On ihan huuhaata, ettei jollain ole varaa jouluruokiin.
Jouluruoat ovat todella edullisia ruokia. Halvempia ruokia pitäisi todellakin miettiä pitkään, enkä edes keksisi.
Minulla meni 130 euroa, kun ostin ainekset näihin (on tehty jo valmiiksi, odottaa pakkasessa):
-6 x 1,5 litran vuokaa lanttulaatikkoa
-7 x 1,5 litran vuokaa maksalaatikkoa
-5 x 2 litran vuokaa porkkanalaatikkoa
-8 x 2 litran vuokaa perunalaatikkoa
-8 x 1,5 litran vuokaa lihapullia
-5kg:n kinkku
-kilo juustoja
-herneitä
-leikkeleitä
-25 litraa maitoa
-3 litraa kermaa
-mausteita
-vehnäjauhoja
-30 kpl kananmunia
-alumiinivuokia
Meillä ruokaa syödään loppiaiseen saakka, siksi tuo määrä laatikoita. Ja kolmena joulupäivänä meillä on 25-30 henkeä syömässä.
Vielä ostetaan viinit ja Ellen Svinhufvudin kakku, mutta ilman niitäkin pärjäisi loistavasti.
Että niin kallista!
Kommentit (49)
se 70e lahjakortti ois loistava,saisin sillä kyllä jouluksi hyvät ruuat,mutta ei oo kortia näkynyt=)Onneksi voitettiin kinkku=)
Mistä saa 10 kg perunaa alle 2 eurolla? En itse ole nähnyt yhdessäkään kaupassa missä olen käynyt.
Ostin eilen.
Ohis
autoa ei ole ja seutulippukin maksaa aika paljon...
Mistä saa 10 kg perunaa alle 2 eurolla? En itse ole nähnyt yhdessäkään kaupassa missä olen käynyt.
Ostin eilen.
Ohis
itse en tykkää kuin niistä graavi- ja savukaloista ja perunalaatikosta, muut laatikot, herneet, rosollit sun muut=evvk. Jos mihinkään kalaan ei olisi varaa olisi minun jouluruokailuni kyllä pilalla.
Kalat varmaan kuuluu suurimmalla osalla joulupöytään, mutta kyse olikin köyhien joulusta. Ei kai se, että ei ole varaa graaviin siikaan johda siihen, ettei MIHINKÄÄN jouluruokiin ole varaa.
eri asia jos olisi puhunut vaikka halvoista jouluruuista.
Kalat varmaan kuuluu suurimmalla osalla joulupöytään, mutta kyse olikin köyhien joulusta. Ei kai se, että ei ole varaa graaviin siikaan johda siihen, ettei MIHINKÄÄN jouluruokiin ole varaa.
Joululaatikot on aika pahoja. Niitä ei voi syödä kuin tasan yhden kerran ennen kuin alkaa yököttämään.
Mieluummin makaronia ja jauhelihakastiketta kuin yhtään kasvismössölaatikkoa.Mäkin aina ihmettelen, kun ruoka-apu ei Afrikassa kelpaa. Kun riisipuuro on niin pahaa :P
Tollo!
Ja ymmärrän hyvin ettei ulkomailla syödä mämmiäkään. Mut huomaa kyllä ettei sulle ole ainakaan riisikauhalla annettu.
että itse kehtaisi mennä tyhjin käsin kukkuraiseen pöytään. En pelkästään se rahan menon vuoksi, vaan myös työmäärän. Sitten voin mennä, jos kutsuja on vastavuoroisesti tulossa meille saamaan saman palvelun.
Tämä av on näemmä näin joulun alla menossa tähän supernainen-glooriaan. Että hallelujaa vaan, kyllä minä ilolla ja riemulla ruokin muutaman sukuklaanin, itse ostan ja alusta asti teen.
Ilmeisesti tuota ponnistusta ei sitten oikein osata siellä oikeassa elämässä arvostaa, kun av:lle on pakko tulla sädekehäänsä kiillottamaan.
meillä joulupöydässä:
- Saarioisten laatikot kermalla tuunattuna
- joulukinkkua pieni paketti jotain valmiita siivuja
- mätiä ja smetanaa
- graavilohta
- savulohta/loimulohta tai molempia
- rosolli
- vihreää salaattia
- sipulirenkaita kermaviilikastikkeella
- silliä kahta kolmea erilaatua
- jokirapusalaattia tms.
- jotain tapaksia, juustotäytteisiä oliiveja tms.
- juomaksi puolukka/karpalosimaa, pari joulusiideriä, viiniä, glögiä
- aamulla tietty riisiruuro
- pipareita
- torttuja
- suklaata joku lähemmäs 10 laatikkoa
-marmeladeja pari boksia
- pähkinöitä ja rusinoita
- kuivattuja hedelmiä yms.
-tuoreita hedelmiä montaa eri laatua
- minttu-ym. jätskiä
Olis aika ankeeta jos olis vaan laatikot ja kinkku ja arkiruokaa kuten lihapullia. Lahjojakin on lapsille n.10 pakettia jokaiselle kuudelle.
Joulu tulee joka vuosi, siksi nykyään ostelen lahjoja hyvissä ajoin, samoin säilyviä jouluherkkuja sekä pari sataa on säästössä. Meillä joulu on se ainut aika vuodesta kun on kaikkea vaikka kuinka.