Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä mieltä tästä? Miehen sisko ja joululahjat

Vierailija
11.12.2011 |

Eli miehen siskolla ei ole lapsia, mutta mies on. Meidän esikoinen on jo 6v. Omassa suvussani on tapana, ettei aikuisille osteta lahjoja, lapsille vaan. Emme ole siis ostaneet mieheni siskolle ja hänen miehelleen joululahjaa, he ovat ostaneet lapsillemme. Nyt kuulin anopilta, että miehen sisko oli sanonut etteivät tänä vuonna aio ostaa lahjoja lapsillemme sillä "ilmeisesti eivät tykkää kun ei koskaan tule vastalahjoja". Itse olen ihan äimänkäkenä? Miten helkkarissa se akka voi olla niin itsekäs? Oma siskoni on lapseton eikä minulle edes tulisi mieleen ostaa hänelle lahjaa eikä hän ole koskaan siitä mitään snaonut????

Kommentit (57)

Vierailija
21/57 |
12.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ole mikään synttärijuttu. Toki lapset niitä paketteja aina odottavat ja toki muutkin. Mutta jos ei itse mitään saa ja vaaditaan silti lapsien takia toiselta rahaa ja ajanmenoa, en oikein ymmärrä mikä idea joulussanne on. Ehkäpä miehen siskokin olisi mielummin jossain muualla, ei kovin hauskalta joululta vaikuta tuo.

Vierailija
22/57 |
12.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen lapseton, ostamme ainoastaan kummilapsillemme lahjat en todellakaan ala ostamaan kaikille sisarusten lapsille. Näiden kummilasten vanhemmat kyllä ostavat meille aina jotain pientä vastalahjaksi. Siis todellakin pientä esim yksi hyasintti (eli ei ole rahallinen sijoitus)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/57 |
12.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ja mieheni olemme lapsettomia. Minulla on kaksi siskoa ja miehelläni sisko ja veli. Yhteensä meillä on 12 sisarusten lasta. Ostamme heille kaikille joululahjat.

Onko aloittajan mielestä kohtuullista, että meitä ei muistettaisi lahjalla ollenkaan? Oletko todella niin epäitsekäs tai varakas, että olet valmis pistämään satoja euroja sisarustesi lasten lahjoihin, ja itse istut pukin käytyä seurueessa saamatta ainoatakaan lahjaa? Jos olet, niin kyllä olet varsinainen enkeli, ei voi muuta sanoa.

Vierailija
24/57 |
12.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hänen kuuluu selvittää ja hallita oman sukunsa tavat.

Vierailija
25/57 |
12.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ällöttää se, että monet tekee siitä "lasten juhlan" eli lapsille opetetaan, että se SAAMINEN on tärkää ja just lahjatoiveita jaellaan koko suvulle.

Itse haluan opettaa lapsille, että toisten muistaminen ja lahjojen ANTAMINEN on kivaa. Ovat pienestä pitäen tykänneet miettiä, mitä mukavaa voisi antaa kummeille, enoille, sedille, tädeille, serkuille, isovanhemmille ja tehneet itse kortteja ja kouluiässä etsineet kivoja runoja kortteihin jne.

Ja tosiaan ei ole kyse rahasta vaan muistamisesta, vähälläkin rahalla voi muistaa. Voi leipoa jotain, voi tehdä nättejä joulukoristeita vaikkapa kierrätysmateriaaleista. Meidän lasten kummit puhuu vieläkin pari vuotta sitten antamistamme joulukoristeista - sydämistä, jotka oli tehty kierrätysmateriaaleista ja tulivat siis käytännössä ilmaisiksi meille.

Jos jotain lahjanantamista haluaa rajoittaa, niin mielummin niinpäin, ettei koko suku osta niille lapsille lahjaröykkiötä vaan katsotaan, että kaikki saavat jotain kivaa sopivassa määrin.

