Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen 21-vuotias vl, haluatko kysyä minulta jotakin.?

Vierailija
12.12.2011 |

Kommentit (62)

Vierailija
41/62 |
14.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tv:n hömppösarjoista kun minä. Naapurin vl perheessä taas videotykillä katsellaan dvd-elokuvia. Että se siitä aiheesta :)

Tulkinnan varaista tuo ehkäisyn käyttö, tai siis sen sallittavuus. Kuuntelen lähes päivittäin kuinka naapurin rouva ( odottaa kuudetta lastaan )naureskelee paskaisesti lääkäreille, jotka jo kolmannen sektion jälkeen suosittelivat ettei raskauksia enää tulisi. Ja naureskelun aiheuttaa siis se, että " tässä sitä vieläkin ollaan elävien kirjoissa, ja vieläpä vauva mahassa ". Ei paljon tunnu kiinnostavan jo olemassa olevien lasten oikeus molempiin vanhempiin.

Vierailija
42/62 |
16.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuntelen lähes päivittäin kuinka naapurin rouva ( odottaa kuudetta lastaan )naureskelee paskaisesti lääkäreille, jotka jo kolmannen sektion jälkeen suosittelivat ettei raskauksia enää tulisi. Ja naureskelun aiheuttaa siis se, että " tässä sitä vieläkin ollaan elävien kirjoissa, ja vieläpä vauva mahassa ". Ei paljon tunnu kiinnostavan jo olemassa olevien lasten oikeus molempiin vanhempiin.

Lapsethan ovatkin vl-ihmisille vain väline oman taivaspaikan lunastamisessa. Suuri lapsijoukko on pariskunnan kunniamerkki jota vilautellaan seuroissa. Yhteisössä nimittäin pitää olla tieto siitä että varmasti ei ehkäistä koska yhteisöön pitää jäädä kuoleman jälkeen tieto että vainaja todella oli uskovainen.

Sitä ei jätetä Jumalan arvioitavaksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/62 |
03.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ehkäisy ei ole synti jos terveys vaatii ehkäisyä. Raamatussakin lukee, että olemassa olevaa elämää pitää suojella, eli jos äidille olisi hengenvaarallista tulla raskaaksi, silloin ehkäisy ei ole mikään synti.

Missä kohtaa Raamatussa sanotaan näin? Haluaisin tarkistaa että puhut totta.

Vierailija
44/62 |
03.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka ei oikeasti voi sietää lapsia ja niitä vaan sikiää?

Vierailija
45/62 |
09.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä katsoo? Perustele. En itse ole koskaan kokenut vaikeaksi valita mitä katson tv:stä. Ei ole tullut koskaan mieleenkään.

Onko sinun vaikea myös valita mitä ostat kaupasta, elikkkä ostatko kaikki sieltä kun menet kauppaan?

Vierailija
46/62 |
04.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tunnetko ketään vl, joka ei oikeasti voi sietää lapsia ja niitä vaan sikiää?

En ole se jolle kysymyksesi heitit. Mutta sanon sen että tunnen useita pariskuntia, ja vaimoja jotka on vl ja tuskailevat liian isoksi paisuvan perheensä vaatimusten paineissa. Eivät enää jaksaisi nykyisiäkään lapsia huoltaa ja aina vaan täytyy antaa vaimon tulla raskaaksi yhä uudestaan ja uudestaan.

Vierailija
48/62 |
04.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä, että jos miehesi esim. jää työttömäksi koko 12 lapsinen perheenne on suunnaton taloudellinen rasite yhteiskunnalle? Onko sinusta moraalisesti oikein tehdä lapsia tuohon tilanteeseen kun toimeentulo on epävarmaa. Siinä teidän uskonne punnittaisiin kun lapsilisät lakkautettaisiin!

Vierailija
49/62 |
04.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä edellisen kanssa. Lestadiolaisuus on Pohjois-Suomen vakavimpia ongelmia joka näkyy sekä toimeentulotuki- että lastensuojelupuolella sekä lasten psykososiaalisina ja oppimisongelmina kouluissa. Naisten osalta tuo aivopesu on suurimpia ihmisoikeusongelmia Suomessa.

