Päiväkodin tiedottamisesta....
Tuli mieleeni tuosta ketjusta, jossa äidiltä oli jäänyt äitienpäiväkahvit väliin huonon (?) tiedotuksen takia.
Millaista se hyvä tiedotus sitten on?
Minä olen päiväkodissa töissä. Meillä kirjoitetaan joka perjantai viikkotiedote reissarin väliin. Siinä kerrotaan mitä viikon aikana on tehty ja kerrotaan jos seuraavalla viikolla on jotain erityistä. Tottakai joistakin asioista laitetaan viikko viestiin jo aikaisemminkin. Esim. juuri kevätjuhlat jne. Välillä reissariin tulee viikkotiedotteen lisäksi muitakin lappusia, jos halutaan tiedottaa jostain asiasta jo alkuviikosta. Tässä on aikamoinen työ, mutta silti tuntuu, että joku vanhemmista ei tiedä päiväkodin asioita. Eivät siis lue viikkotiedotetta tai muita lappusia. Kysymys kuuluukin, onkohan noita viestejä tai tiedotteita sitten liikaa? Ehkä vanhemmat eivät "jaksa" lukea niitä?
Kommentit (7)
Yleensä asioista tiedotetaan yleisellä lapulla seinällä ja viikon alussa löytyy ko. viikon ohjelma seinältä myös.
Itse ottaisin mielelläni jonkinlaisen viikkotiedotteen (siis tulevista tapahtumista) kotiinkin jos sellainen tulisi, sieltä seinältä jää helposti joku juttu huomaamatta. Mitään ed. vkon katsausta en tarvitsisi, juttelen hoitajien kanssa ja kyselen itse.
vaan vanhemmat hakevat lapset ulkoa. Reppukin on jo siellä odottamassa. Kyseessä on koulun yhteydessä oleva esikoulu ja monet lapset kulkevat matkat jo yksin (varsinkin näin keväällä) eikä heitä haeta ollenkaan. Emme siis näe kaikkia vanhempia.
ap
ainakin riittää, että ilmoitustaululla on lappu. Minä tai mies näpyttelemme tiedot sitten kännykkään. Minusta olisi hyvä, jos paperia ei tuhlattaisi tiedottamiseen. Sitä paitsi, muisti kehittyy, kun ei voi luottaa lappuihin (jotka katoavat ja unohtuvat).
eikä jaeta tiedotteita. Ohjelmat ovat lapuissa seinillä, ja joskus aika lyhyelläkin varoitusajalla. Käytännön syistä meillä mies vie ja hakee lapset, eikä aina huomaa lukea tiedotteita tai ainakaan ei muista minä päivänä tapahtumat ovat. Usein siis saan kuulla naamiaisista vasta edellisenä iltana ja kerran meni kevätjuhla ohi (oli kuun puolivälissä, en osannut odottaa). Tärkeimmistä asioista lapset nykyisin osaavat muistuttaa, mutta päivää hekään eivät aina muista oikein. Olen pannut reppuun vihkon ja kynän, ja pyytänyt sekä hoitajia että miestäni kirjoittamaan siihen tärkeimmät päivämäärät, mutta ei siellä vieläkään mitään lue. Mietin kyllä, että eikö edes yksi moniste kuukaudessa voisi olla. Jos paperia pitää säästää, niin voisihan lapset vaikka piirtää sinne toiselle puolelle, kun piirustuksia tulee kotiin lähes joka päivä.
Onneksi tämän vuoden kevätjuhlapäivä on jo tiedossa...
Meillä se on kovin vaihtelevanlaista. Viikkotiedotteen pitäisi tulla maanantai-aamuisin seinälle, mutta usein se on siinä vasta keskiviikkona, jolloin tiistain lelupäivä onkin jäänyt väliin kun lapsi ei itse sitä muistanut. Erillistä lappua näistä ei pistetä.
Ja meillä ne lippuset ja lappuset laitetaan lapsen lokeroon ja aina sanotaan hakijalle, että siellä "Matin" lokerossa on sitten viesti vanhemmille.
Ei voi olla huomaamatta lappuja, kun menee hakemaan lasta pois.