Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Laulu hautajaisiin, lintuja/kurkia/muuttolintuja?

Vierailija
05.12.2011 |

Vuosia sitten eräissä hautajaisissa oli muistotilaisuudessa laulu, jonka lauloi nainen ja siinä oli kurkien (muiden lintujen?) lähdöstä.

Läheiseni kuulema aina herkistyi kuullessaan laulun myöhemminkin. Nyt haluaisin hänen hautajaisiinsa saman laulun.

Ehdottakaa kaikki mahdolliset tällaiset laulut.

Etukäteen kiittäen.

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on souvareiden laulun nimi jossa lauletaan. Syliini vain tahtoisin sun muuttajalinnun haavoitetun,antaisin siipiin voimaa....

Vierailija
22/30 |
25.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valittujen Palojen kasetissa-hengellisistä laulista oli aikanaan kaihoisa laulu kurkien tai

joutsenten syksyisestä lähdöstä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
15.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Dmitri Hvorostovskyn Kurjet on ehdottomasti paras! Myös alkuperäinen versio v. 1968 (Mark Bernes) on hyvä.  Laulu kertoo toisen maailmansodan aikana isänmaan puolesta kaatuneista (tai Äiti-Venäjän) ja venäläiset itkevät aina kuullessaan laulun- kuolleita oli yli 10 miljoonaa, joten asia kosketti jokaista sukua ja perhettä jollakin tavoi. Laulun on levyttänyt myös mm. Pasi Kaunisto, Vera Telenius, Esko Rahkonen, Koiton laulu, Souvarit sekä Juha Suominen .

Tässä sanat: 

Kurjet

Mun vallanut on joskus outo mielle, et miehet sodast palaamattomat, ei kaatuneetkaan maalle hurmeiselle, vaan valkokurjiks silloin muuttuivat. Ain niiltä ajoin tuonen kurjet lentää ja ankeasti meille ääntelee, siksi lie kaiho syömeen usein entää silmät kun taivahalle tähyilee.

Vaan ajast toiseen uupuneena soutaa, tuo kurki illan aivan viimeisen, sen ehkä määrä on mun poies noutaa, ja liittää tuonen parveen valkoiseen. Niin koittaa päivä kurkiaura saa, taas kutsun sinimustaan uinuvaan ja lailla linnun taivaan kaaren alla uikutan teille inehmoille maan.

Mun vallanut on joskus outo mielle, et miehet sodast palaamattomat, ei kaatuneetkaan maalle hurmeiselle, vaan valkokurjiks silloin muuttuivat. Ain niiltä ajoin tuonen kurjet lentää ja ankeasti meille ääntelee, siksi lie kaiho syömeen usein entää silmät kun taivahalle tähyilee.

Vierailija
24/30 |
20.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paula Koivuniemi: Siivet (Syksyn Sävel -88)

Vierailija
25/30 |
20.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paula Koivuniemi: Siivet (Syksyn Sävel -88)

Vierailija
26/30 |
20.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole varmaankaan tämä, mutta esim. Barbara Bonney esittää tämän Mendelssohnin Auf Flugeln des Gesanges aivan hurmaavasti! En löytänyt suomeksi laulettuna, mutta olen sen jossain kuullut.

Valitsin tämän instrumentaaliversiona (urut) isäni hautajaisiin vuosia sitten. 

Vierailija
27/30 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se alkaa:

Kurkiauran lähtevän näin länteen

liikutuin mä niin yllättäin...

Ja kertosäe:

Siivet kantavat sinne, sinne,

missä kohoaa korkein rinne,

tahi lakeus missä aukee

aava rannaton.

Siivet kantavat sinne, sinne,

mistä yletyn vaikka minne päin

katsomaan, että rakkaimpain taas nähdä saan.

Paula Koivuniemen Siivet.

Vierailija
28/30 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasse Heikkilän Viimeiset veneet 

Vierailija
29/30 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai Hyttinen: Kurki