Muunsin juuri vuokrani ja tuloni markoiksi, palkat pysyneet samana 30 vuotta, mutta muu noussut!
Nykyinen vuokrani on markoissa 4020 markkaa (670e). V.90, kun asuin melkein 10 neliötä isommassa asunnossa samalla alueella, vuokrani oli 1600 markkaa. Pieni hinnankorotus?!
Jos siirrymme markkoihin, toivon todella että hinnat putoavat, ihan järjetön hinnan nousu kaikella. Muistin juuri, että heti euron tultua kaikki puhuivat, että 100 markkaa oli iso raha ruokakaupassa, eikä 20 eurolla saa mitään. Ja nyt se on vain pahentunut, meitä kusetetaan kunnolla:
Palkat EIVÄT ole nouseet samassa suhteessa, sen todistaa sekin, että nykyinen 1900 euron palkkani on 11 400 markkaa. 80-luvulla äitini oli tavallinen toimistotyöntekijä, ja hänen palkkansa oli yli 10 000 markkaa.
Siis täh, kouluttamattoman konttoristin palkka oli 30v sitten melkein sama kuin minun nykyään, mutta asuminen on noussut 1600 markasta yli 4000 markkaan? Ja sitten vielä toi ruaan hinta, 20 markalla sai vaikka mitä kaupasta ennen.
Kuka tässä kusettaa ja ketä, mä olen luullut, että palkat ovat nousseet edes jotenkin samassa tahdissa kuin kaikki on kallistunut, mutta eivät todellakaan ole. Markkaan siirtyminen tuskin siis rikastuttaisi meitä mitenkään, kauppa ei pudota hintoja, eivätkä vuokrat laske. Mä haluan sen edes 2000 markan vuokrani takaisin, jos markkoihin mennään, mistä toi 4000 markkaa on tempaistu? Tulotaso ihan sama kuin pienipalkkaisilla v. 85...
Kommentit (22)
Palkat EIVÄT ole nouseet samassa suhteessa, sen todistaa sekin, että nykyinen 1900 euron palkkani on 11 400 markkaa. 80-luvulla äitini oli tavallinen toimistotyöntekijä, ja hänen palkkansa oli yli 10 000 markkaa.Siis täh, kouluttamattoman konttoristin palkka oli 30v sitten melkein sama kuin minun nykyään, mutta asuminen on noussut 1600 markasta yli 4000 markkaan?
1980-luvulla 10 000 markkaa olisi ollut hyvä palkka. Eiköhän konttoristi saanut 5-7 000 markkaa?
Mitäs tälle asialle pitäisi tehdä? Ehdotuksia?!
johtuu ihan muusta kuin eurosta. Eli siitä, että asut muuttovoittoisella paikkakunnalla ja asuinalueesi on nyt "halutumpi" paikka asua kuin v. 1990.
Palkkasi taas on täysin omista päätöksistäsi tuollainen. Äänestä jaloillasi, jos ei miellytä. Totta on että esim. akateemisen ja varsinkin julkisen sektorin akateemisten palkka on pahasti jäänyt jälkeen muiden alojen palkkojen kehityksestä (kiitos Akavan). OAJ ja lääkärit on aikoinaan vieneet aina Akavan kassasta kaikki lakkorahat, niin ei ole neuvotteluvoimaa, ei voida uhata lakolla, kun siihen ei ole varaa.
Akava poikkeaa muista ammattiliitoista siinä, että se vaatii jäsenliittojensa siirtämään lakkovarat yhteiseen kassaan. Muilla liitoilla esim. Pardialla on jäsenliittojen kassat heillä itsellään. Näin Pardian puolella pienilläkin liitoilla on lakkorahastoa ja neuvotteluvoimaa.
Kiva kun ap on saanut yhteiskunnallisista asioista kiinnostuksensa heräämään. Siitä se alkaa.
Palkat EIVÄT ole nouseet samassa suhteessa, sen todistaa sekin, että nykyinen 1900 euron palkkani on 11 400 markkaa. 80-luvulla äitini oli tavallinen toimistotyöntekijä, ja hänen palkkansa oli yli 10 000 markkaa.Siis täh, kouluttamattoman konttoristin palkka oli 30v sitten melkein sama kuin minun nykyään, mutta asuminen on noussut 1600 markasta yli 4000 markkaan?