Vierailija
50/62 |
04.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun lapsiluku ylitti 10 lasta. Satun myös tietämään että 6. lapsesta alkaen toisella oli erittäin vahva psyykelääkitys päällä koko ajan eli myös syntymättömiä lapsia pahoinpideltiin kemikaalisesti koko ajan. Molemmat totesivat minulle keskusteluissamme, että tällä paikkakunnalla lestadiolaisuudesta lähdetään vain jalat edellä. Repikää siitä, totuuden kaunistellijat. Vieläkin suren heitä. Tässä yksi liikkeen vaiettu salaisuus?

Vierailija
51/62 |
04.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun lapsia tulee aina vain lisää? En ole koskaan ymmärtänyt tätä. Eihän yhteiskunta voi kustantaa kaikkia kuluja, eihän? Ja vaikka mies (ja nainenkin tilanteen mukaan) olisi töissä, ei normipalkka mitenkään voi riittää.

Kertokaa, joku muukin? Miten tämä yhtälö toimii nyky-Suomessa?

Vierailija
52/62 |
04.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun lapsia tulee aina vain lisää? En ole koskaan ymmärtänyt tätä. Eihän yhteiskunta voi kustantaa kaikkia kuluja, eihän? Ja vaikka mies (ja nainenkin tilanteen mukaan) olisi töissä, ei normipalkka mitenkään voi riittää.

Kertokaa, joku muukin? Miten tämä yhtälö toimii nyky-Suomessa?

ovat useimmiten todella mestareita penninvenytyksessä. Monessa perheessä ruokalasku on henkilömäärään nähden todella pieni.

Perheissä laitetaan lähes poikkeuksetta ruuat aina itse, eli ei ravintolaruokia tai eineksiä vaan edullista kotiruokaa vaatimattomista aineksista tyyliin paljon puuroa ja perunoita. Perheen tyttäret joutuvat jo lapsesta lähtien osallistumaan keittiötouhuihin ja oppivat siinä samalla ruuanlaittotaidon. Leivät ja muut leipomukset leivotaan usein itse. Maalla ostetaan perunaa ja mahdollisesti muutakin ainesta isoja määriä edullisesti suoraan tuottajalta.

Toinen säästöjuttu on se, että lestadiolaiset tekevät paljon asioita "talkoilla", siinä missä moni muu maksaa palvelusta. Lestadiolaiset pyytävät sukulaisia tai tuttavia muuttoavuksi, siivousavuksi, lastenhoitajaksi, pihanhoitajaksi, remonttimiehiksi jne. Joku vaihtaa autoon öljyt ja toinen leikkaa tukat. Ja tässä ei usein eurokaan vaihda omistajaa.

Taloudellisuus on hyve, mutta kyllä moni joutuu säästämään älyttömissäkin jutuissa. Ei kaikissa perheissä ole kovin ravitsevaa ruokaa, joskus saatetaan jättää "vähemmän tärkeitä" lääkkeitä ostamatta, ja joissain perheissä lapset saavat käydä suihkussa vain tiettyinä päivinä ja vessaa ei sovi vetää yhden pissin jälkeen...

Tosi nuukia rahankäyttäjiä siis ovat. Siitä huolimatta kyllä pieni- ja keskituloisilla on varmasti todella tiukkaa ison perheen kanssa.

Paljonhan tietysti saa yhteiskunnalta ilmaiseksi. Harvalla isotuloisellakaan olisi mahdollista huoltaa isoa perhettä, jos esim. koulutuksesta ja terveydenhuollosta joutuisi maksamaan käyvän markkinahinnan.

Vierailija
53/62 |
04.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

raamatussa ei ole kielletty tv:tä, mutta myöhemmin on todettu paremmaksi, ettei sitä vl kodeissa hankita, koska sieltä tulee niin paljon myös pahaa, vaikka tulee sieltä myös ei pahoja ohjelmia paljon.

Mutta houkutus alkaa katsomaan myös pahoja ohjelmia on suurempi kun katsoo sieltä myös niitä "hyviä" ohjelmia.

