Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Joulu puolison exän kanssa?

Vierailija
12.12.2011 |

Onko muita, jotka viettävät joulua yhdessä puolisonsa eksän kanssa? Meillä on iso omakotitalo, miehen ex asuu lasten kanssa kolmiossa. Hänellä ei ole lähisukulaisia elossa. Kahtena viime jouluna miehen lapset ovat olleet meillä joulun ja myös ex on tullut aatoksi meille. Tulemme ihan hyvin toimeen, mutta en ole niin kypsä ihminen, että voisin suhtautua tähän tilanteeseen täysin rennosti. Mies haluaa lapset jouluksi luokseen ja ymmärrän tämän sata prosenttisesti. Minusta on haikea päästää omat lapseni joka toinen joulu isälleen.

Nyt meillä on yhteinen pieni vauva, 6 kk, ja olisi ihana saada olla kaikkien lasten, miehen,vanhempieni ja siskoni kanssa ihan rauhassa meillä ilman miehen exää. Mutta onko minulla oikeus kieltää häntä tulemasta? Tiedän, että miehen lapsista, etenkin tyttärestä (12 v) tuntuisi tosi kurjalta ajatus siitä, että äiti olisi yksin kotona. Tai ehkä hän jäisi viettämään joulua äitinsä kanssa.

En osaa tehdä päätöstä. Mies sanoi, että tehdään niin kuin minusta parhaimmalta tuntuu. Hänellä on exänsä kanssa suht hyvät välit, eikä hän kärsi siitä, että ex olisi meillä aattona, koska meillä on muutenkin paljon porukkaa. Mutta kun minun sukulaiseni ovat meille miehen mielestä tervetulleita jouluksi niin voinko kieltää hänen lastensa äitiä tulemasta meille?

Anteeksi sekava sepustustus, mutta mitä tekisitte minun tilanteessani?

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
12.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ne lapset viettäisivät joulun äitinsä kanssa, tällä kertaa. Ja jatkossa vuorottelua.

Vierailija
2/13 |
12.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, että "kielletään" jotakuta tulemasta paikalle, on kaikkein tökeröin vaihtoehto. Kirjoitit kyllä fiksusti, eli kerroit että toivoisit tällä kertaa jotain toista järjestelyä. Henk. koht. olen myös sellaisessa tilanteessa, että uusperheeni kesken olemme viettäneet joulua mm. ex-anoppilassani, koska minulle on ihan se ja sama missä sitä joulua viettää ja millä porukalla, kunhan on hyvä olla.

Nyt alkaa kyllä olla aika myöhäistä miettiä joulun järjestelyjä, mutta yritä silti, jos asia sinua kiusaa. Voisithan esim. ehdottaa, että se miehesi exä tulisi paikalle vain osaksi ajasta ja saisitte viettää iltaa jollain toisella porukalla.

Mutta viime kädessähän se menee niin, että uusperheessä tulee kaupan päälle se "vanha perhe" ja on vain sumplittava. :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
12.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä kattelis mitään exiä nurkissani. se on ihan varma se.

tosin otin tietosesti miehen jolla ei ole lapsia.

Vierailija
4/13 |
12.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ymmärrän ajatuksesi täysin. Kieltämisestä kuitenkin varmaan seuraisi aikamoinen kohkaus puolin ja toisin - ymmärtäisikö miehesi, mikset halua exää sinne, jos kaikki on aiemmin kuitenkin sujunut hyvin? Entä exän lapset, minkä ikäisiä he ovat tuon 12v:n lisäksi? Tulevatko periaatteessa kaikki toimeen keskenään, myös exä sinun kanssasi?

Sukulaisuussuhteiden miettiminen on vähän kyseenalaista, eikä exää mielestäni tule rinnastaa sukulaisiin. Ex ei kuitenkaan ole sukua samassa mielessä kuin sinun ja miehesi verisukulaiset.

Sinänsähän teillä on hieno tilanne, kun pystytte kaikki olemaan saman katon alla. Täällä päässä tilanne on ihan toinen, olen nähnyt miehen exän vain vilaukselta enkä tahtoisikaan nähdä enempää, sillä hän suhtautuu minuun hyvin vihamielisesti ja on katkera. Muista siis olla tyytyväinen, ettei sellaista katkeruutta teillä ilmeisesti ole.

Sinuna ehkä suostuisin exän tuloon. Joulu on toki perhejuhla, ja ymmärrän halusi viettää sitä vain oman perheen kesken. Kuitenkin jos sinultakin on muita sukulaisia tulossa, niin kai se exäkin siinä menee? Enemmän kahnausta varmaan tulisi kieltämisestä.. Hankala juttu, päätös on sinun. Mieti kuitenkin lapsia, voit saada exän lasten silmissä aika ikävän akan maineen jos kiellät heidän äitiään tulemasta? Etenkin 12v on herkässä iässä.

Vierailija
5/13 |
12.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mieluummin olisit ilman exää.

Miettisin asiaa lasten kannalta. Uusperhekuvio on aina vaikea, erityisesti lapsille. Jos heille tulee vielä se tunne, että isä ja äiti ei voi olla yhtä iltaa yhdessä heidän takiaan, tai jos tulee se tunne, että "paha äitipuoli" ei hyväksy äitiämme, niin tilanne voi olla heille todella kurja.

