Kysymys uusperheistä
Ketä lapsi tälläisessä tapauksessa imoittaa kuuluvaksi perheeseensä (ja piirtää ns. perhekuvaansa)?
Asuu joka toinen viikko äidillä, joka toinen viikko isällä.
- Äidin luona asuu äiti, äidin uusi mies, täyssisko ja siskopuoli (sama äiti, eri isä), joka toinen vkl käy äidin uuden miehen poika aikaisemmasta avioliitosta
- Isän luona asuu isä, isän uusi nainen, siskopuoli (sama isä) ja isän uuden naisen kaksi poikaa (eivät käy bioisänsä luona)
Käytännössä lapsi näkee kaikkia yhtä paljon (lukuunottamatta äidin uuden miehen poikaa), mutta vain viisi ovat verisukua. Lapsi kuitenkin kokee kaikki yhtä läheisiksi/kaukaisiksi. Mikä on tämän lapsen perhe?
Kommentit (8)
Kyllä lapsella on oikeus vähän toisenlaiseen elämään. Kuulostaa kamalalta. Eikö lapset voisi tehdä yhden ja saman ihmisen kanssa?
perhekin olisi kiva.
Kuuluuko koira perheeseen? entä anoppi,jos asuu saman katon alla?
Perhe on henkilökohtainen kokemus. Kun ihmiseltä kysytään, ketä perheeseen kuuluu, useimmat vastaavat "isä, äiti, lapset". Kun häneltä sitten kysytään, että Sinun perheeseesi kuuluu, vastaus onkin jo eri.
Moni vastaa kysyttäessä mukaan lemmikkieläimetkin. Moni vastaa myös omat vanhempansa. Vanhemmista ihmisistä jotkut vastaavat aikuiset lapsensa, toiset taas eivät.
Jos haluat tietää, ketä lapsen perheeseen kuuluu, aino atapa saada se selville, on kysyä lapselta tai pyytää piirtämään se kuva.
Ei ole olemassa valmista perhesabluunaa, johon sovittaa.
Perhe on henkilökohtainen kokemus. Kun ihmiseltä kysytään, ketä perheeseen kuuluu, useimmat vastaavat "isä, äiti, lapset". Kun häneltä sitten kysytään, että Sinun perheeseesi kuuluu, vastaus onkin jo eri.
Moni vastaa kysyttäessä mukaan lemmikkieläimetkin. Moni vastaa myös omat vanhempansa. Vanhemmista ihmisistä jotkut vastaavat aikuiset lapsensa, toiset taas eivät.
Jos haluat tietää, ketä lapsen perheeseen kuuluu, aino atapa saada se selville, on kysyä lapselta tai pyytää piirtämään se kuva.
Ei ole olemassa valmista perhesabluunaa, johon sovittaa.
Sen verran vielä jatkoa, että edes saman perheen jäsenet eivät läheskään aina vastaa samalla tavalla.
Voit tehdä hauskan testin itse. Pyydä kaikkia perheenjäseniäsi (jos tunnistat heidät, heh heh) piirtämään kuva, jossa itse on keskellä ja ympärillä esimerkiksi viisi kehää. Kehille piirtäjä sijoittaa perheensä (ketä siihen sitten katsookin kuuluvaksi). Sisimmälle kehälle läheisimmät jne.
Kun on valmista, vertaa.
perhekin olisi kiva.
Kuuluuko koira perheeseen? entä anoppi,jos asuu saman katon alla?
Jollekkin koira on rakkaampi kuin oma sisko ja jollekkin anoppi läheisempi kuin oma äiti.
AP:n kertoma lapsi muodostaa itse sen, kuinka läheiseksi kenetkin lähipiiristä kokee ja kuinka laajan perhekuvan luo.
Olen samaa joskus miettinyt kun lapseni ovat saamassa pikkusisaruksen isänsä perheeseen. Luulisin, ettei kukaan muu (kumpaankaan perheeseen mahdollisesti tuleva) sisarus voi tulla yhtä läheiseksi kuin ovat toisilleen. Mutta heidän keskinäinen vahva läheisyytensä johtunee pienestä ikäerosta ja siitä, että he kulkevat yhdessä vaikka muut läheiset ympäriltä vaihtuvatkin. Mutta ei tuo asia minun pohdinnoistani miksikään muutu, lapseni itse määrittelevät välien läheisyyden, aivan kuten ydinperheenkin (itse sellaisessa kasvanut) sisällä voi olla hyvin vahvoja eroja kiintymyksessä eri perheen- tai lähisuvunjäseniin.
millään lailla mieheni lasten perheeseen, kun he käyvät meillä vähintään joka toinen viikko? Olenko vain isän uusi nainen (sitten kun ovat sen verran vanhoja että jotain ymmärtävätkin)? Entäs kun äidillä on uusi miesystävä, kuuluuko hän jotenkin perheeseen enemmän kuin minä?
Kyllä lapsella on oikeus vähän toisenlaiseen elämään. Kuulostaa kamalalta. Eikö lapset voisi tehdä yhden ja saman ihmisen kanssa?