Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vuorotyö ja lapset. Miten olette järjestäneet?

Vierailija
06.12.2011 |

Meillä 2 koululaista ja yksi 4v. Mies tekee reissuhommia. Nyt minulle tarjottiin 2vuorotyötä mutta kieltäydyin, koska minusta on hankala järjestää lastenhoito illoille. Ja lisäksi HALUAN olla kotona illat ja tehdä vain aamuvuoroja. Miten teillä muilla on järjestetty lasten hoito jos olette iltavuorossa?

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
06.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

pärjää illan kotona keskenään (eikä mies varmaan ole AINA pois kun sulla on ilta...) ja nelivuotiaalle paikka vuoropäiväkodista. Tietenkin. Miten pärjäätte taloudellisesti, jos kieltäydyit työstä niin eikö siitä tule karenssia?

Vierailija
2/10 |
06.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

pärjätään taloudellisesti vaikka en töissä olekaan. En saa mitään työttömyyskorvauksia niin voin kieltäytyä paskemmista paikoista. En todellakaan jätä 1 ja 3 luokkalaista koko päiväksi ja illaksi oman onnensa nojaan. -ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
06.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

- vuoropäiväkoti kun lapset alle kouluikäisiä

- isovanhemmat

- palkattu lastenhoitaja

- MLL:n tilapäinen hoitaja

Au pairia ei ole kokeiltu kun ei talossa tilat riitä hänen asunnoksi.

Vierailija
4/10 |
06.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun eka lapsi oli eskari-ikäinen. Päiväkoti-ikäisten kanssa se vielä toimii mutta jos haluaa oikeasti osallistua lastensa elämään ja saada hyvän alun koulutaipaleelle niin ei vanhemman vuorotyö siihen sovi. Meillä kuvio toimi aikaisemminkin vain siksi, että toiselal vanhemmalla oli joustavat työajat.

PS. Tällä palstalla ollaan sitä mieltä, että jo viisivuotiaan tulee olla omatoiminen ja pärjätä itse vaikka hävittäjäkoneen ohjaimissa mutta jokainen tervepäinen, maalaisjärjellä varustettu vanhempi tietää, miten asiat oikeasti ovat.

Vierailija
5/10 |
06.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

pärjätään taloudellisesti vaikka en töissä olekaan. En saa mitään työttömyyskorvauksia niin voin kieltäytyä paskemmista paikoista. En todellakaan jätä 1 ja 3 luokkalaista koko päiväksi ja illaksi oman onnensa nojaan. -ap

Vuorotyöllä on monta hyvääkin puolta, tiedän kun olen ikäni vuorotyötä tehnyt, lähinnä 2-vuoroa mutta ajottain myös 3-vuorotyötä. Minulla mies nykyisin työssä jossa tekee paljon matkoja, mutta kun olimme nuori perhe, hän teki 3-vuorotyötä.

Vuorotyön ansiosta meidän ei koskaan tarvinnut laittaa lapsia päiväkotiin eikä nousta kuudelta aamulla hosumaan väsyneitä pieniä ylös. Illalla taas aina oli useimmiten jompikumpi kotona. Jos ei ollut, meillä oli tilapäinen hoitaja, mutta varmaan 95 prosentissa tapauksista työvuoroja vaihtamalla pystyy sopimaan työkavereiden ja työnantajan kanssa. Ainakin me pystyimme.

Vuorotyön ansiosta olen luultavasti viettänyt enemmän aikaa lasteni kanssa kuin jos olisin tehnyt normaalia arkityötä klo 8-16. Joskus saa kolmekin vapaapäivää arkiviikolla putkeen ja ehtii hoitaa vaikka mitä asioita. Kun vuorotyöläinen pitää ylityövapaitaan ja pekkasia, ne yhdistettynä vapaiden kiertoon, hän voi saada lähes 2 viikon "miniloman". Se jos mikä on ylellisyyttä!

Pystyimme myös käyttämään kotihoidontuet täysimääräisesti hyväksi, ne olivat pelkkää bonusta, kun tulivat palkan ohella. Lisäksi vuorotyöstä tietysti tienaa enemmän, kun vuorolisät tekevät keskimäärin 800-1000 euroa kuukaudessa molempien palkkaan lisää. Mun alalla vuorotyötä tekevä tienaa myös enemmän lomapäiviä.

Kyllä vuorotyössä on huonotkin puolensa, sitä en kiellä, mm. ilta- ja yötyön vaikutukset unirytmiin, tutkimusten mukaan erilaiset yövuoroista johtuvat sairaudet tai alttius niihin, mutta kaikenkaikkiaan vuorotyö on minusta ihan ok.

