.:¨' * ' ¨Suurperhekuumeilijoiden Talvi ¨' * ' ¨:.
Kommentit (179)
Hiljasta täällä tosiaan on ku huopatossu tehtaalla =) kaikki on tietysti nauttimassa lumesta nyt kun sitä vihdoinkin on =)
Kävinkin hakemassa tuota greippimehua, saa nähdä onko mitään tehoa ;) Hyvää se ainakin on joten eikai siitä nyt varsinaisesti haittaakaan ole.
Mulla itsellä kaks hyvää kaveria tietää kuumeilusta ja tuntuu että he jännäävät yhtä paljon ku minä itsekkin että tärppääkö ja koska tärppää ja kun menkat alkaa niin tuntuu että he on yhtä pettyneitä ku minäkin siitä ettei taas tässä kuussakaan sitten mitään tapahtunut :D
Tosiaan en oo kauheesti ehtiny tänne nyt kirjottelemaan, niin kauheesti ollu nyt töitä ettei oo vaan saanu aikaa revittyä mistää. Nytki pitäs tehä ihan jotaki muuta =D
Lunta tosiaan on täällä tullu ihan kiitettävästi (lue=paljon!) ja meillä sitä oli ennestäänki pari kymmentä senttiä ainaki. Nyt sitä on varmaan puoli metriä jos ei enempiki, kyllähän tuon lumitöitä tehdessä taas tiesi kolaa työnnelleensä...
Greippimehusta: Sillä on tietääkseni myönteistä vaikutusta noihin limoihin =D eli on sitte paremmat mahikset siihen kohdun seinämiin tarttua. En tiiä onko tää oikeesti niin mutta ite ainaki huomasin tuon juomisesta aikoinaan että kyllä sitä värkkiki oli märempi =DD eli jonkiasteista limojen lisääntymistä oli.
Wattu: mää olin tosi skeptinen tuon kupin suhteen aluksi! Sitte aattelin ku mulla on niiiiiin runsaat nuo menkat että noh kokeillaan sitte..Ja pois en enää antais! Jos on niukanlaiset menkat tai vuodon loppupäivät niin riittää että kupin tyhjentää pari kertaa päivässä ja se on oikeesti tosi luksusta ku ei tartte noitten märkien ja hiertävien rättien kans pelata! Suosittelen siis kovasti!
Meillä kuumeilusta tietää ukkokulta :), äiti,sisko ja jotku lähimmät sukulaiset, kavereita mulla ei oikeastaan valitettavasti ole ollenkaan! Muutama ystävä ja perhetuttu mutta ei ukkokultaa kummempaa sydänystävää ja eihän tuolle voi kaikkea kertoa vai mitä!
Missäs vaiheessa sitä kiertoa muilla mennään? Onko jännäilypäiviä tiedossa?
Täytyy kiiruhtaa taas!
nani kp26
jonkun aikaa jo seuraillut tätä ketjua ja nyt ajattelin ihan itsekin kirjoitella eli kuumetta pukkaa ihan suurperhelliseksi asti ja tuntuu että loppua ei näy (ehkä ihan hyvä niin, hih!)
meillä minä ikää 35 ja sama isännällä. lapset tyttö -03, tyttö -06, tyttö -07 ja poika -11. kuopus on neljän kuukauden ja mieletön vauvakuume iski vissiin noin kaksi kuukautta sitten. jälkitarkastuksessa sain kyllä pillerireseptin mutta puhuttiin, että jos ei ihan vielä silloin sitä reseptiä haeta ja sillä tiellä edelleenkin. toiveissa siis vielä yksi ihana vauvatettava.
kuumeilusta tietävät kaksi lähintä ystävääni, joilla myös neljännet lapset syntymässä näinä päivinä. jännityksellä nyt odotamme ensi viikkoa kuinka käy, saapuuko täti vaiko eikö...menkkojen pitäisi alkaa 17 pvä mutta vielä on tuo kierto ollut synnytyksen jälkeen hieman omalla radallaan että päiviä voi kulua enemmänkin...ainakaan mitään oireita ei ole suuntaan eikä toiseen...
talvi tuli, aivan mahtavaa! aika kuluu luistelemassa ja lumileikeissä ja nyt viikonloppuna pitäisi kaiketi suksetkin ratsata, että kenelle menee mitkäkin..
nuorin tytär täyttää huomenna viisi vuotta ja hetken aikaa meillä on kaksi viisi vuotiasta saman katon alla..huh-huh! näihin aikoihin sitä siis oltiin viisi vuotta sitten naistenklinikalla supistusten kourissa..niin liikuttavaa ajatella sitä!
lumista viikonlopun jatkoa kaikillen!
uhmaikä
Paljon tervetuloa uusille mukaan :) Kiva, että meitä suuren perheen haluavia riittää!
