Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mulla kasvain lisäkilpirauhasessa. Pelottaa. Onko teillä mitään tietoa asiasta?

Vierailija
15.12.2011 |

Eli näkynyt ultrassa ja magneettikuvassa. Vähän yli sentin kokoinen. Kuvantamisella ei kuulemma voi saada selville onko hyvän- vai pahanlaatuinen.

Eikö mitenkään voi saada selville. Jos on hormonieritystä, niin leikataan, muuten ei ilmeisesti, vaikka syöpää ei voi poissulkea.

Voiko poissulkea vain leikkaamalla pois? (Sairaalan lääkäri ei oikein vastaillut)

Leikkauksesta voi mennä ääni. Jää jonkinlainen murina. Millaista se on, jos sattuu kohdalle tuo äänihermon vaurioituminen?

Onko kellään mitään tietoa.

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
15.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äänihuulten vaurioituminen on äärimmäisen harvinaista ja sekin pystytään nykyisin aika hyvin estämään, eli miltei mahdotonta.

Vierailija
2/30 |
15.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sen leikattavaksi pois varmuuden vuoksi.

Mutta: sairaalan lääkäri sanoi, ettei leikata, jos ei ole hormonivaikutuksia. Siitä ei kuitenkaan voi mitenkään päätellä pahanlaatuisuudesta mitään hänen mukaansa. Todella ihmettelen ja pelkään.

Haluaisin leikkausta. Lääkäri sanoi, ettei leikata, kun joku oli tehnyt kantelun, kun syöpää ei sitten vastaavassa tapauksessa löytynyt.

Voisitko sinä tai joku muu auttaa, mitä teen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
15.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei siitä oteta ohutneulanäytettä?

Multa on poistettu sekä kilpirauhanen että kaksi lisäkilpirauhasta syövän vuoksi. Äänihuulihermo vähän venähti mutta ääni palautui hyvin. Lisäkilpirauhasen leikkauksessa, varsinkin jos ihan pieni kasvain, riski on pienempi. Mun vierustoverina oli osastolla henkilö jolta leikattiin pelkkä lisäkilpirauhanen, oli nopea ja helppo operaatio.

Vierailija
4/30 |
15.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten herkästi leikataan jos vaikuttaa kalsiumarvoihin.

Vierailija
5/30 |
15.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko syöpä, ellei poista sitä ja ei ole halukas poistamaan, jos ei ole hormonivaikutuksia. Minulla mahdollisesti ei ole hormonivaikutuksia, kun kalkki ei niihin viitannut. Isotooppikuvausten tulos on vielä saamatta. Pelkään putoavani siihen kuoppaan, että mitään tietoa pahanlaatuisuudesta ei ole voitu saada, mutta ei leikata, kun hormonivaikutuksia ei ole.

Ihana kuulla, että lisäkilpirauhasleikkaus oli pieni leikkaus vain.

Olen niin peloissani, kun en ole saanut lääkäriltä kunnon vastauksia. Hän oli pahantuulinen ja kiukkuinen jonkun muun turhasta leikkauksesta tekemästä kantelusta.

ap

Vierailija
6/30 |
15.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mukaan ei ole mitään keinoa saada tietää laadusta kuin leikkaus. (Jota ei siis suostu määräämään, jos ei hormonivaikutuksia) Eli ei kai neulanäytekään sitten kerro.

Mitä tapahtuu, jos äänihermo kokonaan vaurioituu? Tuleeko ääntä enää ollenkaan?

Kiitos tähänastisista vastauksista. Kertokaa mielellään lisää.

Tapaan lääkärin joululomalla toisen kerran. Vinkkejä?

ap

Vierailija
7/30 |
15.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

äänensä pariksi vuodeksi kasvaimen leikkauksessa (oli tosin iso, kananmunan kokoinen, kasvain).

Vierailija
8/30 |
15.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä siis menetin ääneni joksikin aikaa kilpirauhasleikkauksen jälkeen ja pelättiin että hermo on mennyt poikki, ääni oli sellainen käheä kuin pahassa flunssassa. Kyse oli kuitenkin vain ohimenevästä ongelmasta. Ja mulla kasvain oli iso, 4 cm halkaisijaltaan, se teki leikkauksen vähän hankalammaksi.

