Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko täällä sellaisia jotka olivat alakoulussa 1970-luvun alussa?

Vierailija
12.12.2011 |

Mitä tutkittiin sillä, että laittoivat terveystarkastuksessa laastarilapun kaltaiset palat rintaan? Piti nousta näppylät siihen kohtaan muistaakseni.

Kommentit (51)

Vierailija
21/51 |
12.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko Kansakoulu nykyinen Sibelius-lukio vai Kulmakoulu? Muistatko?

Oletko krunikalainen vai onko muuallakin (varmaankin kyllä) Oikokatu? :-)

Tai olin. Asuttiin silloin Krunikassa. Nykyään Lauttasaaressa. t. vuosimalli -66

Piti tarkistaa kartasta. On kulmakoulu. Kävin siellä leikkikoulun(joo silloin oli leikkikoulu, ei eskari), joka oli myös jossain siellä. Ja sitten ekan luokan. Sitten muutimme pois ja koulu vaihtui.

Vierailija
22/51 |
12.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko Oikokadun kansakoulu se, joka oli Snellmaninkadun päässä, siellä ylhäällä?

Muistelee vanhoja.... ;-))

Oliko Oikokadun Oliko Kansakoulu nykyinen Sibelius-lukio vai Kulmakoulu? Muistatko?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/51 |
12.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän se voinut Kulmakoulu olla kun sehän oli siinä vaiheessa keskikoulu. .Oliko Oikokadun kansakoulu se, joka oli Snellmaninkadun päässä, siellä ylhäällä? Muistelee vanhoja.... ;-))

Oliko Oikokadun Oliko Kansakoulu nykyinen Sibelius-lukio vai Kulmakoulu? Muistatko?

Siis nyt en tiedä varmuudella tätä kulmakoulua, mutta oletan, että se on se mun koulu siis Oikokadun kansakoulu (v.73) :D. Olisko se siis toi osoite Meritullinkatu 33. En tiedä, mutta sitä minä kävin silloin, herrajumala 40vuotta sitten:DDDD

Vierailija
24/51 |
12.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä näin pitkä linkki ei toi mutta laitan vielä toisen.

http://www.google.com/imgres?q=oikokadun+kansakoulu&hl=fi&sa=G&biw=1280…

Näissä neljäs ja yhdeksäs kuva

http://www.google.com/search?tbm=isch&hl=fi&source=hp&biw=1280&bih=707&…

Vierailija
25/51 |
12.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän se voinut Kulmakoulu olla kun sehän oli siinä vaiheessa keskikoulu. .Oliko Oikokadun kansakoulu se, joka oli Snellmaninkadun päässä, siellä ylhäällä? Muistelee vanhoja.... ;-))

Siis nyt en tiedä varmuudella tätä kulmakoulua, mutta oletan, että se on se mun koulu siis Oikokadun kansakoulu (v.73) :D. Olisko se siis toi osoite Meritullinkatu 33. En tiedä, mutta sitä minä kävin silloin, herrajumala 40vuotta sitten:DDDD

on siis Oikokatu 7.

Siellä kävin. Onko se sitten kulmakoulu vai ei, en tiedä.

Vierailija
26/51 |
12.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hauska muistella vanhoja.

Osuinko oikeaan noissa linkeissä Oikokadun kanskoulusta?

Mitähän siinä rakennuksessa nykyään on?

T. muistelija

Vierailija
27/51 |
12.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alakoulu oli luokat 1-4. Sen jälkeen osa jatkoi yläkouluun, josta jatkettiin ammattikouluun. Osa meni kuitenkin keskikouluun, jonka jälkeen tuli lukio. Keskikoulu ja lukio muodostivat yhdessä oppikoulun.

Peruskouluun siirryttiin vaiheittain, joten eri puolilla maata kasvaneet ovat olleet eri nimisissä kouluissa.

Vierailija
28/51 |
12.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis kansakoulussa oli alakoulu ja yläkoulu ja sitä seurasi ammattikoulu.

Alakoulun jälkeen saattoi hakea pääsykokeilla oppikouluun, joka alkoi keskikouluna ja sen jälkeen oli lukio.

Vierailija
29/51 |
12.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hauska muistella vanhoja. Osuinko oikeaan noissa linkeissä Oikokadun kanskoulusta? Mitähän siinä rakennuksessa nykyään on? T. muistelija

tutulta näyttää. Ihania kuvia, siis todella ihania! Nyt mun täytyy syynätä, jos vaikka minä tai veljeni vilahdetaan jossain kuvassa.