Talvi on tullut oikein rytinällä tänne keskiseen Suomeenkin. Hiihtämään ja luistelemaan pääsee ja ulkona näyttää niin ihanalta. Piristää mieltä todella!
Meillä on ens viikolla nuorimmaisen korvien putkitus edessä. Kitarisat saatetaan myös poistaa. Vähän jänskättää. Ei oo vanhemmilla lapsilla tarvittu putkituksia. Onko teillä kokemuksia?
Mä en oo kertonu vauvakuumeilusta kenellekään suoraan. Jos joku on kysyny, että onko meidän lapsiluku täynnä, oon vastannu, että eihän sitä koskaan tiedä. Mä en jotenkin uskalla kertoa kuumeilevani, jos vaikka en tulisikaan enää raskaaksi. Sitten kaikki kyselee, että jokos on tärpänny ja harmittaa vastailla, että ei oo tärpänny. Kaksi vanhempaa lasta on saanu alkunsa ihan kerta heitolla, mut nuorinta kerittiin yrittää puoli vuotta. Se ei oo pitkä aika, mut nyt taas on ikää jo enemmän ja en tiedä PCO:n tämän hetkistä tilannetta. Pelottaa niin, että neljäs jääkin vain haaveeksi. Mut toiveikkaana mennään. Kun saisi tuon kierron ensin normalisoitumaan. Pitäisi varmaan jättää se aamuimetys pois, mut tuntuu olevan pienelle vielä niin tärkeä, etten raaskisi.
Greippimehusta: Oon ymmärtäny kans, että se lisää limoja ja saattaa paksuntaa limakalvoa. Kiinnittyminen pitäisi olla helpompaa ja siittiöitten pitäis päästä paremmin perille :) On ilmeisesti ihan näitä vanhan kansan poppakonsteja. Ainakaan siitä ei pitäis olla haittaa ja loppujen lopuksi on ihan ok makuistakin. Huomasin jo parin päivän jälkeen, että selvästi on limat lisääntyny.
Nanille todella hatunnosto, kun oot selvinny runsaista menkoistasi. Mä oon pitäny omiani runsaana, mut sun viestin luettua taidan perua puheeni... Tuo kuukuppi houkuttelis muakin. Kiitos kehuista!
Hauskaa viikonloppua kaikille!
kinuski kp16/?
Arvatkaas kuka teki tänään positiivisen raskaustestin!!!!
Minähän se :D
Pienoinen mutta tässä nyt on kuitenkin, tämä viiden lapsen äiti, niin fiksuna taas että! Raskautumisesta sanottiin et ei ennen kudosmuutoksen poistoa raskaaksi, noooh vuoden ekana päivänä sitten aateltiin et ku se operointi on viidespäivä niin eikai se neljä päivää tässä nyt mitään ja eikai se nyt tärppääkkään ku ei oo tärpännyt muutenkaan ym ym ja tuumasta toimeen vaan.
Noh positiivinen se nyt vaan sitte on ja saa nähä miten se operointi sitte vaikutti, mahtaakohan mennä kesken, voi että en mä muuta sano!
Iloinen asia ja niiiiin toivottu ja odotettu mutta pitikin tuollainen mutta siihen nyt järjestää, mulla on operoinnin jälkeistä vuotoakin vielä mutta onhan se km vuoto sen verta reipasta et sen kyllä erottaa jos niin käy.
wattu
Onnea Wattu =) ja paljon tarrasukkia matkaan =) Saanko kysyä että onko sinulle tehty se loop-toimenpide? vai mikäs se hieno nimi sille nyt olikaan..
Nassukka kiitos :) Joo se justiinsa loopkonisaatio.
Soitin tänään gynelle ja sen suhteen ei tarvi olla huolissaan.
Mutta onhan mulla noita keskenmenojakin ollu, et katellaan nyt ihan rauhassa kuitenki muutama viikko.
Oih! Ihanaa Wattu!!! Mikä ihana lahja kaiken kokemasi jälkeen!
