Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Naapuri ei tervehdi!

Vierailija
03.12.2011 |

Olemme muuttaneet 1kk sitten kerrostalosta rivitaloon. Kerrostalossa kaikki tevrehtivät toisiaan ja rupattelivat niitä näitä.

Nyt rivitalossamme (pieni yhtiö, 6 asuntoa) seinänaapurimme ei juuri koskaan tervehdi.

Tehdessämme muuttoa oikein odotin, koska pääsen hänelle esittäytymään, kun hän aina tuntui "juoksevan pakoon" kun näki jonkun pihalla ja kaikille muille olin jo itseni esitellyt.

Eräänä päivänä pääsin sitten sanomaan käsipäivää.

Sen jälkeen olen häneen tormännyt arviolta n. 10 kertaa, joissa vain kahdessa olen häntä pystynyt tervehtimään: muuten hän aina katoaa heti kun menen/menemme ulos tai autolle tai varastolle.

Eli jos hän on vaikkapa viemässä roskapussia, ja näkee että ulko-ovemme avautuu, hän juoksee sellaista puolijuoksua kotiinsa.

Kerran jouduimme menemään hänen ovelleen soittamaan ovikelloa, kun oma liesituulettimemme reistaili ja olisimme kysyneet, miten hänellä, kun keittiömme ovat vastakkain ja samaan aikaan tehtyjä, niin hän avasi oven ja ennen kuin ehdimme edes hei sanoa, hän katsoi meitä ja sanoi:" Meillä on vieraita, onks teillä jotain asiaa?"

Siis kuka avaa oven naapureille noin? Ei mulle tulisi mieleenikään.

Sitä paitsi; en ole koskaan kuullut että kukaan huvikseen ovikelloa naapuriin menee soittamaan, kun aikuisista kyse, eiköhän silloin ole aina jotain ihan oikeaa asiaa...

Muutama elävä esimerkki tervehtimisestä:

Tulin pihalle mennäkseni autolle, naapuri seisoi oman autonsa vieressä ja puhui puhelimeen. Nyökkäsin ja hymyilin, heilautin samalla kättäni. Mitä tekee hän? Kääntää selkänsä minuun päin ja lähtee kävelemään autolta pois päin pihalle.

Ööö...???

Mieheni vaihtoi tuossa pari vkoa takaperin talvirenkaita pihalla, ja ei huomannut, kun tämä naapuri käveli mieheni selän takaa n. 5 cm etäisyydeltä, huomasi vasta kun naapuri oli jo ohittanut, koska tämä ei jälleen tervehtinyt.

Vain, jos kohtaamme ihan kasvotusten ja sanon ensiksi "moi/hei/huomenta", hän tervehtii.

Harmittaa, kun kyseessä on seinänaapurimme. Muut naapurit on tosi mukavia. Jotenkin asia vaivaa minua. Emme ole tehneet mitään suututtaaksemme häntä ja olemme hiljaisia naapureita.

Haluaisin olla ns. kaikkien kaveri.

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
03.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin kauan kuin naapurisi ei valita teistä tai muuten yritä hankaloittaa elämäänne, niin hyvinhän kaikki on. Kaikki eivät vain kestä pienintäkään ylimääräistä sosiaalista kanssakäymistä. (Tietysti rivitalo on silloin huono asumismuoto, mutta eipä siihen omakotitaloon ole kaikilla varaa.)

Yritä ajatella tervehtiminen sillä tavalla, että saat itse jotain siitä, että hymyilet ja olet kohtelias ihmisille. Vastavuoroisuus olisi kiva bonus, mutta pelkästään se, että itse jaksaa panostaa, on jo saavutus sinänsä.

Vierailija
2/33 |
03.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Linja-Autossa yritetään välttää viereen istumista ja naapureita ei tervehditä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
03.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutamaa tervehdin, suurinta osaa en ikinä. Asun kylläkin ok-talossa, et onneks jonkinlainen hajurako on. Kukaan ei ole seinän takana.

Ei mulla mitään naapureita vastaan ole, mutta kun ei kiinnosta olla tekemisissä, niin ei kiinnosta.

Vierailija
4/33 |
03.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytöstapoihin kuuluu tervehtiminen ja se opetetaan jo lapsena!

