Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

raha-asiaa, mitä minun kannattaisi tehdä?

Vierailija
11.12.2011 |

olen kahden lapsen yksinhuoltaja. asumme omistusasunnossa, jonka arvo on n.170 000 euroa. lainaa on minulla jäljellä 90 000 euroa ja laina-aikaa on jäljellä n.15v eli kuukausierän suuruus on 600 euroa. nettotuloni on tällä htekellä n. 2000euroa (vaihtelee kuukausittain).

tarvitsisimme isomman asunnon viimeistään kahden vuoden päästä. kannattaisiko minun myydä asunto nyt ja ostaa isompi asunto ? kuinka monta vuotta tällainen 41-vuotias voi ottaa maksimissaan lainaa?

kannattaisiko minun sittenkin nostaa kuukausierää, lyhentää lainaa hyödyntäen matalia korkoja ja ostaa uusi asunto vasta vuoden-kahden päästä?

auttaisko joku vähän eteenpäin näissä ajatuksissa? pankkiin en ole vielä mennyt enkä mene, ennenkuin tiedän, mitä haluan.

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
12.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

asunnon nyt, yleensä yhtiövastikekin on isompi.

Kun kerran et tarvitse lisäneliöitä vielä, turhaa niitä vielä haikailet.

Lisäksi asunnon ostaminen ei ole maailman nopeita puuhaa, eli voit alkaa jo katselemaan, mutta mitään vielä ei tarvi tehdä.

Sinuna mä keskittyisin lyhentämään lainaa mahdollisimman paljon, jos ylimääräistä rahaa on.

Vierailija
2/14 |
12.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi koululaista menee hyvin samassa huoneessa. Laittaisin olohuoneeseen levitettävän sohvan/laverin tai divaanisohvan, josta saa kätevästi vuoteen, jolla itse nukkuisin ja antaisin makuuhuoneen lapsille.

Olisiko "maalle" muutto vaihtoehto? Nyt tietysti olisi vielä hyvä sauma muuttaa ennen kuin lapset menevät kouluun. Olisiko sinulla siellä töitä? Tukiverkkoa? Jos tarpeeksi maalle menee, niin samalla lainamäärällä saa varmasti isomman asunnon ja auton.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
12.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä muuttaisin radan varteen pohjoisemmaksi. Keravalta saisit 70-80-luvun kerrostaloneliön, eikä välttämättä tarvitse ottaa lisää velkaakaan, tai ainakaan paljon. Junat kulkee, ja bussikin, jos junat on lakossa.

Ymmärrän tilantarpeesi! Itsellä kouluikäiset tyttö ja poika, ja eron jälkeen muutin Vantaalta tänne ja olen ollut tyytyväinen. En kerta kaikkiaan jaksaisi kuunnella niin eri tavoin leikkivän tytön ja pojan riitelyä kaksiossa, menisi hermot. Täällä on musiikkikoulut, kirjastot, uimahallit, pururadat, jäähallit ihan käden ulottuvilla ja tavaratalot keskustassa. Ja mulla tietysti vielä sekin, että täällä on sukulaisia.

Vierailija
4/14 |
11.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ottaisi noilla tuloilla yksinhuoltajana enempää lainaa. Nosta kuukausierää ja maksa lainaa pois. Toivo, että 2 v aikana asuntojen hinnat laskee, jolloin saat pienemmällä välirahalla ostettua sen isomman asunnon. Nyt ainakin näyttää, että hinnat olis alkaneet tippua.

Vierailija
5/14 |
11.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

heidän kyselynsä mukaan voisin saada reilun 500euron kuukausierällä 106 000 euroa lainaa. en taida saada järin paljon suurempaa asuntoa tuolla määrällä..

olisko muita mielipiteitä? toinen vaihtoehto olisi, että muuttaisin pienemmälle paikkakunnalle, ostaisin auton ja eläisin velatonta elämää. nyt siis asun helsingissä jossa asuntojen hinnat ovat päätä huimaavia!