En usko että toimenpiteestä on pikkuisen kasvamiselle mitään haittaa, hyvä jos ehti tuossa välissä kiinnittymään ja eihän ne tietääkseni kohtua ronkanneet,vai kuinka? Luulisin että jos siitä haittaa ois ollu niin ei tuo pikkuinen sinne ois alunperinkään onnistunut kiinnittymään! Nyt vaan nautit ihanasta hetkestä :) Kovasti enkeleitä ja pikkuiselle tarrasukkia matkaan mukaan! Älä unoha meitä täällä eli käyhän kertoilemassa välillä uutisia tälläkin puolella..
Lämpimät tervetulotoivotukset Uhmaikä! Tännehän mahtuu,mutta älähän jää kovin kauaksi vaan pikaiset visiitit ovat suositeltavat :) Hauskasti meillä on lapset toisin päin eli meillä on eka 3 poikaa ja sitte tyttö :)
Kinuski: meillä putkitettiin tuon 4v korvat 2v sitten, samalla poistettiin hirveän suuret kitarisat! Toimenpide oli lyhyt ja pikkumies oli jo illalla ihan oma ittensä eli ei jäänyt kipuja tai muitakaan traumoja. Putket oli sen vuoden verran paikoillaan, toinen lähti itekseen pois ja toinen oli tuloillaan ku lekuri sen tarkastuksessa lopulta poisti.
Niin ja noista runsaista menkoista. Käsittääkseni runsaat menkat ovat sellaiset jos vuodonmäärä ylittää kierron aikana 80ml. Mulla tuota ei kait voi enää sanoa runsaiksi vaan taitaa ylittää jo käsitteen niagaramenkat! Toivon vaan että ei enää noin paljo vuotais ku seuraava vuoto alkaa...
ON: täti siis taitaa olla tänne tuloillaan! Sen verran kireällä mielellä rouva täällä on! ärrr...
katotaan nyt miten tuo kierto menee eli millon vuoto alkaaku tää on nyt ihan kokonaan terokierto ollu..
nani kp29
Sen verran vielä piti Watulta kysymän,että millon se LA ois? Oisko 23.9? Aattelin vaan ku mulla ois ollu tuo jos ois tärpänny ja pikaisella laskulla aika samoissa ois menty :) mutta tiedän että meillä ei syyskuista oo tulossa..höh..
Kyllä sitä näköjään aika hyvin ittensä vielä tuntee..niin se ei toivottu vieras saapui..eli kp29 vaihtui kp1.
Eipä muuta..
nani taas
Kiitos nani :) Joo just se 23pv :D MUTTA katotaa nyt kuin käy, vuoto ollut nyt verisempää, mutta ei auta kun ootella ja katella, jos kovin runsasta on niin käskettiin mennä näytille.
Kohtua ei tosiaan ronkattu et sen toimenpiteen takia ei tarvi murehtia.
Ikävää kun sulla alko menkat :( onneksi ei kuitenkaa mikään megakierto tullu ja pääsette pian yrittämään uusiks.
En mä täältä mihkään katoa :)
wattu taas
Wattu.. Se operaatio on kyllä enemmän ku hmm.. pirullinen... Mulle tehtiin sama vuosi sitten, kamalan ison palan ronkkivat pois sillon ja se vuoto sen jälkeen oli jotain kauheeta.. tuntu että sitä verta vaan tulee ja tulee :/ Toivotaan parasta että pienellä olisi tiukasti tarrasukat mukana ja vuoto on vain toimenpiteestä johtuvaa =)
Ai sullekin on nassukka tehty se, mä en ite toimenpidettä pitäny pahana ollenkaan, mut se vuoto oli kyllä melkosta verenvuodatusta ku sielä joku suoni aukes. Ja sulla siis vuoti ja vuoti, no sitte...kiitos kun kerroit :)
Mä taisin liian pian rehkiä, olin tuossa vloppuna siivousapuna ja tuli huhkittua aikalailla ja vuoto lisäänty kyllä sen jälkeen. Gynellä sanottiin ettei toi vuoto raskauteen vaikuta millää lailla.
Jokohan nyt riittäis mun höpinät tälle päivää.
Nanille tsempit vielä ekoihin päiviin!