En avaa ikinä täällä mitään linkkejä, sen melkee arvaa jo osasta mitä paskaa sieltä suolletaan.

Kertokaas mikä on niin pahoja juttuja täällä, että ne minun mieleni myrkyttäisi.? Yhä edelleen, minun on täällä helpompi valita mitä katson, ja minä annan täällä myrkyttävien olla omassa arvossaan.

Mutta eihän tossa ole logiikkaa, voisithan sä tv:stäkin tulevat pahat asiat antaa olla vain omassa arvossaan. Ja tosiaan, tv on huomattavan ennakoitava. Voit etukäteen valita mitä ohjelmia katsot jne. Sen sijaan netissä tosiaan voi tulla eteen mitä vaan missä vaan, et voi samalla tavalla ennakoida. Jos netissä pystyt antaa myrkyttävien asioiden olla omassa arvossaan, niin miksi et tv-ohjelmien kohdalla pystyisi?

Olen miettinyt ihan samaa kuin tuo netti-tv:tä katsova vl. Että kyse on vain siitä ettei Leevi vielä netistä tiennytkään joten ei osannut sitä kieltää. Joskus on esim tullut vähän huvittavia tilanteita, kun olen jutellut jonkun lestadiolaisen kanssa ja hän on kysynyt, että "hei ooksä kattonu sitä pätkää netistä.." ja olen vastannut että en netistä mutta tv:stä olen. Ja toinen on mennyt ihan vaikeaksi.

Vierailija
54/62 |
04.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myönnätkö, että sinut on aivopesty?

Vierailija
55/62 |
04.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

raamatussa ei ole kielletty tv:tä, mutta myöhemmin on todettu paremmaksi, ettei sitä vl kodeissa hankita, koska sieltä tulee niin paljon myös pahaa, vaikka tulee sieltä myös ei pahoja ohjelmia paljon.

Mutta houkutus alkaa katsomaan myös pahoja ohjelmia on suurempi kun katsoo sieltä myös niitä "hyviä" ohjelmia.

En avaa ikinä täällä mitään linkkejä, sen melkee arvaa jo osasta mitä paskaa sieltä suolletaan.

Kertokaas mikä on niin pahoja juttuja täällä, että ne minun mieleni myrkyttäisi.? Yhä edelleen, minun on täällä helpompi valita mitä katson, ja minä annan täällä myrkyttävien olla omassa arvossaan.

Mutta eihän tossa ole logiikkaa, voisithan sä tv:stäkin tulevat pahat asiat antaa olla vain omassa arvossaan. Ja tosiaan, tv on huomattavan ennakoitava. Voit etukäteen valita mitä ohjelmia katsot jne. Sen sijaan netissä tosiaan voi tulla eteen mitä vaan missä vaan, et voi samalla tavalla ennakoida. Jos netissä pystyt antaa myrkyttävien asioiden olla omassa arvossaan, niin miksi et tv-ohjelmien kohdalla pystyisi?

Olen miettinyt ihan samaa kuin tuo netti-tv:tä katsova vl. Että kyse on vain siitä ettei Leevi vielä netistä tiennytkään joten ei osannut sitä kieltää. Joskus on esim tullut vähän huvittavia tilanteita, kun olen jutellut jonkun lestadiolaisen kanssa ja hän on kysynyt, että "hei ooksä kattonu sitä pätkää netistä.." ja olen vastannut että en netistä mutta tv:stä olen. Ja toinen on mennyt ihan vaikeaksi.

Ai niin ja lisäisin vielä, että jos tv:ssä on se ongelma, että tulee houkutus katsoa pahoja ohjelmia kun katsoo hyviä, niin netissähän se ongelma on kaiken järjen mukaan vielä pahempi. Netistä löytyy niin paljon enemmän pahaa kuin tv:stä, eikä se ole edes sidottu aikatauluihin, toisin kuin tv:ssä. Eli netissä kaikki paha on parin klikkauksen päässä. Tv:ssä ei siis ensinnäkään ole niin paljon pahaa kuin netissä, ja toiseksi netissä se kaikki on saatavilla koska vaan.

