Minkäikäisenä lapsi alkaa viihtyä edes HETKEN
omissa leikeissään????
Kohta 2v kaksoset eikä merkkejäkään.
Kommentit (8)
kohta 4v tyttö. Jaksaa itsekseen katsella lastenohjelmia, muovailuvahan kanssa jaksaa touhuta ja muuten jotain pientä. Usein pitää kyllä ohjata että menepäs nyt tekemään legoja, niin sitten menee. Mielellään kyllä haluaa siihen vanhemman seuraksi, pikkuveljestä kun ei ole oikein leikkikaveriksi vielä.
1v4kk tyttö viihtyy joitain aikoja omissa leikeissään. Esim katselee kirjoja. leikkii pehmolelujen kanssa tai muuta. Ei tosin kovin pitkiä aikoja vielä
Näin mä olen tehnyt ja väliin pidentänyt vähän aikaa. Minusta siihen pitää totutella ja oppia. Meillä molemmat lapset tykkää olla yksinkin ja ihan omassa rauhassa leikkiä.
Oma kymmenkuiseni on jo aina viihtynt lyhyitä aikoja omissa oloissaan. Ja nyt kun osaa liikkua pystyasennossa ja pääsee käsiksi vaikka mihin, voi touhuta pidempiäkin pätkiä itsekseen, tyhjentelee hyllyjä ja laatikoita, soittelee marakasseillaan tai ihan vain istuu lattialla ja "lukee" kirjaa. Lapsi toki aina välillä tarkistaa, että äiti on yhä kotona, mutta ei vaadi "seurustelua tai viihdyttämistä".
Esikoinen 8v viihtyy nykyään n. 15 min yksin, jos saa rauhoituttua askartelemisen tai lukemisen pariin.
Kuopus 7v voi leikkiä yksin tunninkin, tulla välillä näyttämään jotain juttua ja mennä taas tunniksi leikkimään...
Tyttö jo 8-kuisena, kymmenenkin minuuttia leikkii ihan rauhassa itsekseen.
jos teen jotakin toisessa huoneessa. Pitää tietenkin kuikuilla välillä mutta hyvin tuntuu leikit sujuvan ja ei oikeastaan tee mitään kiellettyä. Jos taas olen samassa huoneessa niin silloin ei leikit suju, kun haluaa huomiota koko ajan.