Wattu.. Juu tehty on :/ ja mulle se oli aika ikävä kokemus kun eivät parista kohtaa saaneet puutumaan ollenkaan joten sattu niin pirhanasti kun se silmukka niihin kohtiin osu. Samoin ne onnistu mullakin repäseen jonkun suonen tms.. joutuivat ihan omepeleen siihen kohtaan laittamaan että saivat vähän paremmin vuotoa tyrehtymään.. Noh nyt se on koettu ja toivottavasti ei tarvitse toista kertaa mennäkkään *koputtaa puuta* Tarkasti tuntuvat nyt ainakin seurailevan nuita papa-juttuja, syys-kesällä kävin edellisen kerran ja nyt sitten tulikin jo uus kontrolli aika =)
Nassukka, olipas ikävä kokemus sulla :(
Toivottavasti ei enää koskaan moiseen tarvi mennä!
Anteeksi tää mun jahkaaminen ja jauhaminen, mutta eiköhän se nyt ollu tässä kesken tais mennä alkuunsa tai sitte olikin vain kiinnittymisyritys.
Reippaasti vuotaa joten ei tässä oo enää mitään epäselvää, pöh. Mutta ei auta kun uuteen yritykseen vain!
Mitäs teille muille kuuluu, missä vaiheessa kiertoa meette? Toivottavasti tulis nyt paljon plussia :)
wattu
menipä taas hujauksessa päivät niin en tännekään ehtinyt aikaisemmin..alkuviikko melkoista kiukuttelua tämän äidin osalta ja syykin oli ilmiselvä siinä kohden kun täti kurvasi paikalle..vielä ei siis viides tuloillaan..
onneksi tässä viimeistään lauantaina mun parhaimman äitiystävättäreni synnytys käynnistetään (pari viikkoa jo yli lasketun) ja sitten pääsee nuuhkimaan pikkuista! ihanaa!
kiitos kuukautiskuppi-keskustelusta..kaivoin myös omani naftaliinista mutta yllätys oli melkoinen koska todellakin täyttyi ihan huimaa vauhtia!
tämä oli nyt vähän omanapainen kirjoitelma..sorppan siitä!
talvisiin tunnelmiin hyvää yötä!
uhmis!
kera (toistaiseksi) yksipuolisen kuumeilun.
Olen siis 36v, mies 40v ja meillä on liuta lapsia; poika -93, poika -95, tyttö -98, poika -03 ja poika 12/10. Vanhin ja neljäs on erityislapsia; vanhin asuu jo omillaan tuetusti, hällä dg on vielä auki, mutta jotain as-adhd-add- tyyppistä oireilua hällä on, ja nelosella on adhd ja as. Kuopus on pelottavasti saman tyyppinen kuin nuo eritysetkin.
Käyn töissä hoitoalalla, mies on toistaiseksi työttömänä... Joten arki on meillä melkoisen haasteellista juuri nyt!Lisäksi kun tuo toisikko elää vaikeaa murkkuikää läpi, ja tyttökin pn murkkuikää saavuttamassa... NIIN tästä orastavasta kuumeilusta ei todellakaan tiedä juuri kukaan!
Mies tietää, että haluaisin vielä yhden lapsen. Mtään ei asian eteen olla vielä kuitenkaan tehty. Minulla ei ole kiertokaan ielä vikan synnytyksen jälkeen palautunut. Ja oman itsekkään halun lisäksi tuota vauvahaavetta tukee tosiasia, että esikoisella on erityisyyksineen ollut paljon helpompaa kuin nelosella- hällä on ollut pienestä ikäerosta toisikkoon todella hyötyä. Nelonen on todella yksinäinen lapsi, kun ei sosiaalisia sääntöjä hallitse, kavereita ei ole ja isommat sisaruksetkin ovat huomattavastti kuitenkin vanhempia.
Oma jaksaminen hiukan mietityttää.. ja taloustilanne myös. Toiveita kuitenkin on että tuo mies töihin pääsisi :)
Kiva törmätä täällä tuttuihin nimiin, ja watulle peukutuksia!
Andrea
Tervetuloa kaikille uusille! Hienoa, että meitä on monta. Meidän tuttapiiriimme ei kuulu kuin yksi perhe, jolla on neljä lasta tai enemmän (heilläkin se 4, joista yhdet kaksoset). Onkohan meillä liian pienet ympyrät? Hih. Monella on kyllä kolme lasta, mikä minun lapsuudestani oli jo paljon lapsia. Kaveripiirissä oli se tavallinen kaksi tai yksi lasta/perhe.
Voi wattu! Meinasin sinua jo onnitella, mutta ei sittenkään. Osanottoni. Ja eikun uutta yritystä.
Ja sitten omaa napaa, koska vaikka kuinka juuri luin mitä kenellekin kuuluu, en taas kirjoittaessani muista kuka sanoi mitä. Oon niin dementtinen tapaus!