Vierailija
26/57 |
12.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen aina ja edelleenkin ostan kaikille ystävillä ja lähisukulaisille pikkulahjat, oli sitten aikuinen tai lapsi. Pakettian tekeminen on ihanaa ja jouluisaa, ja tykkään itsekin saada pikkulahjoja. Valitseminen ja miettiminen on kivaa. No miehen suvussa on yksi hallitseva henkilö joka on sitä mieltä että pikkulahjat on tyhmiä ja niiden ostaminen (hänelle kai) liian aikaavievää. Vaan kaikkien pitää ostaa tietyille henkilöillä yhteislahjoja. Koska näin saadaa arvokkaampi paketti. Yllättäen tämä henkiö valitsee yhteislahjat ja vähettää "laskun" viestillä. Eli pahimmassa tapauksessa en saa edes tietää mitä lahjaa sponsoroin. Se on niin ärsyttävää. Joudun siis pakotettuna maksumieheksi kalliille lahjoille jotka joku toinen nimissäni valitsee ja omien pikkulahjojen antaminen "kielletään" koska muutkaan ei anna ja se johtaa siihen että se joka antaa haluaa kuulemma päteä. Että mukavaa joulua taas kerran.

:D

Vierailija
27/57 |
12.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ällöttää se, että monet tekee siitä "lasten juhlan" eli lapsille opetetaan, että se SAAMINEN on tärkää ja just lahjatoiveita jaellaan koko suvulle. Itse haluan opettaa lapsille, että toisten muistaminen ja lahjojen ANTAMINEN on kivaa. Ovat pienestä pitäen tykänneet miettiä, mitä mukavaa voisi antaa kummeille, enoille, sedille, tädeille, serkuille, isovanhemmille ja tehneet itse kortteja ja kouluiässä etsineet kivoja runoja kortteihin jne. Ja tosiaan ei ole kyse rahasta vaan muistamisesta, vähälläkin rahalla voi muistaa. Voi leipoa jotain, voi tehdä nättejä joulukoristeita vaikkapa kierrätysmateriaaleista. Meidän lasten kummit puhuu vieläkin pari vuotta sitten antamistamme joulukoristeista - sydämistä, jotka oli tehty kierrätysmateriaaleista ja tulivat siis käytännössä ilmaisiksi meille. Jos jotain lahjanantamista haluaa rajoittaa, niin mielummin niinpäin, ettei koko suku osta niille lapsille lahjaröykkiötä vaan katsotaan, että kaikki saavat jotain kivaa sopivassa määrin.

Vaikka meillä lapset vielä pukkiin uskoo, olemme kertoneet heille, että jouluna on tapana, että itsekin muistetaan lahjoilla läheisiä ihmisiä. Lapset tekevät ainakin kortin kummeilleen, ja kummeille annamme myös jotain pientä, valokuvan, suklaarasian, itse tehtyä sinappia, hedelmäkakun tms.

Samoin lapset näkevät, kun annamme näitä pieniä muistamisia (itse tehtyä sinappia, kakkua, koristeita mitä milloinkin) isovanhemmille ja muille läheisille. Muut lahjat tuo sitten pukki, vaikka ne meiltä olisikin. Sekin on tärkeää, että lapset näkevät että muutkin kuin lapset saavat lahjoja, ja että jokainen saa ainakin yhden lahjan.

Muistamisen ei todellakaan tarvitse olla kallista, tärkeintä on että muistaa. Hetken aikaa meilläkin oli tapana, että aikuisille ei osteta lahjoja. Ja se oli ihan hyväkin tapa kun olin kotona pitkään lasten kanssa ja rahat olivat tiukilla. Mutta itse haluan muistaa isovanhempia ja sisaruksiamme lahjoilla, koska olen kiitollinen arjen avusta jota heitlä saamme. Lapset ovat silloin tällöin hoidossa mummolassa tai mummot tulevat meille hoitamaan vaikka sairaita lapsia ym. Yksi sisarus asuu samalla paikkakunnalla ja hakee joskus lapsia päiväkodista jos aikataulut menevät tiukille jne. Minä haluan kiittää heitä jotenkin, vaikka tiedän että he eivät lahjoja odota sen kummemmin. Meistä on vain mukava antaa heille vaikkapa hierontalahjakortti jouluna. Ja se joku itse tehty juttu, jossa lapsetkin ovat mukana.

Vierailija
28/57 |
12.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ja mieheni olemme lapsettomia. Minulla on kaksi siskoa ja miehelläni sisko ja veli. Yhteensä meillä on 12 sisarusten lasta. Ostamme heille kaikille joululahjat. Onko aloittajan mielestä kohtuullista, että meitä ei muistettaisi lahjalla ollenkaan? Oletko todella niin epäitsekäs tai varakas, että olet valmis pistämään satoja euroja sisarustesi lasten lahjoihin, ja itse istut pukin käytyä seurueessa saamatta ainoatakaan lahjaa? Jos olet, niin kyllä olet varsinainen enkeli, ei voi muuta sanoa.