1980-luvulla 10 000 markkaa olisi ollut hyvä palkka. Eiköhän konttoristi saanut 5-7 000 markkaa?
Muistan kun joskus vuonna 1990-91 toimistopäällikön palkka oli vähän yli 9000 mk ja se meidän muiden mielestä oli huippuhyvä palkka. Oma palkkani taviskonttoristina oli silloin jotain 7000 mk kieppeissä.
itse kun alkoi kesätöitä tekemään 90-luvun lopulla niin joku 5000 markkaahan niistä kuukaudessa sai. Sellainen muistikuva äitien palkoista 80-luvlla että käteenjäävä summa olisi ollut 3000 markkaa, mutta ei kai sentään? Olisiko ollut 5000 sitten? Muistaakseni lukiossa puhuttiin että lehtorimem sai 15000 kuussa ja ihmettelimme että mitenniin on huono palkka. En usko minäkään tuota konttoristin 10000 markkaa. Vai oliko senaikainen av-mamma, täällähän saa joka sihteeri 4000 euroa kuussa.
varmaan oli se 10 0000 markkaa. Tiedän sen varmasti että liksa oli tuo. Mutta joka tapauksessa, vaikka palkka olisi 7000 markkaa, ja asumiskulut 1600 markkaa, niin jokin tässä suhteessa mättää verrattuna nykypäivään.
ap
lähtöpalkka aikoinaan 1990-luvun alussa oli mulla 11 000 markkaa. Nyt edelleen sama ala ja palkka markoiksi muutettuna n. 32 000 markkaa. Kyllä nousua on tapahtunut mutta kun kaikki muutkin hinnat ovat nousseet, niin nousu ei tunnu - tietenkään. Sun lähtöoletus on virheellinen, ap! Sellaista tilannetta ei markkinataloudessa voi Keynesin oppien mukaan olla, että yhdet kustannukset/tuloerät nousevat, mutta muut pysyvät ennallaan.
mieti ap, tuo 670 euroa on vielä aika pieni vuokra. Vähänkin isompaa perheasuntoa etsittäessä se on 800-1000 euroa. Kyllä se on niin, että raha menee rahan luo. Siksi niin moni tavis on nykyään lopettanut työnteon ja keskittyy vapaa-aikaan, jonka Nalle haluaisi verollepantavan.
kävin vuonna 1988 kesätöissä ruokakaupassa. Silloin myymälänhoitajan palkka oli 6000 mk/kk, mikä kuulosti koululaisesta tosi suurelta palkalta. Kaupan alan lähtöpalkka, jolla työskentelin, oli silloin 21,22 mk/tunti eli reilut 3000 mk/kk. Nykyisin alan alkupalkka on n. 9 euroa / tunti.
Muistan myös sen, että johdon sihteerinä työskennellyt äitini palkka oli 80-luvun puolivälissä 8000 mk/kk, mikä oli niihin aikoihin huomattavasti korkeampi kuin alan yleinen palkkataso. Nyt vastaavista tehtävistä maksettaneen suunnilleen 2500-3500 euroa / kk.
kävin vuonna 1988 kesätöissä ruokakaupassa. Silloin myymälänhoitajan palkka oli 6000 mk/kk, mikä kuulosti koululaisesta tosi suurelta palkalta. Kaupan alan lähtöpalkka, jolla työskentelin, oli silloin 21,22 mk/tunti eli reilut 3000 mk/kk. Nykyisin alan alkupalkka on n. 9 euroa / tunti.
Muistan myös sen, että johdon sihteerinä työskennellyt äitini palkka oli 80-luvun puolivälissä 8000 mk/kk, mikä oli niihin aikoihin huomattavasti korkeampi kuin alan yleinen palkkataso. Nyt vastaavista tehtävistä maksettaneen suunnilleen 2500-3500 euroa / kk.
kuulostaa!
