Onko oikeasti kauheaa jos saa ykkösen tentistä?
Kaipaan jonkinlaista vertaistukea...
Itellä tuli eka ykkönen ja tuli heti olo, että pitää korottaa. Mutta sitte mun oma KUNNIANhimoisempi äitini sanoi, että mitä se haittaa. Olin vähän järkyttyny, että "eikö se haittaakaan jos saa ykkösen". Muut 3-4-5. siis 150 op ja eka 1. Miten jatko-opinnot, jos on ykkösiä joukossa?
t.kt-yo
Kommentit (25)
kuin tuosta yhdestä ykkösestä. Olet jo niin pitkällä opinnoissasi että ymmärtänet ettei yhdellä heikolla tenttituloksella ole merkitystä jos suurin osa on mennyt keskitasoisesti tai hyvin.
toivon, että sä pääset jatko-opiskelijaksi ja jatko-opiskelijan jatko-opiskelijaksi jne. jotta et pääse sotkemaan tavallisten ihmisten elämää sun epäterveellä asenteella tulemalla töihin. En usko että voit pärjätä työelämässä, vaikutat niin pöntöltä.
Keskiarvohan se on tärkein. Ja sitä paitsi, jos olet jo saanut kolmosia, niin olet aika keskiverto-opiskelija. Ymmärtäisin paremmin, jos joku jatkuvasti viitosia saava olisi huolissaan yhdestä huonosta arvosanasta.
Opiskelen oppiakseni, en nuomeroiden vuoksi.
Keskiarvo on 4.23 tällä hetkellä (120 op), mutta juuri tuli yksi ykkönen ja kakkosenkin sain hiljattain. Mitä väliä, osaan asiat kuitenkin, vaikka tentti ei aina suju. Ketään, korostan KETÄÄN ei kiinosta sinun yksi ykkönen työelämässä.
ettö olen jo työelämässä, (opiskelen samaan aikaa yo-tutkintoa) ja eniten mulla on kolmosia, joten en ole neuroottinen numeroista tai yleensäkään opinnoista. Luulin, että kolmonen on just sopiva numero mulle, ku näytti tulevan niin helposti. joskus tuli parempiakin "vahingossa". Ykkösiä en haluais, ku ois kiva vielä väikkäriä miettiä joskus, ehkä. Ykkönen oli järkytys, kun olin tottunut parempaaan, mutta ehkä se on iha ok, jos jää siihen yhteen. kiitos vastauksista. En taida jaksaa korottaa, möllöttäkööt sekin siellä muiden joukossa.
Sinä joka väitit että jos osaa saa 5 - no, se tarkoittaa että osaa erinomaisin tiedoin alueen ja vielä ekstrat päälle. Tuollainen tarkkuus ei paljon opiskellessa ole tarkoituksenmukaista, pilkunviilaajat toki erikseen.
Ap - anna olla. Ei ole vakava juttu. Aina ei kysymykset osu kohdilleen. Toki jos nyt alkaisi tulla enemmän ykkösiä niin sitten pysähtyisin miettimään että mistä voisi johtua, mutta olet päässyt läpi ja se on jo hyvä. Paremmin sitten ensi kerralla. Yhtä numeroa en lähtisi korottamaan, sen merkitys keskiarvoon on aika mitätön.
voin vannoa, että jos opiskelija saa tentistä ykkösen, hän ei ole ymmärtänyt lukemastaan yhtään mitään. Ykkösen saa, kun kirjoittaa vähän sinne päin.
Kolmonenkin on vielä sellainen arvosana, ettei siinä kovin kummoiset tiedot ole. En silti menisi ap:na uusimaan, yksi huonosti mennyt tentti ei haittaa.
mutta itselle on muodostunut aika hyvä kuva siitä, mitä tarvitaan kolmoseen (tavallisin numeroni), jos siis odotan kolmosta tai vähintään kakkosta, niin ykkönen voi järkyttää. Yleensä kuitenkin arvosana, joka on parempi kuin yksi kertoo siitä, että olen omaksunut asiat suurinpiirtein hyvin. Sain itse yhdestä kurssista ykkösen ja huomasin sitten, että kurssin pitäjällä oli aivan omat kriteerinsä kurssin kanssa, jotka poikkesivat muiden kursseista. Huono homma sikäli, koska eihän tuo arvosana juuri kerro, kuinka voisi parantaa, jos sitä parantamisen varaa kerran on.. Niin tosiaan, monet ei edes päässeet läpi tuon luennoitsijan koko kurssista ekalla yrityksellä.