Vierailija
30/51 |
12.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kansalaiskoulu eli jatkokoulu oli Suomessa vuosina 1958–1977 toiminut kansakoulun jälkeen suoritettava, yleensä kaksivuotinen koulu. Sen kasvatustavoitteita olivat oppilaan persoonallisuuden kasvattaminen, ammatinvalinnan edellytyksien lisääminen ja kansalaiskasvatus. Kansalaiskoulut lakkautettiin yhdessä kansakoulujen ja keskikoulujen kanssa 1970-luvulla, kun Suomessa siirryttiin oppivelvollisuuskouluna toimivaan peruskouluun.[1]

Kansakoulun jatko-opetusta järjestettiin jo 1880-luvulla. Vuoden 1921 oppivelvollisuuslaissa säädettiin kaksivuotinen jatko-opetus pakolliseksi niille, jotka eivät menneet kansakoulun jälkeen muuhun kouluun, esimerkiksi oppikouluun.[2] Jatko-opetusta koskevat säädökset olivat aluksi väljiä, mutta niitä täsmennettiin vuoden 1958 kansakoululaissa. Sen mukaan oppivelvollisuuden perusmuotona oli 6-vuotinen varsinainen kansakoulu ja sitä seuraava 2-vuotinen kansalaiskoulu. Jatkokoulu saattoi olla myös 1-vuotinen, jolloin kansakoulu oli 7-vuotinen.[3]

Kansalaiskoulussa opiskeltiin jonkin verran pakollisia yleissivistäviä aineita, mutta enimmäkseen siellä pidettiin ammattiin tähtääviä käytännön kursseja. Kurssien sisältö saattoi vaihdella alueittain, paikallisen työvoimatarpeen mukaan[3]. Peruskoulussa kansalaiskoulun perintöä jatkoivat käytännönläheiset valinnaisaineet, joita kuitenkin säilytettiin vähemmän kuin aluksi oli tarkoitus[2][1].

Asenteet kansalaiskoulua kohtaan olivat kahtalaiset: toisaalta sitä pidettiin "alempiarvoisena oppikouluna" tai "varastoaittana", mutta toisaalta myös käytännöllisenä vaihtoehtona teoreettiselle oppikoululle. Oppikoulun suosio nousi kuitenkin jatkuvasti, koska se tarjosi väylän sosiaaliseen nousuun, ja kansalaiskoulu uhkasi leimautua "epäonnistujien" kouluksi.[2] Kansalaiskoulu jäi kansakoulun "lapsipuoleksi", josta edes kouluviranomaiset eivät aina jaksaneet kiinnostua, nuorista puhumattakaan[1].

http://fi.wikipedia.org/wiki/Kansalaiskoulu

Siis kansakoulussa oli alakoulu ja yläkoulu ja sitä seurasi ammattikoulu.

Alakoulun jälkeen saattoi hakea pääsykokeilla oppikouluun, joka alkoi keskikouluna ja sen jälkeen oli lukio.

Vierailija
31/51 |
12.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja niillä lapuilla katsottiin, onko vasta-aineita tubia vastaan.

:)

Vierailija
32/51 |
12.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

muistelen, että pelkäsin olevani kissalle allerginen, ja vähän olinkin. Mutta ihan 100 % varma en tietenkään voi olla, koska siitä on niin pitkä aika. Ne laput kyllä muistan.

vm -66 ja Laajasalon ala-aste

Vierailija
33/51 |
12.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nousi näpyt, ok. Jos ei, annettiin rokotukset. (Vai oliko se toisinpäin??) Mulla on vieläkin reidessä iso arpi lisärokotteesta, siihen tuli sellanen pitkän aikaan märkinyt rupi...

Vierailija
34/51 |
12.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nousi näpyt, ok. Jos ei, annettiin rokotukset. (Vai oliko se toisinpäin??) Mulla on vieläkin reidessä iso arpi lisärokotteesta, siihen tuli sellanen pitkän aikaan märkinyt rupi...

Vierailija
35/51 |
15.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on aina calmetesta(joillakin voi olla jopa 3 arpea)

yleensä uusintarokotteen arpi on niistä suurin

isorokko annettiin vasempaan olkavarteen

Vierailija
36/51 |
15.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin oli sellainen lappu.

T. Mummo synt. -61

Vierailija
37/51 |
15.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei tullut näppyjä,pistettiin piikki reiteen

entisen arven alapuolelle

se märki pitkään ja jätti jälkeensä ison

kuoppamaisen valkoisen arven,joka ainakin minulla näkyy vielä tosi hyvin

rokotettu -67

Vierailija
38/51 |
15.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei tullut näppyjä,pistettiin piikki reiteen

entisen arven alapuolelle

se märki pitkään ja jätti jälkeensä ison

kuoppamaisen valkoisen arven,joka ainakin minulla näkyy vielä tosi hyvin

rokotettu -67

on edelleen keskeltä ihan sellanen "pehmeä" vaikka rokotuksesta on kai 30 vuotta... O_o

Vierailija
39/51 |
15.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhmää ottaa sama sana takaisin uudessa merkityksessä.

Veikkaan tubikoetta. Muistia ei ole.

Vierailija
40/51 |
15.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syntynyt v.-72 ja aloittanut koulun v.79. Päiväkodissa laitettiin laastari. 80-luvun puolivälissä, seiskalla, tubitesti tehtiin pistämällä neulalla ihon alle jotain ja siihen piti nousta pahkura. Jos ei noussut, sai rokotteen, joka märki.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi kolme