Siis tiesinhän minä että sisarukset tappelevat, mutta..
Mulla kaksi poikaa, komevuotta ja vuoden vanha, ja tappelevat. Paljon. Isompi huutaa kun pienempi hajottaa leikit ja pienempi huutaa kun isompi huutaa hänelle. Isompi vie pienemmän kädestä leluja, tönii jne ja pienempi puree kun turhautuu. Koko ajan jotain hässäkkää, jos ovat samassa tilassa.
Tällaistako tää sitten olikin? Tiesin että jossain vaiheessa alkavat tapella, mutta että näin nopeasti? Milloin nämä lakkaa tappelemasta - joko parin vuoden päästä helpottaa? Silloin pienempikin osaa kuitenkin jo leikkiä ja puhua.
Kommentit (23)
tappelevat edelleen. Tosin nuorempi on se joka riidan aiheuttaa ja on aina tappelemassa.
Aina mennään väliin, mutta voimat se vie ja sitten siihen vielä lisäksi möykkä niin rauhaa ei ole.
Meillä ei tuollaista ollut eikä ole vieläkään. Tiedän kyllä monia perheitä, joilla tuollaista on. Minusta ratkaisu löytyy siitä, että isommalle lapselle taataan leikkirauha. Eli pienempi EI saa mennä sotkemaan tai ottaa tavaroita ja isompi voi leikkiä eri huoneessa tai esim. pöydällä tms.
Useinhan se menee näin: isompi leikkii mukavaa leikkiä->nuorempi menee tahallaan sotkemaan->isompi suuttuu-> pienempi sotkee vielä enemmän->isompi tinttaa->pienempi huutaa kun syötävä->isommalle lapselle ollaan vihaisia
Meillä kaikki lapset tykkäävät soittaa pianoa, mutta toisen pianonsoittoa ei mennä häiritsemään. En ole koskaan antanut edes 1-vuotiaan soittaa aina kun haluaa tai mennä jostain kulmasta vähän soittamaan omiaan.. Kun joku harjoittelee soittoläksyään, muut ovat toisessa huoneessa tekemässä jotain muuta. Kun soitetaan "huvikseen", kaikki soittavat omalla vuorollaan. Siis myös pienellä vauvalla oli oma soittovuoro, jota muut eivät häirinneet.
Olen saanut paljon negatiivista palautetta ystäväperheiden vanhemmilta siitä, että kiellän ja komennan nuorempia lapsia pois vanhempien leikeistä. Kaikkien pitäisi kuulemma leikkiä yhdessä. Minusta myös isommille lapsille pitää antaa leikkirauha ja mahdollisuus monimutkaisiin leikkeihin.
Kun isompi lapsesi leikkii jotain hauskaa leikkiä yksikseen, ole sinä sillä aikaa pienemmän kanssa ja tee jotain muuta. Joskus sitten leikitte yhdessä nuorimman ehdoilla. Ei isommankaan lapsen tarvitse kaikkea sietää!
Veljen kanssa tuli tapeltua aina. Niin kauan oli jotain pientä kähinää, kunnes jonkin verran molemmat aikuistuivat. Taisi loppua se tappelu vasta, kun minä olin yli 20v. ja velipoikakin täysi-ikäinen. Sitä en tosin tiedä, minkä ikäisenä nahinointi alkoi.
Mutta varaudu siihen, että rähinä ei ihan heti lopu.