Meille muutti vastapäiseen taloon uusi pariskunta ja mies on tosi joviaali. Miehelle päästiin sanomaan käsipäivää suunnilleen toisena päivänä, kahden vuoden jälkeen samaa ei ole vieläkään päästy tekemään rouvalle. Jos tulen oman talon etuovesta ulos samaan aikaan kuin tuo rouva, niin jää jotain puuhastelemaan sinne omalle ovelle, ettei vaan kadulla tarvi tervehtiä. jos taas tullaa autoilla peräkkäin pihoihin, niin jää istumaan aina autoonsa, jotta olen saanut kassit ja muksut sisälle, ettei vaan tarvi sanoa mitään. Huvittavaa suorastaan. Ei tässä naapureiden kanssa pahemmin seurustella, mutta noin normaalit käytöstavat olisi paikallaan.

Vierailija
5/33 |
03.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään halua olla mun naapureitten kaveri enkä kenenkään muunkaan. Mieluiten olen pihalla silloin, kun siellä ei ole muita. Mä olen ihmisarka ja viihdyn omissa oloissani. Ujostelen myös tervehtiä ihmisiä, jotka ovat muhun selin (vrt. auton renkaanvaihtamisesimerkki). Mitäs jos siinä olisikin joku muu kuin keneksi häntä luulin? Sitten olisin tervehtinyt ihan tuiki tuntematonta ja nolostuisin.

Vierailija
6/33 |
03.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

aha. jospa jättäisit naapurin rauhaan. hän ei selkeästi kaipaa naapureista mitään kavereita. Olette vain naapureita, ette asu missään kommuunissa. ihan sama vaikka se nyt on siinä seinän takana. Olet aivan liian tungetteleva. Liesituulettimesta olisit varmaan voinut kysyä joskus pihalla ohi mennen.. musta olisi ainakin todella outoa jos joku tunkisi meille kyselemään jotain tuollaista.. eipä mua hirveästi kiinnostaisi naapurin liesituuletin ongelmat.

Tervehtimättä jättäminen on tietty vähän törppöä, mutta ehkä naapuri on saanut teistä kuvan, että kun antaa pikkurillin niin se vie koko käden. kohta kutsutte heidät joihinkin grillibileisiinne pönöttämään, tungette kylään, utelette kaiken, kyttäilette verhojen raoista, kailotatte kaiken muille naapureille ja teetta sata aiheetonta ls-ilmoitusta.

Vierailija
7/33 |
03.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetin tervehtimisin kun huomasin sen olevan aina niin vastenmielistä.

Naapurin miehellä on ihan selkeä sosiaalinen ongelma ja rouva on iloinen, mutta täytyy silläkin jotain olla, kun on tuommoisen ukon kanssa.

Ei se rouvakaan oikein halua tervehtiä.

Olen aina tervehtinyt kaikki naapureita ja niitä meidän rivarissa on 40, mutta tein juuri päätöksen, että lopetan pakkotervehtimisen ja annan tiettyjen tyyppien olla.

Kyllä helpotti itseänikin.

Oma äitini on opettanut, että naapureita tervehditään.

Kaikki tietävät että tervehdin niin on huvittavaa, kun joku yrittää pakoilla minua.

No tunnen myötähäpeää tällaisia ihmisiä kohtaan.

Jo työelämässäkin tarvitaan hyviä sosiaalisia taitoja.

Vierailija
8/33 |
03.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Inhoan itsekkin sitä ja menen jatkossa kalsarit päällä avaamaan oven.

Toiset ei anna asua rivarissa rauhassa, mutta tervehtimiseen se ei taas liity mitenkään.

T.8

Vierailija
9/33 |
03.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna ihmisten olla. Sä olet kyllä aivan liian päällekäyvä! Hanki vähän tilannetajua, niin opit näkemään kuka vastaavalla tavalla kuin sinä haluaa ns. hyökyä päälle (sitä sä teet) ja kuka kenties ei. Pakotatko yleensäkin ihmiset kavereiksesi vasten heidän omaa tahtoaan?? Hullu. Eli ihminen moikkaa jos moikkaa, mutta miten sä voit olla noin vimmainen jonkun naapurisi moikkaamisen suhteen. En mäkään pelkästään naapuruuden takia koe että tarvitsisi yhtään sen enempiä olla tekemisissä kuin aivan minimi"pakon" ja se on onneksi aika vähän se.

Vierailija
10/33 |
03.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuttavuutesi on häneltä pois.

Rivarissa tuntuu joskus törmäävän naapureihin monta kertaa päivässä. Olen ottanut tavaksi moikata eka keralla tavatessa kunakin päivänä, muulloin vain hymyilen.

Vierailija
11/33 |
03.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis miten täällä jengi oikeasti väittää, että ap on tungetteleva ja päällekäyvä, jos hän moikkaa, ja käy ovella kysymässä ihan oikeaa asiaa???