Mun vuokra tästä ihan samasta asunnosta oli 4800 markkaa ja liksa oli 11 000. Nyt liksa on 2950 ja vuokra 1036. Eli minä ainakin maksan paljon pienemmän prosentin tuloista asumiseen.
Mun vuokra tästä ihan samasta asunnosta oli 4800 markkaa ja liksa oli 11 000. Nyt liksa on 2950 ja vuokra 1036. Eli minä ainakin maksan paljon pienemmän prosentin tuloista asumiseen.
Tässä ajassa olisit jo maksanut oman asunnon.
tosi hyvä, ja harvinainen. Ja vielä 90-luvullakin, silloin tunsin yhden ihmisen jolla oli yli sen palkka. Kyllä palkat on noussu, ei ehkä kaupan alalla ja hoitoalalla niin paljon kuin muilla.
Mutta etuudet on pysyny lähes samalla tasolla, miettikääpä jotain työttömyyskorvauksia, lapsilisää tai kotihoidontukea.
tosi hyvä, ja harvinainen. Ja vielä 90-luvullakin, silloin tunsin yhden ihmisen jolla oli yli sen palkka. Kyllä palkat on noussu, ei ehkä kaupan alalla ja hoitoalalla niin paljon kuin muilla.
Mutta etuudet on pysyny lähes samalla tasolla, miettikääpä jotain työttömyyskorvauksia, lapsilisää tai kotihoidontukea.
kaikki tuet voitaisiin vähitellen ajaa alas ja opettaa ihmisiä ottamaan itse vastuuta itsestään ja perheestään
varmaan oli se 10 0000 markkaa. Tiedän sen varmasti että liksa oli tuo. Mutta joka tapauksessa, vaikka palkka olisi 7000 markkaa, ja asumiskulut 1600 markkaa, niin jokin tässä suhteessa mättää verrattuna nykypäivään. ap
Ylilääkärin palkka oli 12000mk, ylihoitajan 10000mk. Eli ei pidä tuo väitteesi paikkaansa. Tavallisen toimistotyöntekijän palkka oli noin 5000mk/kk
Korot on laskenu kuitenkin 50-70% kymmennessä vuodessa
[quote author="Vierailija" time="04.12.2011 klo 15:37"]
Palkat EIVÄT ole nouseet samassa suhteessa, sen todistaa sekin, että nykyinen 1900 euron palkkani on 11 400 markkaa. 80-luvulla äitini oli tavallinen toimistotyöntekijä, ja hänen palkkansa oli yli 10 000 markkaa.
Siis täh, kouluttamattoman konttoristin palkka oli 30v sitten melkein sama kuin minun nykyään, mutta asuminen on noussut 1600 markasta yli 4000 markkaan?
Äitini oli perhepäivähoitaja ja tienasi 80-luvulla n. 9000 mk.
Olin itse tavallinen toimistotyöntekijä 1988-1991 ja palkkani oli aloittaessa 5200 mk. Muistan sen vieläkin, koska se oli eka vakituinen paikkani. 90-luvun lopulla sain työkkärissä tukityöllistettynä n. 7700 markkaa; työkkärin paikat olivat poikkeuksellisesti kokopäiväisiä, muualla valtiolla 85 %. Minä puhun siis itsestäni ja olen säilyttänyt muutaman palkkakuitin muistona, joten tämä on faktaa. Suurin palkkani markka-aikana on ollut 8700 ihan 2000-luvun alussa.
Mun työhistoria tällä alalla alkaa vasta vuodesta -96, mutta siitä ajastakin on palkka muuttunut, vaikka me nyt ollaankin jääty palkkakuoppaan ja olen saanut ikälisiä. Mun aloituspalkka oli 9000 markkaa, nykyisin aloittavien palkka on n. 2400 euroa. Oma palkka on nyt n 3500 euroa.
Siivoisin juuri kaappeja ja sieltä löytyi siististi mapitettuna ihan ensimmäiset palkkakuititkin.
Haluaisin itsekin laskea ja verrata omaa palkkaani ja menojani.
Olen muuten ihan samaa mieltä noista palkka-asioista tyyliin "mitä konttoristi tienasi vuonna 2000" ja mitä nyt...