Laulu hautajaisiin, lintuja/kurkia/muuttolintuja?
Vuosia sitten eräissä hautajaisissa oli muistotilaisuudessa laulu, jonka lauloi nainen ja siinä oli kurkien (muiden lintujen?) lähdöstä.
Läheiseni kuulema aina herkistyi kuullessaan laulun myöhemminkin. Nyt haluaisin hänen hautajaisiinsa saman laulun.
Ehdottakaa kaikki mahdolliset tällaiset laulut.
Etukäteen kiittäen.
Kommentit (30)
Valittujen Palojen kasetissa-hengellisistä laulista oli aikanaan kaihoisa laulu kurkien tai
joutsenten syksyisestä lähdöstä.
Dmitri Hvorostovskyn Kurjet on ehdottomasti paras! Myös alkuperäinen versio v. 1968 (Mark Bernes) on hyvä. Laulu kertoo toisen maailmansodan aikana isänmaan puolesta kaatuneista (tai Äiti-Venäjän) ja venäläiset itkevät aina kuullessaan laulun- kuolleita oli yli 10 miljoonaa, joten asia kosketti jokaista sukua ja perhettä jollakin tavoi. Laulun on levyttänyt myös mm. Pasi Kaunisto, Vera Telenius, Esko Rahkonen, Koiton laulu, Souvarit sekä Juha Suominen .
Tässä sanat:
Kurjet
Mun vallanut on joskus outo mielle, et miehet sodast palaamattomat, ei kaatuneetkaan maalle hurmeiselle, vaan valkokurjiks silloin muuttuivat. Ain niiltä ajoin tuonen kurjet lentää ja ankeasti meille ääntelee, siksi lie kaiho syömeen usein entää silmät kun taivahalle tähyilee.
Vaan ajast toiseen uupuneena soutaa, tuo kurki illan aivan viimeisen, sen ehkä määrä on mun poies noutaa, ja liittää tuonen parveen valkoiseen. Niin koittaa päivä kurkiaura saa, taas kutsun sinimustaan uinuvaan ja lailla linnun taivaan kaaren alla uikutan teille inehmoille maan.
Mun vallanut on joskus outo mielle, et miehet sodast palaamattomat, ei kaatuneetkaan maalle hurmeiselle, vaan valkokurjiks silloin muuttuivat. Ain niiltä ajoin tuonen kurjet lentää ja ankeasti meille ääntelee, siksi lie kaiho syömeen usein entää silmät kun taivahalle tähyilee.
Paula Koivuniemi: Siivet (Syksyn Sävel -88)
Paula Koivuniemi: Siivet (Syksyn Sävel -88)
Ei ole varmaankaan tämä, mutta esim. Barbara Bonney esittää tämän Mendelssohnin Auf Flugeln des Gesanges aivan hurmaavasti! En löytänyt suomeksi laulettuna, mutta olen sen jossain kuullut.
Valitsin tämän instrumentaaliversiona (urut) isäni hautajaisiin vuosia sitten.
Vierailija kirjoitti:
Se alkaa:
Kurkiauran lähtevän näin länteen
liikutuin mä niin yllättäin...
Ja kertosäe:
Siivet kantavat sinne, sinne,
missä kohoaa korkein rinne,
tahi lakeus missä aukee
aava rannaton.
Siivet kantavat sinne, sinne,
mistä yletyn vaikka minne päin
katsomaan, että rakkaimpain taas nähdä saan.
Paula Koivuniemen Siivet.
Mikä on souvareiden laulun nimi jossa lauletaan. Syliini vain tahtoisin sun muuttajalinnun haavoitetun,antaisin siipiin voimaa....