Ihan pelleä, kyllä nyt naapurin ovella pitää voida käydä kysymässä, eihän uusi asukas muuten mistään saisi tietää toimintatapoja/as.oy:n asioita, jos kerran pihalla ei ketään näy.

Itse ainakin ap:n viestistä koin, ettei juuri seinänaapuriinsa törmää, joten miksi ei saisi mennä ovelle?

Meidän rivarissa ainakin ihan normitoimintaa. Ja jos tänne muuttais joku uus, mistä hemmetistä minä nyt tietäisin, että juuri hänen ovelleen ei saa mennä.

Ihme ihmiskammoisia olette!

Vierailija
12/33 |
03.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet aivan liian tungetteleva. Liesituulettimesta olisit varmaan voinut kysyä joskus pihalla ohi mennen..

Liian tungettelevaa tervehtiä?! Käydä ovella kysymässä oikeaa asiaa?! :D Nolottaa, että jotkut oikeesti ees aattelee noin...

Vierailija
13/33 |
03.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kotona täytyy saada olla rauhassa.

Mullakin monesti jotain kevyttä rääsyä päällä.

Voi olla sauna, suihku tai jotain muuta kesken.

Eipä ole kiva, jos joku tulee häiritsemään.

Saatan olla yökkäri päällä koko päivän ja sitten naapuri änkyttää meidän ovella jotain ja pyytelee anteeksi.

Vierailija
14/33 |
03.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kotona täytyy saada olla rauhassa.

Mullakin monesti jotain kevyttä rääsyä päällä.

Voi olla sauna, suihku tai jotain muuta kesken.

Eipä ole kiva, jos joku tulee häiritsemään.

Saatan olla yökkäri päällä koko päivän ja sitten naapuri änkyttää meidän ovella jotain ja pyytelee anteeksi.

Kukin avaa oven siinä asussa kun avaa, so?

Mä en ymmärrä tätä ongelmaa, onko teillä noin huono itsetunto? Meille saa tulla kyllä klo 8-22 soittaa ovikelloa, avaan sitten vaikka sukkahousuissa (kerran kävi juuri näin). Naapuri vaan nauroi, ja sanoinkin etten ehtiny panna mitään päälle, kun avasin vaan saman tien, :D

Hauska tilanne, that´s it. Nauratti vaan.

Älkää olko noin helvetin tiukkapipoja.

t. 12

Vierailija
15/33 |
03.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selkeästi nyt puhutaan suomalaisista. Kovin on ahdistavaa jos joku kehtaa vapaa-ajalla tulla haastamaan saati tervehtimään oli kyse sitten naapurista tai muista.

Itsellä on aivan samanlaisia kokemuksia kuin ap:lla rivitaloasukkaista, näköjään yhtiöön kuin yhtiöön mahtuu aina yksi tuollainen erakko luonne.

Itse tervehdin aina ja aivan sama minulle tervehtiikö takaisin, yleensä ei mutta joskus pakosta jos katseet kohtaa, muuten esittää ettei huomaa.

Tiesittekö että Suomen lain mukaan ei tarvitse avata ulko-ovea tai vastata puhelimeen jos ei hetki on huono. Käsi ylös kuka vastaa vaikka olisi kummatkin kädet varattu ja talo tulessa? Kyllä suomalaisen on pakko vastata tilanteessa kuin tilanteessa. Huomaan miten kaveritkin joskus aivan ahdistuvat kun puhelimeni soi kesken mielenkiintoisen keskustelun ja sanon että soitan takaisin paremmalla ajalla kun on nyt huono hetki, siis toiselle keskustelijalle. En ole siis aina tavattavissa ja se ei ole minusta epäkohteliasta enkä loukkaannu vaikka joku tekee minulle niin.

Tsemppiä kaikille ja moikataan kun tavataan eikun...

Vierailija
16/33 |
03.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä on pari tuollaista tervehtimisvammaista pienessä taloyhtiössä naapureina. Ilmeisesti opettavat tän tyylin lapsilleenkin, he eivät tervehdi takaisin, vaikka kasvokkain heitä aina moikkaan. Olisi kiva tietää, ovatko tahallaan tylyjä, eivätkö vaan tajua, vai onko joku periaate olla tervehtimättä.

Vierailija
17/33 |
03.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se tietysti tosi rankkaa jos naapuurille ihan hymyillä täytyy, saati sitten sanoa hei!

