Kuvaile 2-2,5vuotiaan lapsesi nukutustilanteet.
Kauanko kestää, mikä on protokolla, missä nukkuu? Kauanko nukkuu ja heräileekö öisin?
Kommentit (35)
Voi johtua siitä, että olen raskaana, mutta yhtä kaikki, olet varmasti hyvä äiti!
Meillä oli myös vaihe hetken aikaa ettei nukkunut ollenkaan päiväunia. Nyt on onneksi ottanut unet takas ohjelmistoonsa, oli se aikamoista härdelliä iltaisin :D
Aamulla meillä herätään n.8-9 aikaan.
2v2kk tyttö nukkuu päiväunet sohvalla. Pikkuveli nukkuu makuuhuoneessa ja käymme tytön kanssa sohvalle lukemaan kirjoja. jossain välissä laitan lastenohjelman pyörimään, ja tyttö nukahtaa siihen tai omiin leikkeihinsä. Ei nuku enää kuin ihan tirauksen, siksi näin.
Illalla syö puuron, jonka aikana puhutaan kovasti siitä miten kohta mennään nukkumaan ja jäädään sänkyyn ja aamulla sitten herätään. Sitten käydään pesemässä hampaat ja pissalla. Sitten yleensä minä kannan tytön sänkyyn ja peittelen ja pussailen, jää sinne ja nukkuu aamuun. Ei herää paitsi poikkeustilanteissa.
Valmistelua on tarvittu, koska viime aikoina tyttö on hoksannut kaikki kepulikonstit sängystä poistumiseen. Aiemmin ei tätä ongelmaa ole ollut, vaan on jäänyt mutinoitta sänkyyn. Nyt asiasta on paljon puhuttu ja aina valmistellaan etukäteen selkeästi nukkumaanmenoa. Tyttö on muissakin asioissa "varoiteltava", hänen täytyy aina saada tietää vähän etukäteen mitä kohta tapahtuu.
meillä neuvolassa sanottiin jo 1-v käynnillä että tuttipullosta ei kannata enää juottaa mitään..
Meillä ei toki ollut sen kanssa ongelmaa kun ei tyttö oo muutenkaan juonu tuttipullosta eikä imeny tuttiakaan, kun oon imettäny 1v asti.
Ovat aika tasan tarkkaan 2 vuotta. Nukkuvat pinnasängyissään vanhempien makuuhuoneessa. Noin klo 12.30-13 mennään päikkäreille hämärään makkariin. Laulan 3-4 unilaulua, joiden aikana toinen nukahtaa, toinen seisoskelee sängyssä, kunnes laulujen jälkeen laitan hänet makuulle. Nousee pystyyn noin 10 kertaa, laitan aina uudelleen makuulle ja peittelen ja poistun huoneesta. Pitää erilaisia ääniä ja pyörii sängyssään puolisen tuntia, kunnes nukahtaa. Välillä käyn kurkkaamassa. Molemmat heräävät noin klo 15. Illalla ihan sama juttu noin klo 20.30. Yön tämä vaikeammin nukahtava nukkuu miltei heräilemättä aamuun asti 7-8:aan, kun taas helposti nukahtava heräilee yöllä 3-5 kertaa, mutta nukahtaa nopeasti uudelleen. Omaan huoneeseen ja tavalliseen sänkyyn olis tarkoitus kohta siirtää.
Illalla viimeistään kasilta seuraavassa järjestyksessä:
-ammepesu
-hampaiden pesu
-isommalle iltapisut
-vanhempien sängyssä luen kummallekin kirjan
-peittelen omaan sänkyyn ja sanon hyvät yöt viimeistään puoli 9.
Lapset jäävät yksin yläkertaan. Noin 10 minsan päästä viimeistään käyn katsomassa nukutaanko. Nuorempi saattaa vaatia minua pitämään kädestä kiinni kunnes nukahtaa. Vanhempi nukahtaa itsekseen. Joskus telkkari on päällä tai sitten vanhemman lapsen yövalo, kunnes nukahtavat. Vanhempi nukkuu päiväkodissa (3 pv/vk) päikkärit mutta kotipäivinä ei. Nuorempi nukkuu joka päivä päikkärit.
ja ysillä olikin tänään se päivä, kun päikkärit jätettiin väliin... No, nukahtaapa illalla sitten helposti, laitetaan vain vähän aikaisemmin nukkumaan.
iltapuuron ja hampaanpesun jälkeen käydään vielä pissalla ja menee sänkyyn kasilta. Sängyssä pyytää usein vielä lasin vettä, kolme iltalaulua ja iltarukouksen. Sitten sanon hyvää yötä ja suljen oven. Herää aamulla noin kello 7.