Vierailija
6/14 |
11.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä kahden vuoden päästä on se, että olettaisit asuntojen hintojen kasvavan selvästi. Kaikissa muissa tapauksissa sinun kannata viivyttää isomman asunnon ostamista mahdollisimman pitkään. Mitä suurempi on lainasi yhteissumma, sitä enemmän joudut maksamaan korkoja. Jos ostat uuden asunnon nyt, joudut maksamaan korkoja 90 000 eurosta + välirahasta. Jos sen sijaan odotat kaksi vuotta ja saat sinä aikana nykyistä lainaasi lyhennettyä 12000 euroa, maksat kahden vuoden päästä korkoja 78 000 eurosta + välirahasta.

Sen sijaan sinun kannattaa tässä vaiheessa lyhentää nykyistä lainaasi niin paljon kuin pystyt.

Vierailija
7/14 |
11.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auton kuukausikustannukset ovat noin 400 e kuussa, joten jos muutat kauemmaksi, niin ota se huomioon myös.

Miksi 2 v päästä tarvitset isomman asunnon? Minkälainen asunto teillä on nyt?

Vierailija
8/14 |
11.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tällöin myös oman asunnon hinta laskee ja myydessä käteen jää vähemmän rahaa.

Eli jos lyhentää 10 000e, niin parin vuoden kuluttua asunnosta saattaa saada 10 000 e vähemmän.

Etkä voi siirtyä Helsingissä halvemmalle alueelle?

En ottaisi noilla tuloilla yksinhuoltajana enempää lainaa. Nosta kuukausierää ja maksa lainaa pois. Toivo, että 2 v aikana asuntojen hinnat laskee, jolloin saat pienemmällä välirahalla ostettua sen isomman asunnon. Nyt ainakin näyttää, että hinnat olis alkaneet tippua.

Vierailija
9/14 |
11.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sitten kun on oikeesti tarve asunnolle + näkee miten maailma menee, olisi helpompaa ottaa lisälainaa, kun vanhaa ei ole enää niin paljoa. Mun 50 v työkaveri otti 15 v lainan. Helppoa on, kun on omaisuutta ennestään.

Jos kerran tarvitsette isomman asunnon vasta 2 vuoden päästä, ei sitä nyt kannata ostaa.

Vierailija
10/14 |
11.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

asumme nyt kaksiossa ja olen melko varma että tämän voi myydä hyvällä hinnalla ja nopeastikin. minulla on iso kynnys muuttaa hätäpäiten isompaan jota sitten ei ehkä saakaan myydyksi mikäli asiat menevät huonompaan suuntaan (joudun työttömäksi tmv.).

parin vuoden päästä molemmat lapset ovat koulussa joten ha tulevat kaiketi tarvitsemaan omat huoneet viimeistään silloin.

Vierailija
11/14 |
11.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oleellista on väliraha kuitenkin - asunnon arvo on teoreettinen, velka on todellista.

Jos asunnon hinta on nyt vaikka 100 000 euroa ja sen isomman asunnon hinta on 200 000 euroa ja välirahaa tarvitaan silloin siis 100 000.

Jos taas asunnon hinta tippuu 20%, niin 100 000 euron arvo on tippunut 80 000 euroon ja 200 000 euron arvo on tippunut 160 000 euroon, niin välirahaa tarvitaan silloin 80 000.

Jos taas on ihan varma, että asuntojen hinnat tippuu kovasti, niin aina on tietty mahdollisuus myydä asunto ja mennä vuokralle.

Lisäksi kannattaa ottaa huomioon sekin, että missä kunnossa taloyhtiö on nyt. Jos tietää, että on tulossa isoja remontteja vaikka 2-5 v tähtäimellä, niin asunto kannattaa myydä jo nyt, ettei joudu niitä maksamaan. Isoista remonteista kun saa yleensä vain 50-60% siirrettyä asunnon hintaan.

Vierailija
12/14 |
11.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta meillä on nyt kaksio joten jaamme kaikki saman makuuhuoneen!

Vierailija
13/14 |
11.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaksio on helpompi saada myytyä kuin esim. kolmio puhumattakaan neliöstä. lisäksi kaksiosta saatava hinta ei todennäköisesti laske niin paljoa kuin isompien asuntojen.

hirvittävää spekulaatiota! en kert kaikkiaan USKALLA ottaa riskiä ostaa isompaa asuntoa!

Vierailija
14/14 |
11.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meitä on 2 aikuista + 2 lasta. Makuuhuone on alakoululaisten huoneena (huom: eri sukupuolta) ja olohuoneessa on levitettävä hyvä sohva.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kahdeksan