Vierailija
56/62 |
04.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysypä vl:ltä radiosta. Sitä he saavat kuunnella, mutteivät kaikkea sieltä, vaan joutuvat tekemään valintoja. Tämäkään ei tietenkään mene yksiin perustellessa tv:n vaarallisuutta ja että sieltä olisi niin vaikea valita mitä kastoo.

Tv on vain lestadiolaiselle peikko, koska niin on aina sanottu ja opetettu, eikä minkään muun syyn vuoksi.

Ihan turhaan heidän kanssaan sellaisesta kinaa. Eivät he itse näe miten huijaavat itseään moisella, vaikka miljoona kertaa toistaisit samaa. Heille on useimmin toistettu tv on synti.

Vierailija
57/62 |
04.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi lapset eivät saa harrastaa joukkuelajeja? Jalkapallo, lentopallo, koripallo, jääkiekko..., miksi ne ovat syntiä? Törmäsin tällaiseen lestadiolaisperheeseen, jotka kielsivät joukkueurheilun harrastamisen lapseltaan. Syynä oli uskonto.

Vierailija
58/62 |
04.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihailen lestadiolaisten omistautumista uskonnolleen, mutta se saa minut myös hieman surulliseksi. Tuntuu, että lestadiolaisuus on joskus sidottu ihmisen tekemiin sääntöihin ja velvollisuuksiin.

Sinä olet Jumalalle tärkeä ja hän haluaa, että olet onnellinen. Sinä olet Hänen luoma mestariteoksensa ja Hän iloitsee sinusta. Ei Jumalaa tee onnelliseksi se, että et käytä meikkiä tai et katso TV:tä ,eikä hän pahastu siitä, että sheivaat kainalosi, vaikka hän onkin sinulle kainalokarvat luonut,( mikä on minusta vähän hassua, että sitä ei ole kiellettyä:p.) Eikö nuo säännöt ole vähän toisarvoisia?

Jos itse haaveilee isosta perheestä, niin ei siinä ole mitään pahaa. Mutta isoa perhettä ei pidä hankkia sen takia, että ehkäisy olisi jotenkin syntistä. Jos Jumalalla on suunnitelmia jonkun lapsen suhteen, niin Hän saa lapsen alulle, vaikka ehkäisyä käyttäisikin. Mutta kun hän haluaa, että Hänen omillaan on hyvä olla. Ja jos onnelliseen perheeseen riittää muutama lapsi, miksi niitä pitäisi väkisin tehdä liikaa?

Halusin vain sanoa, ettei kannata ruveta liian naiiviksi sääntöjen suhteen. Uskonnossa on ennen kaikkea kyse Isä lapsi suhteesta. Ja hyvä isä ajattelee lapsensa parasta, ei pelkkiä sääntöjä, tai syntymättömiä lapsia, jotka eivät kokonaisuuden kannalta ole merkittäviä.

Ja noista joukkupeleistä vielä, Jumala on luonut nekin ihmistä varten nautittavaksi. Elämä saa olla kivaa ja jalkapalloakin voi pelata vaikka Jumalan kunniaksi!

Vierailija
59/62 |
04.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on osa kestävää kehitystä että pystyy elämään niukkuuden oloissa. Silloin eikuluta niin paljoa. ja koulutus on Suomessa ilmaista. Tässä esimerkki että lestadiolaisen suurperheen lapset ovat kouluttautuneet pitkälle.

http://freepathways.wordpress.com/2009/10/31/19lasta/

Vierailija
60/62 |
04.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisten osalta tuo aivopesu on suurimpia ihmisoikeusongelmia Suomessa.

Tästä täysin samaa mieltä. Asiaa ei ole julkisuudessa tiedostettu. Ehkäisykielto alistaa yli 40 000 Suomen tyttöä ja naista.

Muutaman tuhannen ulkomaalaisnaisen alistamisesta saatetaan puhua, ja kirkonkin piirissä ollaan huolissaan. Mutta kirkko ei piittaa yhtäänmitään omassa piirissään tapahtuvasta alsitamisesta. Yksikään piispa ei tee elettäkään asiassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän viisi