Olen lievästi ylipainoinen
enkä mielestäni syö edes kohtuuttomasti tai edes järjettömän epäterveellisesti.
Tässä viikon ruoat. Kertokaa missä mättää!
Teen töitä kotona, joten se vaikuttaa paljon siihen, että kulutukseni on varmasti melko heikko. Käyn kuitenkin päivittäin tunnin kävelyllä aamuisin ja kerran viikossa jumpassa (step aerobic) ja treenaan kotona 3-5 x viikossa lihaksia. Muuten elämän tyyli ei ole kovin "kiireinen".
Syön varmaan liikaa kuitenkin herkkuja, nehän voisi ruokavaliosta karsia pois.
Olen aika lyhyt 160 cm ja painan 67 kg. Elämän tyyli on ollut aina samanlainen ja ikää 32 vuotta. Vettä päivän aikana kuluu n. 3 litraa, mehuja en juo.
MA:
Aamupala: 2 kuppia kahvia rasvattomalla maidolla, annos kaurapuuroa voisilmällä ja omena
Lounas: Ruisleipäviipale, jonka päällä oivariinia, kinkkua, juustoa, kurkkua, paprikaa. Jälkkäriksi appelsiini.
Päivällinen: salaattia, kaksi perunaa ja lihakastiketta ja jälkkäriksi kuppi kahvia rasvattomalla maidolla
Iltapala: 2 desiä marjoja (mustikkaa, vattua ja mustaviinimarjaa) ja 250 g maustamatonta rahkaa.
Ti:
aamupala: sama kuin maanantaina
Lounas: fetasaalaattia (kastikkeena oliiviöljy+valkoviinietikka) ja pala täysjyväpatonkia tuorejuustosipaisulla.
Päivällinen: makaronilaatikkoa ja salaattia, jälkkäriksi kuppi kahvia rasvattomalla maidolla.
iltapala: hedelmäsalaattia ja ruokalusikallinen vaniljavaahtoa
ke:
aamupala: 2 kuppia kahvia rasvattomalla maidolla ruispuolukkapuuroa ja appelsiini.
lounas: porkkana ja ruisleipäviipale oivariinilla, kinkulla, juustolla, salaatilla ja tomaatilla.
päivällinen: höyrytettyjä punajuuria ja uunilohta, jälkkäriksi kuppi kahvia rasvattomalla maidolla.
iltapala: pari desiä marjoja ja 250 g maitorahkaa.
to:
aamupala: 2 kuppia kahvia rasvattomalla maidolla, annos neljänviljan puuroa voisilmällä ja päärynä.
lounas: höyrytettyjä punajuuria ja uunilohta
päivällinen: kaalilaatikkoa ja salaattia, jälkkäriksi kupillinen kahvia rasvattomalla maidolla.
iltapala: ananaspurkki
pe:
aamupala: sama kuin torstaina
lounas: kanasalaatti ja kourallinen viinirypäleitä
päivällinen: pizza ja light cola
iltapala: kupillinen kahvia rasvattomalla maidolla
la:
aamupala: paistettu muna ja maustamatonta jugurttia desi + sokeritonta mehukeittoa desi
lounas/välipala: porkkana
Päiväkahvi ja pala rahkapiirakkaa
päivällinen: uunijuureksia ja karjalanpaistia
iltapala: pari desiä marjoja ja maustamatonta jugurttia. 2 siideriä saunassa.
Su:
aamupala: annos kaurapuuroa ja sokeritonta mehukeittoa, 2 kuppia kahvia rasvattomalla maidolla
lounas: fetasalaatti
päivällinen: kananrinta + risotto, salaatti, jälkkäriksi kupillinen kahvia rasvattomalla maidolla.
iltapala:
1/3 osa valkosipulipatongista, tonnikalaa, tomaattia ja salaattia
Jäin oikein miettimään tilannettasi, kun syömiset ei äkkiseltään näytä kovin kummallisilta. Luulen kans, että peruskulutuksesi ei ole kovin paljoa. Itse olen sinua vähän lyhempi, enkä ilman liikuntaa pääse millään 1500 kaloria korkeammalle. Jos tähtää puolen kilon viikoittaiseen painonpudotukseen, niin päivittäisestä kulutuksesta pitää niistää 500 kaloria.
Itse lähtisin sinuna mieluummin nostamaan kalorinkulutusta. Mites tuo kävely, voisitko koettaa hölkätä osan matkasta? Millaista treeniä teet kotona, voisko sitä tehostaa ja muuttaa vaikka kuntopiirimäisemmäksi = sykettä nostavaksi?
Oon itse laihduttaessa tullut siihen lopputulokseen, että liikun mieluummin enemmän kuin tingin tosi paljon syömisistä.