Lähes kaikilla tuotannollisilla + palvelualoilla tehdään nykyisin töitä 24/7, joten aika harvoissa työpaikoissa voi valita, tekeekö vuoroja vai ei. Niin iso osa töistä on nykyisin vuorotöitä.

Vierailija
6/10 |
06.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ai niin, tietysti kaikilla av-mammoilla jotka tienaa kymppitonnin kuukaudessa....

Vierailija
7/10 |
06.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti ja isä aina illat pois, ei tee hyvää lapsille.

Vierailija
8/10 |
07.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Illalla taas aina oli useimmiten jompikumpi kotona.

mutta meillä ei ole aina jompikumpi kotona. Kesällä ja syksyllä tein 3vuorotyötä kun mies ei reissannut silloin vaan oli asuinpaikkakunnalla töissä.

Usein oli tilanne se, että laitoin aamulla koululaiset kouluun, vein nuorimman mummolle ja menin töihin iltavuoroon. Tulin iltamyöhällä töistä, lapset olivat nukkumassa. Lähdin aamulla aamuvuoroon ennen kuin lapset olivat heränneet. Joten näin heitä vasta sinä iltapäivänä seuraavan kerran. -ap

Vierailija
9/10 |
07.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan lastenhoidollisista syistä. Teemme töitä eri vuoroissa ja meillä jompi kumpi on aina kotona. Ja yhteisiäkin vapaita on. Kunhan lapset vielä vähän kasvavat, hakeudun minäkin taas ammatillisesti mieleisempään työhön.

Vierailija
10/10 |
07.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuorotyöllä on monta hyvääkin puolta, tiedän kun olen ikäni vuorotyötä tehnyt, lähinnä 2-vuoroa mutta ajottain myös 3-vuorotyötä. Minulla mies nykyisin työssä jossa tekee paljon matkoja, mutta kun olimme nuori perhe, hän teki 3-vuorotyötä.

Vuorotyön ansiosta meidän ei koskaan tarvinnut laittaa lapsia päiväkotiin eikä nousta kuudelta aamulla hosumaan väsyneitä pieniä ylös. Illalla taas aina oli useimmiten jompikumpi kotona. Jos ei ollut, meillä oli tilapäinen hoitaja, mutta varmaan 95 prosentissa tapauksista työvuoroja vaihtamalla pystyy sopimaan työkavereiden ja työnantajan kanssa. Ainakin me pystyimme.

Vuorotyön ansiosta olen luultavasti viettänyt enemmän aikaa lasteni kanssa kuin jos olisin tehnyt normaalia arkityötä klo 8-16. Joskus saa kolmekin vapaapäivää arkiviikolla putkeen ja ehtii hoitaa vaikka mitä asioita. Kun vuorotyöläinen pitää ylityövapaitaan ja pekkasia, ne yhdistettynä vapaiden kiertoon, hän voi saada lähes 2 viikon "miniloman". Se jos mikä on ylellisyyttä!

Pystyimme myös käyttämään kotihoidontuet täysimääräisesti hyväksi, ne olivat pelkkää bonusta, kun tulivat palkan ohella. Lisäksi vuorotyöstä tietysti tienaa enemmän, kun vuorolisät tekevät keskimäärin 800-1000 euroa kuukaudessa molempien palkkaan lisää. Mun alalla vuorotyötä tekevä tienaa myös enemmän lomapäiviä.

Kyllä vuorotyössä on huonotkin puolensa, sitä en kiellä, mm. ilta- ja yötyön vaikutukset unirytmiin, tutkimusten mukaan erilaiset yövuoroista johtuvat sairaudet tai alttius niihin, mutta kaikenkaikkiaan vuorotyö on minusta ihan ok.

Lähes kaikilla tuotannollisilla + palvelualoilla tehdään nykyisin töitä 24/7, joten aika harvoissa työpaikoissa voi valita, tekeekö vuoroja vai ei. Niin iso osa töistä on nykyisin vuorotöitä.

Kaikkien elämäntilanteeseen kahden vanhemman vuorotyö ei ehkä onnistu.

Kuten ap mainitsikin, heillä on myös koululaisia, he eivät "hyödy" vanhemman iltavuorosta yhtään mitään, vrt. päiväkotilainen joka voi nukkua myöhempään ja mennä myöhempään hoitoon. Päinvastoin, koululaisella on todella pitkä iltapäivä ja ilta olla yksinään kotona vanhemman ollessa iltavuorossa.

Myöskään kaikissa työpaikoissa ei voi oman mielihalunsa mukaan vaihdella vuoroja, monessa ehkä toki voi.

t. itsekin vuorotyöläinen, ja mieheni vuorotöissä myös, mutta lasten ollessa kouluikäisiä takaisin päivätyöläiseksi

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi yhdeksän