Miten kirkkoon mennään?
En ole ikinä käynyt.. haluaisin mennä.
Asiallisia vastauksia kiitos..
Kommentit (40)
ja istumaan, Jumalanpalvelus su klo 10
mutta musta tuntuu että kirkoissa on monta ovea.. mistä tiedän mistä kävelen sisään? Aika moderni kirkkorakennus kyseessä.. istunko vain paikoillani ja kuuntelen? Onko se saarna? Lauluja? Kertokaa jotakin, niin en jännittäisi niin paljon. Pelkään että kaikki katsovat mua oudoksuen ja kysyvästi, että mitä minä vieras ihminen sielä teen.
voiko sinne tosiaan vaan mennä istumaan ja mietiskelemään? En ole kuulunut kirkkoon moneen vuoteen, mutta juuri viime viikolla tuli olo, että pitäisi päästä. Paljon kurjuutta elämässä enkä enää tiedä mitä tehdä :(
hiukan vaille 10, niin näät mistä ovesta muut menee. Ei siellä sua oudoksuta, tyytyväisiä ovat, että saavat lisää laumaa paikalle:)
Sitten kuuntelet kun muutkin kuuntelee, laulat kun muutkin laulaa (virsien numerot näät tauluilta seiniltä), nouset seisomaan kun muutkin nousevat (pappi kyllä käskee).
Jumalanpalveluksen aikana istut silloin kun muutkin istuu ja nouset seisomaan siloin kun muutkin nousevat. Ja jos haluat osallistua virsien laulamiseen niin etsit sanat virsikirjasta ja laulat mukana oman osaamisesi mukaan.
Itsekin kävin viime kesänä ekaa kertaa kirkossa ja hieman kyllä jännitti etukäteen.
Kuten joku jo sanoi, siinä oven lähellä on virsikirjoja, nappaa toki mukaan jos haluat laulaa (ja kirjan lopusta löytyvät myös uskontunnustukset ja rukoukset).
Enimmäkseen kirkossa istutaan paikallaan, mutta joidenkin virsien ja ylistyslaulujen aikana noustaan seisomaan, samoin evankeliumin lukemisen ajaksi.
Ehtoolliselle osallistuvat vain rippikoulun käyneet, jos et ole riparia käynyt niin voit istua tuon ajan paikallasi.
Kolehti kerätään jonkin virren soidessa, jos haluat siihen osallistua niin varaa mukaasi käteistä rahaa.
Itse en kirkkoon kuulu, mutta siitä ei kukaan tullut mitään kyselemään eikä katseltu pahasti/ihmetellen, sen sijaan toivotettiin hymysuin tervetulleeksi.
tai johonkin muuhun arki-ilta kirkkoon?
Katsotaanko pahalla jos menen housuissa?
Esimerkiksi kesäisin suuri osa kirkoista on päivisin auki kaikelle kansalle, vaikkei siellä olisikaan mitään tapahtumia. (nk. tiekirkkoja, joita jotkut kiinnostuneet käyvät katselemassa kuten muitakin nähtävyyksiä.) Ja sinne voi mennä ihan vapaasti istuskelemaan, mietiskelemään jne.
En tiedä onko tälleen talvisin kirkot auki, jos siellä ei ole tilaisuuksia. (Ja on vaarana, jos menet kirkkoon vaan penkkiin istumaan, että siellä alkaakin joku toimitus, kuten häät tai hautajaiset, mutta huomaat senkin varmasti ajoissa kun ensimmäiset juhlapukuiset tulee ja voit poistua huomaamatta.)
Seurakuntien nettisivuilta tai kirkon eteisen ilmoitustauluilta löytyy nk. ohjelmakalenteri, jossa on kirkolliset, kaikille avoimet tapahtumat merkitty. Kaikkina niinä kertoina kirkkoon voi tosiaan tulla kuka tahansa! Yksityistilaisuuksissa se ei varmaankaan ole suotavaa tai ainakaan toivottua.
Suosittelen aloittamaan Jumalanpalveluksesta, joka on suurimmassa osassa kirkoista sunnuntaisin kello 10. Mene paikalle suhteellisen ajoissa (esim. 10 vaille), voit ottaa virsikirjan lainaan kirkon ulko-oven vierestä (kirkoista on yleensä helposti erotettavissa pääovi, mutta myös muista avoinna olevista ovista voit mennä sisään. Ennen jumalanpalvelusta kirkkoon on varmasti myös muita menijöitä, joten voit hyvin seurata heidän esimerkkiään.) ja mennä penkkiin istumaan ja odottamaan jumalanpalveluksen alkua.
Pikkuvinkkinä, ettei tosiaan kannata mennä ihan etummaisiin penkkeihin ensimmäisellä kerralla, että voit paremmin katsoa muulta kirkkokansalta mallia esimerkiksi seisaaltaan kuunneltavien/laulettavien osuuksien aikana. Virsikirjan lopussa on myös Jumalanpalvelus kaava, josta voit seurata toimituksen kulkua.