Ihmettelen aina tällä palstalla niitä eronneita, jotka ovat sitä meiltä, että exän kanssa ei tarvitse puhua tai olla missään tekemisissä. Kyllä lasten takia on oltava puheväleissä ja pystyttävä juomaan tarvittaessa kahvit samassa pöydässä.

Ap:n tilanne on kinkkinen, en minäkään haluaisi mitään miehen exiä joulupöytään. Toisaalta, kun olet uusperhekuivoon lähtenyt, niin olet ottanut koko paketin ja sitoutunut huomioimaan miehen lapsia kuin omiasi. Jos yhteinen joulu on ennenkin ollut tapana, niin onko oikein lapsia kohtaan kieltää se nyt?

Mieti miltä siitä eksästä tuntuu tulla miehen ja uuden vaimon kotiin! Tuskin sekään on helppoa. Ehkä hänkin joustaa lasten takia.

Vierailija
6/13 |
12.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän nuo kuviot helppoja ole, mutta itse olen ajatellut niin että aikuisten on kuitenkin lapsia helpompi käsitellä omia tunteitaan. Lasten edun mukaan ollaan menty, omat ikävät fiilikset niellään. (Jouluna ei muutenkaan välttämättä ole kaikkein rennommat fiilikset, jos on hässäkkää ja vieraita...)

Sinuna antaisin entisen vaimon tulla teille kuten ennenkin.

Vierailija
7/13 |
12.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme alustavasti sopineet jo että hän tulee tänäkin vuonna aattona meille, ei ole itse mikään jouluihminen eikä tykkää kauheasti laitella mitään joulukoristeita tms. Viime vuonna heillä ei ollut edes kuusta.

Hän kyseli äskettäin, että olenko aivan varma tästä joulusta, kun meillä on vauvakin. Sanoi, että ymmärtää täysin, jos en halua häntä heille. Kysyi myös voisiko auttaa esim. hoitamalla tyttärensä kanssa heillä vauvaa ensi viikonloppuna, että saisin vähän joulunalus rauhaa. Tytär on ihan hulluna tähän pikkusiskoonsa ja haluaisi hänet kotiin äidin luokse hoitoon. Senkin vuoksi tuntuisi ikävältä kieltää exän tulo, kun tyttö on niin tohkeissa vauvasta ja on tehnyt jo sille vaikka mitä joululahjoja. Äitinsä on auttanut, joten ei ole mikän pikkusieluinen ex. Miehen poika on 8 vuotias ja tulee hyvin toimeen oman poikani kanssa. Miehen tytär puolestaan viihtyy siskotytön (11 v) kanssa, joten mitään ristiriitoja ei sinänsä ole - muilla kuin minun koriven välissä.

Kai sitten otan lusikan kauniseen käteeni ja kestän tämän joulun lasten vuoksi. Sehän on vain yksi päivä.

Vierailija
8/13 |
12.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoi, että ymmärtää täysin, jos en halua häntä heille.

siis häntä meille ;)

Olen aika väsynyt vauvan kanssa, siksi exän tulo stressaa, kun hänellä on imetys ja kaikki sujunut kuin tanssi...mulla ei.

Vierailija
9/13 |
12.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä ihmiset on sitte joustavia.

En pystyisi kumpaankaan noista rooleista.

Vierailija
10/13 |
12.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoi, että ymmärtää täysin, jos en halua häntä heille.

siis häntä meille ;) Olen aika väsynyt vauvan kanssa, siksi exän tulo stressaa, kun hänellä on imetys ja kaikki sujunut kuin tanssi...mulla ei.

minusta tuo ex kuulostaa fiksulta ja mukavalta. Varsinkin tuo "oletko ihan varma" -kysely. Mukavammalta kuin moni sukulainen ;)

Eikä ole exän syy, jos sinulla on ollut hankalaa vauvan kanssa (tietysti sinä sen tiedätkin ja ymmärrän kyllä, että ex muistuttaa asiasta olemassaolollaan).

Jos kyse on vain aatosta, etköhän sinä sen kestä. Exällä on oma perheensä ja sinulla omasi (joista osa on tietysti yhteistä) , nyt vain vietätte joulua yhdessä. Siellä se porukan mukana menee. Lasten kannalta upeaa, että olette tuollaisissa väleissä.

Vierailija
11/13 |
12.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä voit lahjoitella ne mekot niitä tarvitseville!

Vierailija
12/13 |
12.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vain pystyy joustamaan. Meillä on sellainen tilanne, että eroneet vanhempani tulevat meille viettämään joulua lastenlasten kanssa. Äitini nykyinen aviomies viettää aaton omien sukulaistensa kanssa. Hän on toki tervetullut meillekin, mutta menee mielummin oman poikansa luo.

Vierailija
13/13 |
12.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

miehellese, jos sen jälkeen kun lapset ovat nukkumassa kävisitte yhdessä saunassa ja sitten siirtyisitte takkahuoneeseen tai makkariin harrastamaan kimppakivaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kuusi