lisäkilpirauhaset jätettiin paikalleen, mutta äänen kanssa oli jonkinasteisia ongelmia. En menettänyt ääntä, mutta se oli käheä leikkauksen jälkeen.

Mulla kasvaimen pahanlaatuisuus todettiin ohutneulanäyttelllä. Ultra voi antaa viitteitä siihen onko hyvän vai pahanlaatuinen, mutta ei varmuutta.

Kilpirauhasen syövät ovat pääosin hyvin hoidettavissa.

Mitä jos menisit yksityisvastaanotolle sellaiselle lääkärille, joka työskentelee myös sairaalassa. Näin hän vois tarvittaessa kirjoittaa lähetteen julkiselle puolelle tutkimuksiin. Lääkärillä on kyllä velvollisuus vastata potilaan kysymyksiin . Voisit kirjoittaa kysymyksen muistiinennen vastaanottoa niin muistat kysyä. Ja ottaa jonkun kaveriksi mukaan, itse ei aina muista mitä lääkäri sanoo kun tilanne on muutenkin jännittävä.

Hyvää vointia!

Vierailija
29/30 |
22.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se lääkäri sanoi, että ultralla ei voi sanoa mitään lisäkilpirauhasen kasvaimen hyvänlaatuisuudesta. Liekö niin hankalasta paikasta mahdoton ottaa näytettäkään. Tosin eihän tässä nyt sitten tiedä onko kyse lisäkilpirauhasen adenoomasta vai kilpirauhasen kystasta. Kyllä on sekavaa.

ap

Vierailija
30/30 |
22.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Multa on leikattu struuma. Äänihuulten vaurioitumisen riski on oikeasti todella pieni.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kaksi