Hyvää kirkkoreissua sinulle! Älä jännitä sitä, se on ihan turhaan. Menet sellaisena kuin olet!
Ihan normaaleissa vaatteissa voit mennä, joilla menet kaupungille ja kauppaankin. Tietysti joillain kírkkovierailla voi olla tummia pukujakin (varsinkin juhlapyhinä) ja hameita, mutta ihan samalla tavalla siellä näkyy räikyvän punaisia tuulitakkejakin!
tai johonkin muuhun arki-ilta kirkkoon? Katsotaanko pahalla jos menen housuissa?
Voit mennä ihan omana itsenäsi.
Tietenkin on kohteliasta pukeutua siististi.
Vanhemmilla naisilla usein on hame sunnuntaikirkossa, mutta itse olen mennyt yleensä farkuissa ja kauluspaidassa, samoin pukeutuvat useimmat muutkin ikäiseni (20-30v.) naiset.
Jännitän nyt paljon vähemmän ja luulen huomenna uskaltavani mennä. Kiitos teille ihanille!
mikä saa sinut nyt lähtemään kirkkoon? Kuuluuko elämääsi nyt jotain erikoista?
Älä vastaa, jos tuntuu tunkeilulta. Olen liian utelias!
- yksi aiemmin vastanneista
Että tule sitten huomenna kertomaan, miten kirkkoreissu meni ;)
koen vain olevani todella eksyksissä ja en tiedä mihin mennä ja mikä on oikea suunta.
Kaipaan hengellisyyttä niin, että välillä tuntuu kuin kävisi kipeää..
Että tule sitten huomenna kertomaan, miten kirkkoreissu meni ;)
: )
Ihana kuulla, että sinulla on tuollainen vaihe elämässäsi. Jumala kutsuu sinua.
Vielä pukeutumisesta. Nyt varmaan ei kylmään vuodenaikaan tarvitse niinkään tästä huolehtia, mutta jos aiot. esim ulkotakin ottaa pois, niin suosittelisin kirkkokuntoisia vaatteita. Vaikka en itse edes usko, niin haluan kunnioittaa toisten uskoa, ja pidän kirkossa, sekä pyhissä tilaisuuksissa kaula-aukon pienenä, kädet peitettyinä vähintään kyynärpäihin asti, ja kesäisin sitten polvet piilossa. Enkä myöskään valitsisi kovin tiukkoja, tai varsinkaan liian ohuita (=läpikuultavia/ihonmyötäisesti laskeutuvia) vaatteita. En tiedä onko tämä niin tärkeää, mutta näin äitini aikoinaan opetti.
Eihän kellään morsiamellakaan ole nykypäivänä olkapäitä peittäviä mekkoja (kuten ei myöskään häävierailla), joten ei kannata repiä oikeasti stressiä soveliaista kirkkovaatteista.
Kirkkoon voit aina mennä sellaisena kuin olet, vaikka tuulipuvussa ja lenkkareissa suoraan aamulenkiltä, jos koet lenkkipolulle sattuvan kirkon kutsuvaksi.
Vielä pukeutumisesta. Nyt varmaan ei kylmään vuodenaikaan tarvitse niinkään tästä huolehtia, mutta jos aiot. esim ulkotakin ottaa pois, niin suosittelisin kirkkokuntoisia vaatteita. Vaikka en itse edes usko, niin haluan kunnioittaa toisten uskoa, ja pidän kirkossa, sekä pyhissä tilaisuuksissa kaula-aukon pienenä, kädet peitettyinä vähintään kyynärpäihin asti, ja kesäisin sitten polvet piilossa. Enkä myöskään valitsisi kovin tiukkoja, tai varsinkaan liian ohuita (=läpikuultavia/ihonmyötäisesti laskeutuvia) vaatteita. En tiedä onko tämä niin tärkeää, mutta näin äitini aikoinaan opetti.
Jännitti ihan hirveästi, niin paljon että istuin parkkipaikalla hetken autossa ja kokosin itseäni.
Fiilikset on todella hyvät ja aion mennä myös ensi sunnuntaina ja kysyä haluaisiko mies ja lapset lähteä mukaan. Mies ei ole kovin hengellinen, mutta toista lasta kiinnostaa kovasti hengelliset asiat, etä ehkä hän ainakin haluaisi lähteä mukaan : ) Katsotaan..
En varmaan olisi mennyt jos olisin saanut täältä ilkeitä vastauksia, mutta sain ystävällisiä ja kannustavia vastauksia ja sen takia tänään ensimmäistä kertaa olin sitten kirkossa. Kiitos teille!
-ap
otat halutessasi virskirjan mukaan siitä oven läheltä ja istut penkkiin.