Vierailija
9/30 |
15.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

toisen lääkärin mielipide asiaan. -endon hoitaja-

Vierailija
10/30 |
15.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikö sitten tule enää ollenkaan minkäänlaista ääntä koskaan enää?

Sillä, joka kertoi, että epäiltiin poikkimenoa, ei ilmeisesti kumminkaan ollut mennyt poikki, vaan vain venähtänyt. Niinkö se oli?

Olisi kamala menettää äänensä täysin.

Kilpirauhassyöpä? Miten se todetaan. Minulla on kilpirauhasessa kyhmyjä, joita arvellaan struumaksi. Mistä sitä tietää, voisiko niissäkin jossain ollakin syöpä? Millainen ennuste syövällä kilpirauhasessa? Entä lisäkilpirauhasessa?

Perhelehti tulee, mutta olenkohan jo heittänyt pois.

Kirjoittakaa vielä. Teistä on jo nyt ollut paljon tukea.

ap

Vierailija
11/30 |
15.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

leikataanko teidän sairaalassanne lisäkilpirauhasen kasvaimia, joilla ei ole hormonivaikutuksia. (Siis varmuuden vuoksi, kun syöpäähän ei mitenkään muuten voi poissulkea.)

Lisäksi: kävin sattumoisin ylilääkärillä, joten kaipa toisen lääkärin mielipide ei voi tätä ylittää.

Olen ymmälläni.

Vierailija
12/30 |
15.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa niistäkin palautuu ajan kuluessa kun hermonpäät löytävät toisensa, osalla sitten ääni jää sellaiseksi heikoksi.

Vierailija
13/30 |
15.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäkilpirauhasen kasvaimet voi myös pienentyä ja hävitä, mun tädillä kävi niin.

Vierailija
14/30 |
15.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli hyvä, jos katkeamisessakin olisi "vain" tuo.

Itsensä ilmaisu puhumalla on todella tärkeää.

Kirjoittakaa vielä, jos jaksatte tai jotain tulee mieleen.

ap

Vierailija
15/30 |
15.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

liekö niin, että jos kasvaa, niin sitten epäillään enemmän syöpää, jos seurataan. En tiedä mitään.

Miksei tätiäsi leikattu,vaan jäätiin seuraamaan?

Mikä on syövän ennuste?

ap

Vierailija
16/30 |
15.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja suurin osa täysin harmittomia.

Vierailija
17/30 |
15.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuten sekä ultrannut- että magneettikuvan katsonut radiologi ja lähetteen kirjoittanut lääkäri olivat sitä mieltä, että tämmöiset poistetaan. Eli eri mieltä olivat kuin endokrinologi sairaalassa ja sehän se päättää.

ap

Vierailija
18/30 |
15.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisää saa toki kirjoittaa, jos haluaa. Luen kyllä.

ap

Vierailija
19/30 |
07.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät vaikuttaisi olevan halukkaita leikkaamaan, kun arvot ovat niin vähän poikkeavia. Minua harmittaa, kun tuijottavat pelkkiä arvoja eivätkä sitä, että arvot eivät kerro mitään siitä, onko syöpä vai ei. Eli sairaalakäynnillä selvisi, että leikkausta ei ole tulossa. Otettiin kumminkin vielä muita kokeita ja menen käymään vielä sairaalassa ensi viikolla. Pyytäisinkö neulanäytettä? Onkohan se luotettava?

Onko kellään jätetty lisäkilpirauhasen adenooma leikkaamatta? Onko sitä jotenkin sen jälkeen seurailtu?

Kävin juuri yksityisesti uusintaultrassa. Ultraaja sanoi, ettei ole kasvanut viidessä kuukaudessa mittaustarkkuuden rajoissa.

Onko teillä mielipiteitä vielä tai kokemuksia? Ihmettelen, että jätetään leikkaamatta, vaikka voi olla 2 % tod. näk. syöpäkin.

ap

Vierailija
20/30 |
07.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kellään jätetty leikkaamatta?

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan yhdeksän