Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko täällä sellaisia jotka olivat alakoulussa 1970-luvun alussa?

Vierailija
12.12.2011 |

Mitä tutkittiin sillä, että laittoivat terveystarkastuksessa laastarilapun kaltaiset palat rintaan? Piti nousta näppylät siihen kohtaan muistaakseni.

Kommentit (51)

Vierailija
41/51 |
18.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei.

Vierailija
42/51 |
18.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis viimeiset kansalaiskoulun käyneet päättivät koulunsa vuonna 1979 Helsingissä. Kansalaiskoulu oli  luokat 7-9

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/51 |
18.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis viimeiset kansalaiskoulun käyneet päättivät koulunsa vuonna 1979 Helsingissä. Kansalaiskoulu oli  luokat 7-9

Vierailija
44/51 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka kysymys on esitetty jo 4 vuotta sitten, vastaan silti.

Laastarilapulla tutkittiin, onko tuberkuloositartuntaa. Ja jos lapsi asui tuberkuloosikodissa, se lappu oli aina rinnassa. Siitä jäi joku jälki ihoon, jos tauti oli puhjennut.

Vierailija
45/51 |
21.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhmää ottaa sama sana takaisin uudessa merkityksessä. Veikkaan tubikoetta. Muistia ei ole.

IV-luokalla tehtiin tubikoe...rokotettiin

vasempaan reiteen ja saatiin tosi iso arpi.

Röntgenistä ei ole muistikuvia.

Mikähän mahtaa olla vanhin ikäluokka,jota on

rokotettu (on näitä arpia)?

Vierailija
46/51 |
21.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuberkuloosirokotteen tehoahan niillä lappusilla testattiin.

Vierailija
47/51 |
21.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

juttu rönsyilee täällä.... Tuo testi on Mantoux tuberkuliini testi, jolla todellakin testataan BCG eli tuberkuloosirokotteen tehoa. Nykyisin tuota rokotetta ei laiteta kuin riskiryhmille, mutta edelleenkin, jos se laitetaan yli 6 kk vanhalle, käsittääkseni tulee tuo Mantoux-testi tehdä, jotta nähdään, että ei ole vasta-aineita, joita muodostuu paitsi rokotteen myös sairastetun tubin seurauksena.

Vierailija
48/51 |
21.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitin koulun 1972 ja tuolla laastarilapulla testattiin kolmannella luokalla eli olikohon sitten 1974. Terveydenhoitaja laittoi lapun ja minun kohdallani kävi niin, että testin perusteella piti antaa rokotus. Testi näytti kuitenkin väärin, rokotuskohta mätäni ja tuli hirvittävän suureksi, vieläkin on reidessä iso arpi (joo, olen katkera terveydenhuollolle). Kävin sitten äidin kanssa koululääkärillä ja söin pitkän aikaa jotain vastalääkkeitä pillereinä. Ihan törkeää, että siihen aikaan annettiin näitä rokotuksia niin heppoisesti.

Vierailija
49/51 |
21.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki oppilaat jonoon, jossa hytistiin puolialastomina koulun jumppasalissa, ja vuorotellen käytiin kopissa röntgenissä.

Olen käynyt kansakoulua 4 vuotta, josta menin oppikouluun. Olin menossa oppikoulun kolmannelle, kun tuli peruskoulu ja 3. luokan sijaan olinkin peruskoulun 7. luokalla. Mulla on kuitenkin keskikoulun päättötodistus. Lukioon menin normaalisti 9. luokan jälkeen.

Vierailija
50/51 |
21.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ne arvet takapuolessa tuli isorokkorokotuksista

vm 1960

Vierailija
51/51 |
21.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

pyllyssäsi ovat calmetesta