Älä oikeasti ap murehdi liikaa. Toki jos kurssin aihe on ollut kiinnostava ja on itse kokenut tehneensä työtä kurssilla, niin silloin ketuttaa.
Sen kun uusit, jos kerran nolottaa.
Jatko-opiskelijaksi ei kannata ruveta, jos pääsy on tenttien uusimisesta kiinni. Keskiarvo yli neljän ja gradusta 5, niin sitten se on mielekäs uravalinta.
Kolmonenkin on vielä sellainen arvosana, ettei siinä kovin kummoiset tiedot ole.
Olen huomannut, että omaksun tietyn verran kurssilla käsiteltävistä asioista, enkä sen enempää. Toinen selittävä asia on vastaustekniikka, minun on tosi vaikea kirjoittaa pitkiä ja vuolaita vastauksia. Painiskelin juuri yhden kurssitehtävän kanssa, jossa minimipituus olisi ollut yksi sivu tekstiä. Kurssin pitäjä antoi minulle mallivastauksen tehtävästä, kun vaikeroin, etten tiedä, kuinka voisin pidentää vastaustani yhteen sivuun. Mallivastauksessa joku oli jaaritellut kolme sivua ko. aiheesta, en varmasti kykene siihen koskaan.:)
Jos sulla todellakin on aikaa päntätä joku kurssi uudestaan päähäs ja käydä tentissä niin siitä vaan. Jos sulla olis parempaakin tekemistä, niin jätä uusiminen. Keskity nyt näihin nykyisiin ja tuleviin kursseihin.
Tosin itse olen tottunut siihen, että numerot tulee sieltä huonoimmasta päästä ja epätodellinen olo on jos tulee yli 3. Melkein pyydän tarkistamaan ettei ole vahingossa näppäillyt listastaan mulle liian hyvää numeroa.
voin vannoa, että jos opiskelija saa tentistä ykkösen, hän ei ole ymmärtänyt lukemastaan yhtään mitään. Ykkösen saa, kun kirjoittaa vähän sinne päin. Kolmonenkin on vielä sellainen arvosana, ettei siinä kovin kummoiset tiedot ole. En silti menisi ap:na uusimaan, yksi huonosti mennyt tentti ei haittaa.
riippuu toki tiedekunnasta ja opinto-ohjelmasta, mutta kaikista tenteistä ei todellakaan saa edes ykköstä jos kirjoittaa vähän sinne suuntaan jotain. Ja ykkösen saanut voi hallita hyvinkin tenttialueen - jotkut tentaattorit kun kysyvät varsin yksityiskohtaisia asioita ja ei kauheast auta jos hallitsee tenttialueen suurena kokonaisuutena.
Paljon riippuu juuir tentaattorista, osa vaatii jo kunnon hallintaa ykköseen, osa päästää kai armosta läpi. Kolmoseen osa vaatii jo todella hyvät tiedot, osa taas hieman sinne päin.
Olen tosiaan tuplamaisteri, kahdesta eri tiedekunnasta. Arvosanoja skaalalla 1-5, suurin osa 3-5. Olen saanut tentistä 4 vaikka en ole edes avannut tenttikirjoja ja olen vastaavasti saanut 1, vaikka olen hallinnut tenttialueen ihan kohtalaisesti.
Kukaan ei jälkikäteen kysele yksittäisten kurssien tai edes gradujen arvosanoja. Niillä ei ole kauheasti työelämässä merkitystä - kokonaisuuksien keskiarvoilla on. Jatko-opiskelua silmällä pitäen yhdellä kurssilla ei ole mitään merkitystä, kokonaisuuksien arvosanoilla ja gradun arvosanalla on (useimmiten pitää olla vähintään hyvät tiedot, jotta pystyy jatkamaan).