Eli täällä kp 24/28, rinnat olivat aamulla kipeytyneet, kuten aina ennen menkkoja, nää viimeiset päivät ovat kyllä piinaa.
Aina välillä ajatus hiipii mieleen, että jos nyt olisikin tärpännyt. Se ratkaisis niin monta asiaa, kuten sen ettei tarvis miettiä mitään väliaikaistöitä tai opiskelua, mun hoitovapaa päättyy maaliskuussa, ja kuopus tuntuu niin pieneltä vielä kokopäivähoitoon laitettavaksi. Varsinkin kun hän tuntuu haalivan isommilta jo nyt kaikki mahdolliset infektiotaudit ja on lisäksi kuumekouristelija. Voisi toki jotain pahempaakin olla. Meillä eka ja kakkonen ovat olleet kotona kouluun menoon asti, tai siis avoimet päiväkodit on käyty ja puolipäiväeskarit. Mites teillä muilla? Meillä arki tuntuu jo nyt tarpeeksi haastelliselta lasten kuskauksineen ja ruuanlaittoineen, että miten sitä ehtii, jos käy vielä töissä? Meillä siis mies yrittäjänä, tulee ja menee miten sattuu, arjenrumba ja organisointi lähes minun vastuullani.
Nyt katsomaan kuopuksen kanssa Cars2 leffaa telkusta.
Mehu
Missäs kaikki luurailee? Aika hiljaista on viestien kirjoittelussa, toki kaikilla riittää arjen pyörityksessä sen verran paljon hommaa, ettei ehkä ihan koko ajan ehdi koneella juosta :) Tulkaahan kuitenkin kertoo kuulumisia.
Voi Wattu: Mikäs on tilanne? Toiveikkaana pidän sulle edelleen peukkuja, jospa pikkuinen olisi kuitenkin matkassa!
Ja tervetuloa uusille mukaan!
Mehu78: Mä kerkesin olla kolmisen vuotta töissä kakkosen ja kolmosen välissä. Olihan se aikamoista rumbaa ja illat niin lyhyitä. Ei oo kyllä yhtään ikävä sitä pyöritystä. Ja nyt tuntuu, ettei ehdi tehdä kaikkea vaikka on kotona. Mitenkähän sitä silloin ehti?
Meillä kuopuksen korvat putkitettiin torstaina ja samalla leikattiin tosi isot kitarisat. Hienosti meni ja poika on jo ihan tavallinen energinen vauhtiveikko :) Toivottavasti korvatulehdukset on nyt selätetty!
Täällä on nyt kp23 menossa. Ovis oli pari päivää sitten tai sitten ei ollut... Viime kierrossa, joka oli peräti 50 päivää pitkä, luulin oviksen olevan näihin aikoihin, mut se tulikin ihan oikeasti vasta kp38:lla. Mietinkin, että oliko mulla joku valeovis vai yrittikö tulla, mut imetys estikin sen. En tiiä, onko tommoset edes mahdollisia. Nyt toivon tosiaan, että ovis oli ja kierto olisi taas normaali. Ennen kolmosta mun kierto oli 35 päivän luokkaa.
Kirpeitä pakkaspäiviä ja lumileikkejä :)
kinuski kp23/?
Näkyy pinossa olevan..
Nassukka, mä en oo ihan varma mut oliskohan se mehu apuna ovikseen jotenkin, tai sitten kiinnittymiseen.
Nani, onko se kuppi oikeesti kätevä?
Kauhulla ootan kyllä ekoja päiviä kun ne muutenkin saattaa olla ärsyttävän runsaat, mitälie nyt sitten.
Onkohan ollut aikaisemmin puhetta, että tietääkö kukaan teidän kuumeilusta ja jos niin mitkä on ollu reaktiot?
Mä oon joillekin kertonut, mutta on kyllä muutama sellanen jotka näkee sitten mahan kasvusta aikanaan. Surullista sinänsä ettei ihan kaikille voi iloaan hehkuttaa, mä oon aikamoinen täpisijä, ihan ku ekaa oottaessa :D Raskausaika menee nopeampaa kuin ekalla kertaa, mutta muuten se on aina yhtä jännää :)
Kivaa kun vihdoinkin tuli talvi! Pihakin kivemman näkönen, ei ehditty sitä viime kesänä tekemään, toivottavasti tänä kesänä edes nurmikon sais laitettua, maalausurakkaakin olis melkoisesti.
Tulkaahan linjoille!
wattu