Mistä johtuu, että lähihoitajilla on niin huono fysiologian tuntemus?
Johtuuko siitä, että koulutuksessa ei ole sitä lainkaan? Olen saanut sen vaikutelman, että lh-oppilaat rääpäsevät tutkintoonsa kaikkea vähän, mutta mutta mihinkään ei tarvitse perehtyä kunnolla.
Tuntemani lähärit eivät ole esim. tienneet, että ihmiselle voi tulla poskiontelotulehduksen lisäksi otsaontelon tulehdus, tai että munuaiset sijaitsevat selänpuolella ja munuaistulehduksen oireisiin kuuluu voimakas alaselkäkipu. Eivät myöskään ole tienneet, että äkkinäiset yskänpuuskat yhdistettynä sydämen tykytykseen voi olla merkki keuhkoemboliasta (harvoin edes tietävät mikä embolia tai tromboosi on).
- Saati sitten, että osaisivat selittää miten kuulo tai verenkierto toimii.
Ja tuollaisia hoitsuja on pilvinpimein vanhustenhuollossa. Itse en ole lh, olen ihan toisella alalla, mutta opintojeni ohessa keikkaillut paljon vanhustenhuollossa. Miten on mahdollista, että minulla on parempi tietämys kuin koulutuksen saaneilla? Monet lähärit tulevat kysymään multa neuvoa, kun homman pitäisi mennä toisinpäin.
t. eräs, jonka lempipiirretty oli lapsena Olipa kerran elämä
Kommentit (8)
Tai siis, kun eihän tuollaiseen avustamiseen tarvitse koulutusta? Mielestäni olisi tärkeää, jos lähihoitajat osaisivat tulkita oireita paremmin. Lääkäreitä on palvelutaloissa harvoin paikalla, hädintuskin sairaanhoitajiakaan. Usein lähärit vaan stiksaavat pissan, olin oire mikä tahansa, ottavat ehkä verenpaineen ja sit vaan kirjaavat tuloksen. That's it, vaikka oikeasti pitäisi ehkä soittaa ambulanssi.
ap
olen lh (ja sh tätä nykyä). Täytyy kyllä sanoa, että lh-koulutuksessa anatomiaa ja fysiologiaa on erittäin vähän ja pintapuolisesti. Itse sain kiitettävän ja siihen riitti suurinpiirtein se, että osasi nimetä sydämen kammiot ja eteiset kuvasta. Pintapuolinen ulkoaoppiminen siis riitti, ei tarvittu mitään syvempää toiminnan ymmärtämistä tms. Ryhmässäni oli myös paljon niitä, jotka saivat ykkösen ja kiinnostaisikin tietää, että millä tasolla taidot silloin olivat?
Mutta toisaalta, jos lh on esim. päiväkodissa tms. niin tarvitseeko sitä vankkaa anatomian tuntemusta? Kuitenkin jos työskentelee esim. vuodeosastolla niin silloin olisi kyllä hyvä tuntea edes perusasiat.
Sh-koulutuksessa anatomian ja fysiologian opinnot ovat taas sitten jo aivan toisella tasolla.
mukaisesti lähellä tunnistaa hoidon tarve. Ei siihen tarvitse perusteellisia fysiologian tai anatomian tietoja. On paljon tärkeämpää oppia kohtaamaan ihmisiä.
Mutta varmaan tunnet itsesi paremmaksi kuin lähihoitajat kun tiedät jotain mitä he eivät kenties tiedä.
vankkaa anatomian ja fysiologian tuntemista.
Ehkä koulutuksen taso on vähän laskenut.
ei lähihoitajat ole sairaanhoitajia. Vertaa nimiä!
Lähohoitaja huolehtii pääasiassa ihmisen perushoidosta. Siitä että ihmisellä on hyvä olla.
Ja tosiaan silloin 10 vuotta sitten kun itse luin lähihoitajaksi, oli anatomiaa yksi kyrssi ja kirja oli kokoluokkaa ohut.
Nyt sh:na oli kursseja neljä ja kirja oli koko luokkaa paksu ja sitä oli pakko lukea jos meinas tentut päästä läpi.
niin että oikein neuvoa sinulta kyselevät! Mahtavaa!!
Miksi et jättäisi nykyistä työtäsi ja siirtyisi kokonaan hoitoalalle, saataisiin edes yhden laitoksen taso ylös!
Meillä muistaakseni oli perusopinnoissa yksi kurssi anatomiaa ja fysiologiaa ja toinen kurssi erikostumisvaiheessa. Meille opetettiin myös nippelitietoa ekg:stä, luut ja lihakset suomeksi ja latinaksi, verenkierron toiminta (suonet suomeksi ja latinaksi). Noista asioista en muista juuri mitään, koska en ole tarvinnut niitä työssäni. Esim. Ekg:n olen ottanut viimeeksi kaksi vuotta sitten.
Miksi lähihoitajan edes pitäisi osata vanhustenhuollossa selostaa verenkierron kulku? Tai kuulon toiminta?
ehkä se ei niin yllättävää ole kuitenkaan, eikä merkityksellistäkään(?) Lh:t eivät kuitenkaan tee diagnooseja tms., vaan ovat ikäänkuin "ihminen ihmistä varten". Ei siis selkeää asiantuntijaroolia, vaan auttavat perusasioissa, ovat siinä vanhuksen lähellä, "vierellä", auttavat pukemaan, peseytymään, ottamaan lääkkeet, ulkoilemaan, syömään, ovat kuunteleva korva jne jne. Jos tulee jotain yllättäviä oireita vanhuksella, niin kääntyvät sairaanhoitajan/ lääkärin puoleen, tilanteesta riippuen. Näin sen nyt ymmärtäisin?