Lisäksi väittäisin, ettei se vitonenkaan takaa mitenkään erityistä osaamista, se vain kertoo, että tenttijä osaa tenttikirjat. Todellisuudessa sitä tietoa pitää osata soveltaa, se on se tärkein, ei kirjojen lähes ulkoa osaaminen. Onneksi osa tenteistä on nimenomaan soveltavia, tosin edelleen törmää yo-opettajiin, jotka tenteissä keskittyvät pikkunippelitietoon.
toista (tohtori) suorittavana ja perustutkinto-opiskelijoita opettavana voin sanoa, että tentistä saa ykkösen jos saa puolet kysymyksistä oikein. Siitä ylöspäin sitten mennään melko tasaisin välein kohti vitosta. Kolmonen on hyvää perustasoa, nelosen saavuttaa kun jaksaa vähän enemmän valmistautua ja vitonen napsahtaa sit niille, joilla on hyvän muistin lisäksi vähän älliäkin siellä pääkopassa :D
Yksi ykkönen ei maailmaa kaada (itsellänikin on ensimmäisen vuoden sivuaineesta sellainen rekisteriäni koristamassa), mutta jos niitä alkaa tulla enemmän niin kannattaa ryhdistäytyä.
Täällä yksi, joka tekee juuri toista maisteriaan ja lukee tenttiin, josta toivoo pääsevänsä edes läpi ekalla kerralla.
Tenttiarvosanaan vaikuttaa niin moni asia. Jos tentaattori tosiaan kysyy pikkuruisia yksityiskohtia, se saattaa laskea arvosanaa, vaikka miten hyvin osaisi kokonaisuuden. Tai sitten tenttiin sattuvat juuri ne pari aihealuetta, joita EI osaa jostain 1500 sivun kokonaisuudesta. Lisäksi ainakin omalla alallani tentitään useita eri aineita, kaikki eivät ole huippuja kaikessa. Lisäksi, asiaa voi oppia vielä lisää tentin jälkeenkin, etenkin jos tulee myöhemmin tarve työelämässä.
No worries, minulta ei ole tutkintotodistusta kysytty 15 työvuoden aikana vielä kuin kerran, eikä silloinkaan katsottu arvosanoja, vaan haluttiin varmistua, että tutkinto on.
Yksi numero ei kerro yhtään mitään opiskelijasta tai tietotasosta.
Meillä on esimerkiksi yksi tentaattori, joka tekee aina saman kaavan mukaan: jos tenttiin tulee vaikka 3 kirjaa, tentissä on 3 kysymystä. Jokaisesta kirjasta siis yksi kysymys johon pakko vastata. Ja useimmiten, 95% tapauksista, kysymys on suoraan jonkun kirjan luvun otsikko. (Jos ei ole niin sitä on muokattu siten että aihealue on kuitenkin vain yhden kirjan luvun suuruinen). Eli käytännössä päästäkseen tentistä läpi hyvillä numeroilla on tarvittaessa osattava referoida joka ikinen tenttikirjoissa oleva luku. Minä en tiedä ketä tuollainen hyödyttää mutta pakko se on vastata. Noihin tentteihin esim ei riitä vaikka olisi kuinka hyvä yleiskuva kurssin sisällöstä, sen nimenomaisen luvun johon kohtalon arpa osuu, on oltava alusta loppuun referoituna muistissa.
Itselläni oli hankaluuksia alkuvaiheen massatenttien kanssa, joissa osa kysymyksistä on oikein-/väärin-tyyppisiä (nopeamman tenttien korjaamisen takia) ja joissa kysytään hyvin yksityiskohtaisia asioita. En välttämättä enää opi samalla tavalla kuin parikymppisenä, joten tuon tyylisiin tentteihin valmistautuminen on todella työlästä.
Omaa ajattelua ja pohdintaa vaativat tentit sen sijaan ovat sujuneet huomattavasti helpommin.
Ajattelin lopettaa koko yliopisto-opiskelun kun sain viime vuonna yhden ykkösen ja yhden kakkosen.
Jatkoin kuitenkin. Ikinä en enää kuitenkaan palaa ennalleni.
jatko-opintojen suhteen ollaan tämän korkeakoulu-uudistuksen myötä muuttamassa säännöksiä, joten tilanne saattaa muuttua. Nykyisin tärkeintä on kuitenkin gradun arvosana sekä soveltuva tutkimussuunnitelma, jos jatko-opintoja miettii. Jos systeemiä siirretään arvosanapainotteisemmaksi, niin sitten keskiarvo on se, joka ratkaisee, ei yksittäinen tentti.
Unohda se ykkönen ja panosta johonkin toiseen kurssiin enemmän, ja varsinkin panosta opinnäytteisiin.
oikeasti. Multa löytyy kaikkea ykkösestä vitoseen ja hylättyjäkin tietysti. Ei aina jaksa lukea, eikä aihe kiinnostaa. Tenttejä tulee ja tenttejä menee... ei se ole niin vakavaa!