Juuri noin. :D Eli koska Ap on päättänyt hankkia lapsen, eli herran lahjan. Niin sinun pitää tätä tapahtumaa muistaa joka joulu lapselle suunnatulla lahjalla. Ja Ap:llä on oikeus hankkia vaikka 7 lasta, ja sinun tulee niille kaikille ostaa joka joulu paketti. Ihan hyvää hyvyyttäsi, pyyteettömästi ja epäitsekkäästi. Koska niin katsos käy, kun muut hankkii lapsia. Sukulaiset joutuvat maksumieheksi, (lue: aikuistuvat).

Menikö perille, sinä itsekäs kitupiikki. Mars kauppaan nyt ja ostamaan 12 kallista lelua :D

Vierailija
29/57 |
12.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta en osta mun siskon lapsille lahjoja kummilasta lukuunottamatta. En myöskään osta siskolleni lahjaa eikä hän osta minulle tai lapsilleni kummilasta lukuunottamatta.

Ainakin miehen toinen sisko kuolisi jos ei saisi jouluna lahjoja.

Vierailija
30/57 |
12.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin miksi ihmeessä lapsettomille aikuisille pitäisi ostaa lahjat myös? Mä en tajua. Eihän muutkaan aikuset saa silloin lahjoja. Täytyy sanoa, että itse tuntisin itseni aika aivottomaksi, jos lapsille on tapana hankkia lahjat ja sitten yhtäkkiä minä ,38 v, saisin lahjan! Se vasta oudolta vaikuttaisi. Eikö aikuinen ole aikuinen on hänellä lapsia tai ei?!

Mutta jos joku aikuinen ei halua koko suvun lapsia lahjoa niin se on mielestäni ihan ok valinta.

Vierailija
31/57 |
12.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jättää ostamatta lapsille lahjat vain siksi ettei itse saa lahjaa. Onko lahjojen ostamisen tarkoitus siis vain maksimoida omat lahjat? Antaa ei voi jos ei saa mitään tilalle? Sekö se joulun tarkoitus onkin? Minä ostan lahjat niille joille haluan ne lahjat antaa, en sen mukaan mitä itse saan tai mitä tai keneltä haluan saada lahjan. Kyllähän tuon siskon toiminta vaikuttaa vähän lapselliselta.

Tietysti ap vois jonkun lahjan tälle siskolle ostaa, olishan se kohteliasta. Mutta ikinä en kehtaisi kenellekään sanoa että en osta sulle lahjaa kun et kerta osta mulle, olis se vaan niin noloa myöntää olevansa niin lapsellinen.

Vierailija
32/57 |
12.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ja mieheni olemme lapsettomia. Minulla on kaksi siskoa ja miehelläni sisko ja veli. Yhteensä meillä on 12 sisarusten lasta. Ostamme heille kaikille joululahjat. Onko aloittajan mielestä kohtuullista, että meitä ei muistettaisi lahjalla ollenkaan? Oletko todella niin epäitsekäs tai varakas, että olet valmis pistämään satoja euroja sisarustesi lasten lahjoihin, ja itse istut pukin käytyä seurueessa saamatta ainoatakaan lahjaa? Jos olet, niin kyllä olet varsinainen enkeli, ei voi muuta sanoa.

Juuri noin. :D Eli koska Ap on päättänyt hankkia lapsen, eli herran lahjan. Niin sinun pitää tätä tapahtumaa muistaa joka joulu lapselle suunnatulla lahjalla. Ja Ap:llä on oikeus hankkia vaikka 7 lasta, ja sinun tulee niille kaikille ostaa joka joulu paketti. Ihan hyvää hyvyyttäsi, pyyteettömästi ja epäitsekkäästi. Koska niin katsos käy, kun muut hankkii lapsia. Sukulaiset joutuvat maksumieheksi, (lue: aikuistuvat). Menikö perille, sinä itsekäs kitupiikki. Mars kauppaan nyt ja ostamaan 12 kallista lelua :D

Eikä tässä vielä kaikki! Näillä kaikilla 12 lapsella on myös joka vuosi nimi- ja syntymäpäivä, sekä erilaisia muita juhlia (ristiäiset, rippijuhlat), joihin tietysti pitää ostaa lahja. Tämä tarkoittaa vähintään 2 lahjaa/kuukausi kautta vuoden. Itse ei TIETENKÄÄN voi odottaa syntymäpäivälahjaa, eihän se aikuisilla ole tapana.