Päiväunille menee lounaan jälkeen klo 12, yksi unilaulu, toivotan hyviä unia ja suljen oven. Nukkuu 2-3 tuntia.
Päikkäreille pisun ja pusun kautta, lapsi sänkyyn ja ovi kiinni.
Illalla kylpy, iltasatu, pusuhali, laulu, ovi kiinni.
Tässä mielessä on helppo lapsi. Nyt 3-vuotias.
Nukkuu pitkät yöunet, ei heräile öisin (tai okei 2-4 krt vuodessa tms.)
ehkä pari kertaa kuussa herää. On mielestäni tosi hyvä nukkumaan, esikoisen kanssa oli paljon ongelmallisempaa.
mutta tarkat rutiinit meillä on illasta. Lapset nyt 2- ja 4-vuotiaat. Eli iltapalan jälkeen iltapesut, luetaan iltasatuja, katsotaan videoita, vaihdetaan yövaatteet päälle. Lopulta mennään lastenhuoneeseen, lapset menevät sänkyyn ja lauletaan iltalaulu (aina sama) ja luetaan iltarukous. Sen jälkeen hyvänyön toivotukset ja lapset jäävät sänkyihinsä makoilemaan ja nukahtavat lopulta. Ääniä saattaa kuulua joskus jonkin aikaa mutta ovat rauhassa ja nukahtavat ajallaan.
Päiväunille lapset menevät ilman suurempia rutiineja, lounaan jälkeen pestään naama ja kädet, sitten vähän leikitään tai luetaan ja sen jälkeen laitan lapset sänkyihinsä ja suljen oven. Nukahtavat omia aikojaan.
Kuopus on aina ollut hyvä nukkumaan ja harvoin herää yöllä. Jos on sairaana niin silloin saattaa itkeskellä ja joutuu käymään hänen luonaan tai sitten otetaan hänet vanhempien väliin nukkumaan. Esikoinen heräili aina 2,5-vuotiaaksi asti vähintään kerran yössä ja itki isoon ääneen. Joskus oli todella vaikeaa saada rauhoittumaan. Nykyisinkin saattaa joskus herätä ja itkeä mutta rauhoittuu saman tein kun menee hänen luokseen ja nukahtaa uudelleen. Aamuyöllä tulee usein vanhempien viereen nukkumaan, mutta sekin on harvenemaan päin.
- se 2- ja 4-vuotiaiden äiti-
Kipittää omaan huoneeseensa ja kiipeää sänkyyn. Kerää nallen kainaloon ja minä nostan peittoa niin käy pötkölleen. Peitteilen, paijaan sen verran kun sanon hyvää yötä ja nuku hyvin. Laitan mobilen soimaan ja poistun. Nukkuu heräilemättä abou 12h.
eli iltasatu luetaan pesujen jälkeen sohvalla, kannan sänkyynsä lastenhuoneeseen ja sinne jäävät ison siskon kanssa nukahtamaan itsekseen. Sängyt eri päissä huonetta, eivät häiritse toisiaan koskaan. CD soi yleensä jotain klassista kun alkavat nukkua. Joskus yrittää hypyttää minua pyytämällä vettä, mutta olen käskenyt sen itse hakea enkä sitten enää mene peittelemään uudelleen. Joskus menee itse vielä uudelleen vessaan ja huutelee sieltä pyyhkimään. Joskus tulee portaiden yläpäähän kuikuilemaan, jolloin talutan vähin äänin takaisin sänkyyn. Yleensä kuitenkin sippaa omaan sänkyynsä suuremmitta tempuitta. Itse olen yleensä alakerrassa omissa puuhissani lasten alkaessa nukkua. Nukahtavat normaalisti n. klo 21.
1-2 v. ikäisenä nukkui yöt läpensä, 2v. alkaen on tullut vanhempien viereen lähes poikkeuksetta joka yö. Herää pissahätään, nukahtaa heti sänkyyn takaisin tultuaan. Olen ollut yksinkertaisesti laiska etten ole pissalta taluuttanut omaan sänkyynsä ja taputellut pari kertaa uneen. Ihan pelkästään jättämällä ei yöllä sinne jäisi vaan tulee kohta vanhempien sänkyyn perässäni. Aamulla heräämme 6.30, lapset heräävät herättämättäkin samaan aikaan myös viikonloppuisin. Ja koska yöunet ovat lyhyehköt, päiväunet on pitkät. Hoidossa menee 2-2,5 h, kotona helposti kolmekin tuntia (jonka jälken herätän klo 15). Nukkuu edelleen päikyt ulkona.
herää kerran yössä, jolloin kömpii meidän sänkyyn. Tämä ei häiritse meitä.
kyseessä perheen neljäs lapsi ja tiedän, ettei ne enää koululaisena viereen tunge :)