Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä syistä kohtu voi raskausaikana kasvaa ylinopeasti?

Vierailija
10.11.2005 |

Onko aina syy raskausdiabeteksestä johtuva vauvan suuri koko vai voiko kohtu muuten vaan kasvaa nopeammin? Olen raskausviikolla 27+5 ja fundusmitta 29 cm ja koska olen lyhyt ihminen kohtu ulottuu jo melkein rintoihin asti. Esikoisesta samoissa mitoissa mentiin vasta 32 viikolla. Millaisia kokemuksia muilla? Sokerirasituksessa kävin juuri, mutta tuloksia en vielä tiedä...

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
10.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon 150cm, ja mulla on aina jätti vatsat ja nuoremmat lapset 4 kilosia, esikoinen oli vain 3,3kg.

Vierailija
2/8 |
10.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin lääkärillä (ihan muista syistä ja samalla koetti kohdun) Epäili että olisin ainakin kuukautta pitemmällä kuin olen.

Mutta se ei ole mahdollista sillä kolmisen viikkoa ennen plussatestiä kävin ultrassa ja kohtu oli tyhjä... ja kuukautisetkin tulivat normaalisti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
10.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas joku älypää -mamma jakelee täällä omia totuuksiaan!

Ihan sulle tiedoksi, että fundusmitalla mitataan KOHDUN korkeus, ei mitään vatsan ympärystä ;D Kätilö tai terkkari painelee omalla kädellään vatsaa, ja kokeilee kuinka korkealla kohtu jo on. Siihen ei mitkään läskit vaikuta kohdun korkeuteen, korkeintaan siihen, että terkkarin on vaikeampi tuntea kohdun korkeutta tarkasti, kun läskiä on niin paljon.

Mutta fundusmitan kasvuun voi tietty olla syynä alkuraskaudessa kaksoset, sen jälkeen esim. lapsiveden runsas määrä tai lapsen nopea kasvu (esim. juuri raskausdiabeteksen seurauksena). Ja tietty se on aika yksilöllistä muutenkin. Itselläni oli loppuraskaudessa monta senttiä isompi fundusmitta kuin kaverillani, ja meillä oli sama laskettu aika, synnytimme kahden päivän välein melkein samankokoiset lapset, ystävälläni sentin pidempi ja 50 g kevyempi ;)

Vierailija
4/8 |
10.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

3D-ultrassa näkyi, että tulossa on toinen poika ja painoarvioksi saatiin hiukan yläkäyrällä menevä tulos viikolla 24 +. Ap lisäilee...

Vierailija
5/8 |
10.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummassakin nämä mitat pyyhkivät reippaasti kaikkien käyrien yläpuolella. Koko raskauden ajan kävin kolmen viikon välein ultrassa, mutta mitään " syytä" tähän ei ikinä selvinnyt.

Maha oli kyllä mahtava, kakkosta odottaessa viimeisillään mahan ympärysmitta oli vain 30 cm pienempi kuin mitä pituus oli :-)

Vierailija
6/8 |
10.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

sf-mitta mitataan häpyluusta kohdun pohjaan, ja totta kai se on suurempi, mitä enemmän päällä on peitteitä. ei kai nyt vatsan päältä mitään kohdun sisämittoja saada, toope!!

Vierailija
7/8 |
10.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpä vaan saadaan! Kokeilepas joskus kun itse tulet raskaaksi, miten hyvin kohdun korkeus tuntuu kädellä painellen vatsan päältä. Selällään kun makaa, niin hyvin tuntee itsekin. Ei siihen mitkään läskit vaikuta, että kuinka korkealle kohtu nousee! ;)

Vierailija
8/8 |
11.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakaan raskausdiabeteksestä ei siis ole kyse. Mutta missähän sitten syy? Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kahdeksan