Onko täällä sellaisia jotka olivat alakoulussa 1970-luvun alussa?
Mitä tutkittiin sillä, että laittoivat terveystarkastuksessa laastarilapun kaltaiset palat rintaan? Piti nousta näppylät siihen kohtaan muistaakseni.
Kommentit (51)
Siis viimeiset kansalaiskoulun käyneet päättivät koulunsa vuonna 1979 Helsingissä. Kansalaiskoulu oli luokat 7-9
Siis viimeiset kansalaiskoulun käyneet päättivät koulunsa vuonna 1979 Helsingissä. Kansalaiskoulu oli luokat 7-9
Vaikka kysymys on esitetty jo 4 vuotta sitten, vastaan silti.
Laastarilapulla tutkittiin, onko tuberkuloositartuntaa. Ja jos lapsi asui tuberkuloosikodissa, se lappu oli aina rinnassa. Siitä jäi joku jälki ihoon, jos tauti oli puhjennut.
Tyhmää ottaa sama sana takaisin uudessa merkityksessä. Veikkaan tubikoetta. Muistia ei ole.
IV-luokalla tehtiin tubikoe...rokotettiin
vasempaan reiteen ja saatiin tosi iso arpi.
Röntgenistä ei ole muistikuvia.
Mikähän mahtaa olla vanhin ikäluokka,jota on
rokotettu (on näitä arpia)?
Tuberkuloosirokotteen tehoahan niillä lappusilla testattiin.
juttu rönsyilee täällä.... Tuo testi on Mantoux tuberkuliini testi, jolla todellakin testataan BCG eli tuberkuloosirokotteen tehoa. Nykyisin tuota rokotetta ei laiteta kuin riskiryhmille, mutta edelleenkin, jos se laitetaan yli 6 kk vanhalle, käsittääkseni tulee tuo Mantoux-testi tehdä, jotta nähdään, että ei ole vasta-aineita, joita muodostuu paitsi rokotteen myös sairastetun tubin seurauksena.
Aloitin koulun 1972 ja tuolla laastarilapulla testattiin kolmannella luokalla eli olikohon sitten 1974. Terveydenhoitaja laittoi lapun ja minun kohdallani kävi niin, että testin perusteella piti antaa rokotus. Testi näytti kuitenkin väärin, rokotuskohta mätäni ja tuli hirvittävän suureksi, vieläkin on reidessä iso arpi (joo, olen katkera terveydenhuollolle). Kävin sitten äidin kanssa koululääkärillä ja söin pitkän aikaa jotain vastalääkkeitä pillereinä. Ihan törkeää, että siihen aikaan annettiin näitä rokotuksia niin heppoisesti.
Kaikki oppilaat jonoon, jossa hytistiin puolialastomina koulun jumppasalissa, ja vuorotellen käytiin kopissa röntgenissä.
Olen käynyt kansakoulua 4 vuotta, josta menin oppikouluun. Olin menossa oppikoulun kolmannelle, kun tuli peruskoulu ja 3. luokan sijaan olinkin peruskoulun 7. luokalla. Mulla on kuitenkin keskikoulun päättötodistus. Lukioon menin normaalisti 9. luokan jälkeen.
ne arvet takapuolessa tuli isorokkorokotuksista
vm 1960
pyllyssäsi ovat calmetesta
isorokkorokotus tehtiin vasempaan käsivarteen
(pyöreä "reikäpohjainen" läntti)
myös vm -60
Ei.