Vierailija
33/57 |
12.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri noin. :D Eli koska Ap on päättänyt hankkia lapsen, eli herran lahjan. Niin sinun pitää tätä tapahtumaa muistaa joka joulu lapselle suunnatulla lahjalla. Ja Ap:llä on oikeus hankkia vaikka 7 lasta, ja sinun tulee niille kaikille ostaa joka joulu paketti. Ihan hyvää hyvyyttäsi, pyyteettömästi ja epäitsekkäästi. Koska niin katsos käy, kun muut hankkii lapsia. Sukulaiset joutuvat maksumieheksi, (lue: aikuistuvat). Menikö perille, sinä itsekäs kitupiikki. Mars kauppaan nyt ja ostamaan 12 kallista lelua :D

Eikä tässä vielä kaikki! Näillä kaikilla 12 lapsella on myös joka vuosi nimi- ja syntymäpäivä, sekä erilaisia muita juhlia (ristiäiset, rippijuhlat), joihin tietysti pitää ostaa lahja. Tämä tarkoittaa vähintään 2 lahjaa/kuukausi kautta vuoden. Itse ei TIETENKÄÄN voi odottaa syntymäpäivälahjaa, eihän se aikuisilla ole tapana.

No ei tietenkään. Kuka itsekän ihminen odottaa saavansa synttärilahjan? Ihan älytön ajatus. Muistan yhden Sinkkuelämää jakson, jossa Carrie laittoi lahjalistan itselleen kenkäkauppaan, kun oli kyllästynyt ostamaan kaikille kavereilleen lapsilahjoja, häälahjoja, vauvakutsulahjoja ja muuta vastaavaa ilman mitään vastalahjaa :-D

Vierailija
34/57 |
12.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieluummin niin, etteivät ostaisikaan. Meillä on tavaraa liikaa, jos eivät ostaisi, ei olisi sitä tunnetta, että olisi pitänyt ostaa niillekin jotain, siis niille aikuisille, jotka lapsille lahjat ostavat. Mutta kun haluavat ostaa! On sanottu, ettei tarvitse, mutta ostavat silti. Tai sitten luulevat, ettemme ole tosissaan, kun sanomme, ettei tarvitse.

Mieluummin vain lapsille lahjat.

Eikö riitä, että vanhemmat ja isovanhemmat ostavat lapsille lahjat? Joku kohtuus pitäisi olla.

Vierailija
35/57 |
12.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin miksi ihmeessä lapsettomille aikuisille pitäisi ostaa lahjat myös? Mä en tajua. Eihän muutkaan aikuset saa silloin lahjoja. Täytyy sanoa, että itse tuntisin itseni aika aivottomaksi, jos lapsille on tapana hankkia lahjat ja sitten yhtäkkiä minä ,38 v, saisin lahjan! Se vasta oudolta vaikuttaisi. Eikö aikuinen ole aikuinen on hänellä lapsia tai ei?! Mutta jos joku aikuinen ei halua koko suvun lapsia lahjoa niin se on mielestäni ihan ok valinta.

tarkoittaa sitä, että lapset saavat lahjan, siis paketoidun lahjan. Aikuiset eivät saa paketoitua lahjaa, vaan esimerkiksi Alkosta glögipullon ja jonkun kukka-asetelman tai herkkukorin.

Se, että aikuisille ei osteta lahjaa, tarkoittaa tosiaankin sitä, että ei PAKETTIA, mutta ostetaan esimerkiksi kukka-asetelma tai herkkukori tms, jotain jolla muistetaan. Meidän suvussa ainakin tehdään näin.

Vierailija
36/57 |
12.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tapoja lahjojen kanssa on ilmeisesti todella monenlaisia.

Minusta suvun lapsettomien setien tai tätien ei tarvitse antaa kaikille lapsille lahjoja, jo ihan senkin vuoksi, että yksin eläville ihmisille se voi olla taloudellisestikin hankalaa. Jos kylään on tulossa yksinelävä sukulainen, voisi olla kohteliasta varmistaa, että hänkin saa yhden paketin, vaikkapa kirjan tms., varsinkin, jos perheen muutkin aikuiset saa lahjoja. Varmasti useimmista aikuisistakin tuntuu kurjalta, jos on ainoa, joka porukassa ei saa lahjaa.

