Keskipalkka on jo 3012e/kk
Kommentit (20)
voi hitsi jos saisikin keskipalkkaa..
että täyttä työviikkoa tekevien keskiansio on ihan eri asia kuin kaikkien työssäkäyvien keskitulot, puhumattakaan koko kansan keskituloista...
toinen aikuinen tienaa tosi vähän kun on yksityisyrittäjä, 3 lasta.. Tiukkaa tekee, että pärjää.
Eri asia, jos molemmat saisi yhtä hyvää liksaa. Sit ok.
että tuo kolmentonnia nyt on vähimmäispalkka jota saisi maksaa joka alalla.
palkka, eikä tunnu korkealta, kun mies saa vielä kaksi kertaa korkeampaa palkkaa.
2853,75/kk + ilta- ja viikonloppulisät, jos tekisin täyttä päivää, mutta lasten takia teen 75% työaikaa.
Kolme tonnia on ihan kiva palkka, ei minusta mitenkään huono edes.
että Suomenkin palkkataso vähitellen nousee modernille eurooppalaiselle tasolle.
Johtajani palkkakaan ei paljoa tuota isompi ole...
vuoden keskiansio....
Olis ihana saada tuo 3000e......... kun nyt tuntuu joka kuukausi etä muutama sata ylimääräistä riittäisi siihen ettei aina tarvitse kiristäää...
Palkat vaan nousevat, mutta monien pienyrittäjien tulot pysyvät ennallaan (pieninä) ja maanviljelijöiden alenevat. Edellä mainitut ammattilaiset tekevät todella tärkeää työtä pienillä tuloilla. (Turha puhua tukiaisista tässä, ei ne viljelijän tuloksi jää vaan menevät kuluihin.)
Mulla on palkka (brutto) n. 2100, työ vaatii amk-koulutuksen, työkokemustakin mulla lähemmäs 10 v. alalta. Ihan kokopäivätyötä teen. Kannattaa näköjään opiskella, huoh...
Eli mediaanipalkka on n. 2500-2600€ /kk
meidän perheen bruttotulot on n. 3000 (4 henkeä) ja hyvin pärjätään, ei tarvi kiristää ja säästöön jää.
Mutta oma palkkani tuohon suhteessa matalalle.
Työelämässä 16 vuotta, akateeminen koulutus ja kas 3380 euroa kk palkka
Oma palkka on keskimäärin 1750 € kuukaudessa. Akateeminen koulutus mullakin ja työelämää takana 14 vuotta. Mutta en ole oman alani töissä ja tällä alalla palkkataso on alhainen. Jos ei olisi lapsia tehty, niin mun työura olisi mennyt toisella tavalla, silloin olisin varmaan tuolla keskipalkan paikkeilla koulutustani vastaavalla alalla.
itse AMK koulutus ja palkka päivätyössä on 2200/kk
ja jotkut sitten tosi vähän, niin päästään tuohon keskipalkkaan...
Oma bruttoni on jotain 2800, ja luulisin, että se on aika lähellä todellista keskipalkkaa.
miten pienituloiset Suomessa pärjää kun itselläänkään ei paljon mitään jää.
Asumiskulut haukkaavat ison osan ja postilaatikosta putoilee koko ajan yli satasen laskuja vakuutukset, sähkölasku, autovero..
Kaikki maksaa sikana, ja palkat eivät ole nousseet samassa suhteessa. Suomalaisen ostovoima on heikko.
Pienituloisten veroprosentti on huomattavasti alempi, joten nettotuloissa ero ei ole niin suuri, jos toinen saa palkkaa 3000€ ja toinen saa 2000€ euroa. 3000€:sta jää muutaman satasen enemmän nettona, kuin 2000€:sta, jos vähän kärjistää..
Suomen progressiivinen verotus on erittäin kannustava. ;)
Omani on 2800 euroa/kk, ja rahat eivät oikein riitä enää. Akateemisesti koulutettu olen.