Ollaanko pohjoisessa vieraanvaraisempia kuin muualla?
Olen pohjoisesta kotoisin, ja tottunut siihen, että aina kun tulee vieraita, tarjotaan vähintään kahvit (koko pannullinen keitetään), tai jos syödään niin kaikille tarjotaan (ellei vieraat tule täytenä yllätyksenä ja syödä itsekin jotain jämiä).
Varsinkin silloin, kun vieraat tulevat kauempaa, tarjotaan aina tullessa ruoka.
Onko teistä ok olla tarjoamatta pitkämatkalaisille ruokaa, jos olette kutsuneet heidät vieraiksi? Tällaiseen olen törmännyt, ja mietinkin, että onko tämä yleinen tapa vaiko vain isäntäperheen ajattelemattomuutta.
Kommentit (24)
täytyy sanoa etten tykkää Tamperelaisista ihmisistä.
Ei olla täältä kotoisin.
Ihme nihistejä ja pahansuopia kyräilijöitä.
Lapseni kohdalla näen aivan saman, että mitään ei tarjota.
Tosin kyllä ei käydä kylässäkään ja varmaan hyvä niin.
Omat sukulaiset on eri asia ja ovat meillä monta yötä.
Saavat syödä, juoda ja käydä jääkaapilla vapaasti.
Olaan vielä pienituloisa.
kai nykyään ruokaa tarjota jos ei siitä erikseen sovita.
Minä en tarjoa ainakaan eikä missään kyläpaikassakaan.
Kahvia juodaan toki pitkään ja hartaasti.
Ei sillä, että minua olisi missään erityisen huonosti kohdeltu, poikkeusyksilöitä toki löytyy joka paikasta. Tuntuu vain, että lappilaiset nimenomaan pitävät itseään jotenkin vieraanvaraisempina, vaikka eivät sitä ole.
Eräässä kyläpaikassa (Lapissa) vietin pari yötä, ja emäntä tenttasi hirveästi, että mitä tahtoisin ruuaksi. Sanoin, että ei minulle ole väliä, tee ihan mitä muutenkin tekisit/ mitä haluat. No, kysely jatkui, kunnes sitten lopulta mainitsin lempiruokani (ihan perusruoka ja helppo tehdä). Ruoka-aikaan totesimme, että emäntä oli valmistanut ruskeata kastiketta kinkkusuikaleilla. En ole muualla moista ruokaa nähnyt, enkä halua nähdäkään, varsinkin kun olen aina inhonnut kinkkusuikaleita enkä niitä olekaan vuosiin joutunut syömään. Toki sanoin hänelle, että mikä tahansa käy, ja kyllä sitä tarjottua ruokaa syötiinkin, mutta ihmettelin vain sitä todella kauan kestänyttä toiveiden kyselyä, kun ei toivetta sitten kuitenkaan kuunneltu.
Noi on mulle vaan niin tärkeitä asioita, nimittäin vieraanvaraisuus.
Sama lasten kohdalla, ettei ruokaa tarjota.
Lastani pyydettiin yökylään ja lapseni sanoi, ettei voi tulla jos ei saa ruokaa.