Mieheni kanssa olemme sopineet, että ostamme toisillemme yhdet lahjat ( = kirjan, jonka saa toivoa toiselta lahjaksi). Isovanhemmille ostamme yhden lahjan jokaiselle lapsen nimissä. Lisäksi annan lahjan omalle kummilapselleni (30-50 e tilille rahaa). Lapsemme kummeille annamme lahjat, koska he muistavat lasta aina vuoden mittaan. Lisäksi annamme isovanhemmille ja kummeille lapsen vuosittaisen päiväkotikuvan kehytettynä. Lapsen serkuille annamme yhdet lahjat. Lapsella on myös kolme aikuista serkkua, jotka eivät enää saa lahjoja, koska miehen suvun aikuisten kesken on sovittu, ettei lahjoja osteta.

Silloin hieman ihmettelin, kun lapsemme ollessa pieni kälyni ehdotti, ettei suvun kesken enää ostettaisi lahjoja. "Hauskaa asiassa oli se, että kälyn omat lapset olivat olleet 15 vuotta suvun ainoat lapset ja saaneet röykkiöittäin lahjoja, mm. setien kimpassa hankkiman pleikkarin jne. Sitten kun nämä lapset tulivat isommiksi ja muilla oli lapsia, olisi lahjojen hankkiminen pitänyt lopettaa kokonaan. Mielestäni tuo oli hieman röyhkeää, varsinkin, kun emme koskaan ole laittaneet mitään listoja sukulaisille emmekä olettaneet heidän hankkivan pleikkaritasoisia lahjoja.

Mielestäni vanhempien kuuluu olla ensisijaisia lasten lahjojen hankkijoita, ja niin teemme myös itse.

Vierailija
37/57 |
12.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin minulla on useampia sisaruksia. Minulla ei ole lapsia, ja minulle ei myöskään koskaan osteta lahjoja. Alkoi jossain vaiheessa tuntua tosi ikävältä olla aina vaan antajana, joten lopetin sen. Nykyään ostan lahjat enää vain kummilapsilleni.

Tämä vahvistaa sen, samoin tämä kyseinen sisko. Siis olet niin lapsellinen että haluat ITSELLESI paketin? Ja sen takia olet valmis tuottamaan pettymyksen sukusi lapsille?

ap

Ei lapset pety jos ei niiden äiti niille kovasti sitä asiaa etukäteen hehkuta ja jälkikäteen voivottele.

Ja sitäpaitsi jos pettyvätkin niin entäs sitten. Se on ihan hyvä taito oppia jo lapsena.

Vierailija
38/57 |
12.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kait sekin nyt pitää ottaa huomioon. Eikä vain sinun sukuasi.

Anoppi ostaa tyttärelleen ja tämän miehelle lahjat. Meillekin osti mutta lasten tultua sanoimme ettei tarvitse (oletin että automaattisesti menee näin kun sukuun tulee lapsia).

MEIDÄN suvussa ostetaan lapsille JA aikuisille. Kaunis tapa.

En voi ymmärtää sukuja joissa "automaattisesti" unohdetaan vanhempien lahjat kun tulee lapsia

Vierailija
39/57 |
12.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet aloittanut lahjojen oston sisarusten lapsille, on sitä aika vaikea yhtäkkiä lopettaa kun niitä lapsia alkaa olla 12. Tai jos menet kutsuttuna jonkun niistä synttäreille, voiko mennä ilman lahjaa, ei voi.

Me ollaan onneksi suht hyvätuloisia ja voidaan ostaa noi lahjat, mutta kaikki ei ole. Minusta on tosiaan kummallista, että vanhemmat eivät tule ajatelleeksi sitä tosiasiaa, että lapsettomalla pariskunnalla voi tosiaan olla monta lahjottavaa, ja he itse eivät saa lahjoja mistään. Minun mielestäni se on itsekästä, odottaa lahjoja lapsille, eikä ymmärtää sitä että ne omat lapset eivät ole ainoita. Tämä sama lapseton pariskunta voi tosiaankin joutua ostamaan synttärilahjan joka kuukausi plus 12 joululahjaa joka vuosi siihen lisäksi. Ja te ette voi ostaa yhtä ainoaa joululahjaa tälle pariskunnalle, koska ne on aikuisia?

Vierailija
40/57 |
12.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kotiäiti ?

Kaikki sukulaiset ostamaan lahjoja hänen lapsilleen, mutta itse ei saa persettään sen vertaa ylös tuolista, että kävisi ostamassa jotain sukulaisilleen

Voi luoja !!!!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi seitsemän