Siis en minäkään jaksa olla mitenkään kovin paljon tekemisissä naapureideni kanssa (ja joskus muutenkin vaan on huono päivä), mutta kai sitä voi edes moikata tai hymyillä.

En ihan kyllä ymmärrä miksi ap näin paljon asiasta ahdistui. Jos se naapuri haluaa olla rauhassa, anna toisen olla rauhassa! Kai sulla riittää muita ihmiskontakteja sen verran paljon, ettei sun sosiaalinen elämäsi kaadu siihen ettei seinänaapuri tervehdi. On mukava että täällä kolkossa Suomen maassakin on ihmisiä jotka mielellään naaoureillekkin juttelee, mutta jos joku taas sellainen ei ole, niin anna olla. Enkä sano että ap olis mielestäni päällekäyvä (vaikka en kyllä itsekkään lähtis kolkutteleen naapurin ovelle).

Ja mitä sitten jos joskus sulla on rääsyjä päällä tai kauhea kiire tai suihku tai mikä lie kun joku tulee koputtamaan ovelle? Eihän kukaan pakota sitä ovea avaamaan jos on huono hetki!!! Ja jos syy on ettei kehtaa olla avaamatta, niin voihan sitä ens kerralla kohdatessa sanoa että oltiin saunassa tai jotain. paitsi ai niin, eihän nää samat ihmiset voi puhua näille naapureilleen...

Vierailija
18/33 |
04.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuo viimeinen lause. Haluaisit olla ns. kaikkien kaveri? Ihan kiva, mutta ei. Jotkut eivät halua olla sinun kavereitasi, eivät välttämättä kenenkään. Kohtelias saa toki olla, sitä en kiellä, mutta kyllä tuo on häiritsevää, etenkin kun naapurin "huonoa käytöstä" tullaan vielä palstalle ihmettelemään ja esittämään huonossa valossa.

Mitä se sinulle kuuluu, minkä vuoksi naapuri ei tervehdi? On esimerkiksi meitä hyvin, hyvin ujoja ihmisiä, joille tuollainen pieni ja "merkityksetön" kontakti on sietämätön jo pelkkänä ajatuksena. Naapureilla saattaa olla myös jotain ongelmia, eikä itselleni tulisi mieleenkään tuomita niitten perusteella. Ettehän tulkitse kantaani väärin, tietenkin on oikeus puhua toisten ihmisten kanssa. Oli mielestäni ihan asiallista käydä naapurin ovella kysymässä liesituulettimesta, koska se oli jo oikea, käytäntöön vaikuttava asia. Mutta edelleen, naapurillasi varmasti oli syy etäisyyteen ja torjumiseesi, ja on hyvin lapsellista ja asiatonta tulla tänne naureskelemaan hänen reaktioilleen.

Yleensä pyrin tervehtimään tai edes hymyilemään, mutta kyllä tuollaista tervehtijää pyrkisin välttelemään, sillä mielummin pysyn "piilossa" kun olen kokoajan tervehtimässä vaivaantuneesti, ilman pienintäkään hajua siitä, mitä pitää sanoa ja olisiko tarkoitus mahdollisesti pysähtyä ja kysyä kuulumisia.

Vierailija
19/33 |
04.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta minusta on ikävää, kun ovikelloa soitetaan turhissa asioissa. Rivarissa nyt pakostikin sen naapurin näkee lähiaikoina ja asiaa voi tiedustella silloinkin.

Moikkaan naapurit ja vaihdan pari sanaa pihalla. En avaa ovea koskaan, jos en tiedä kuka on oven takana. Kodissa ei ole mitään hävettävää, mutta mieheni on hyvin usein alasti ja omatkin kotiasuni ovat esittelykelvottomia. Nykyään kun on kännykät, niin tutut voivat soittaa vaikka viisi minuuttia ennen.

Vierailija
20/33 |
04.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta minusta on ikävää, kun ovikelloa soitetaan turhissa asioissa. Rivarissa nyt pakostikin sen naapurin näkee lähiaikoina ja asiaa voi tiedustella silloinkin.

Moikkaan naapurit ja vaihdan pari sanaa pihalla. En avaa ovea koskaan, jos en tiedä kuka on oven takana. Kodissa ei ole mitään hävettävää, mutta mieheni on hyvin usein alasti ja omatkin kotiasuni ovat esittelykelvottomia. Nykyään kun on kännykät, niin tutut voivat soittaa vaikka viisi minuuttia ennen.

Uskomatonta, että täällä löytyy ihmisiä, joiden mielestä ap ei olisi saanut mennä ovelle, vaikka asia oli oikea ja tärkeä.

Surullista.