Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kengat ja kylailijat...

09.11.2005 |

Kehtaanko pyytaa meidan uuteen kotiin kylaan tulevia vieraita ottamaan kengat pois jalastaan? Tamahan ei tietenkaan ole maan tapa (Iso-Britannia). Kyseessa on arvovieraat, esim. mun supervisor proffa. Meidan uudessa kodissa on puhdas ja puunattu lautalattia ja mummoni kutomat valkoiset matot. Miten te muut toimitte vastaavassa tilanteessa?

Onko taalla muita, jotka vihaavat kokolattiamattoja yli kaikien? Miksi britit rakastavat niita niin kovasti?

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
09.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kehtaanko pyytaa meidan uuteen kotiin kylaan tulevia vieraita ottamaan kengat pois jalastaan? Tamahan ei tietenkaan ole maan tapa (Iso-Britannia). Kyseessa on arvovieraat, esim. mun supervisor proffa. Meidan uudessa kodissa on puhdas ja puunattu lautalattia ja mummoni kutomat valkoiset matot. Miten te muut toimitte vastaavassa tilanteessa?

Hei!

Asun itse Amerikassa ja ymmarran toki, etta et haluaisi kauniiden mattojesi likaantuvan! Mutta en kuitenkaan itse pyytaisi ketaan ottamaan kenkia pois. Muiden kuin suomalaisten ja kai japanilaisten mielesta moinen on todella outoa, ikaan kuin pyydettaisiin riisuutumaan olennainen osa asusta pois. Nain tietysti varsinkin jos ollaan pukeuduttu: onhan hieman hassua tassutella sukkasillaan, jos on mekko tai miehella puku paalla. Varmaan saat matot puhdistetuksi jollain tavalla, jos ne likaantuvat :-)

Terveiset toisesta kokolattiamattojen maasta!

Vierailija
2/15 |
09.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä inhoan myös kokolattiamattoja ja rakastan vaaleita " oikeita" mattoja... no, en ikinä ole pyytänyt muita kuin lapsia riisumaan kengät sisään tullessa, niissä euroopan maissa missä ollaan asuttu. Ihmiset kokee kenkien riisumisen epämukavaksi ja noloksi. Englannista varsinkin muistan, että se on aika intimidating sille jolta pyydetään riisumaan. Isäntäväellähän on myös yleensä jotkut kengät kun vieraat tulevat... Siis, mitä teen? Raivaan rakkaimmat mattoni pois ja laitan tilalle jo valmiiksi tahraisen maton, niin että tilanne ei ole aivan obivious, eli siis tahrat sen verran piiloon tms, että ei näytä kamalalta, jos on tarpeen, tai annan olla ilman mattoa, monet ei kaunista lattaiaa peitä ollenkaan, eikä huomaa maton puuttuvan jos sinä et sitä sano... ja tieysti siivoan mennen tullen. Joskus on harmittanut kun joku kurasilla kengillä hankaa valkoisen maton mutaiseksi, siinä on ärsytyskynnys matala, tai joku toinen suklaajälkiruoan kaataa, tai kahvia tiputtelee... no, kaikkea sattuu. Ajattelen, että niinpähän olen valinnut kotini sisustaa ja ei auta kuin keksiä keinot ja pidentää pinnaa jos ei muu auta. Itse on kuitenin vieraassa maassa olemassa, joten itse pitää tapojaan muuttaa eikä paikallisia pyytää muuttumaan. Siis varmaan selvää jo, älä pyydä riisumaan kenkiä, laita matot pois ja piiloon ,ja kehut kovasti että olet lattiaan todella tyytyväinen, siis et kerro, että ikinä pidätkään mattoja. :) Lattian kyllä saa puhtaaksi, naarmuja meilläkään ei ole vielä kukaan tehnyt, toistaiseksi... :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
09.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mulla on useampi vaalea matto tallessa. Joten on mistä vaihtaa, aina joku odottaa pesuvuoroaan... :) Sisustus on itselle aina niin kiva juttu, että ymmärrän kyllä, että haluat näyttää kämpän parhaimmillaan, mutta tosiaan ne ei mattoja kaipaa jos niistä ei mainitse, siis kestä hetken vähemmän kodikasta kotia niin saat itse nauttia valkoisista matoistasi pidempään... :)

Jotkut saksassa tarjoavat sisätossut niille jotka itse halusivat riisua kenkänsä. Englannissa se ei tullut koskaan vastaan. Mua itseä sellaset monen käyttämät tohvelit inhottaa niin, että en itse sellasia tykkää ikinä laittaa jalkaan... No, saksassakin tuskin kukaan käski kenkiä riisumaan, tohveleita oli tarjolla vain jos itse tiukkana halusin riisua... Lakkasin muuten riisumasta. Voi kamaluus, eikö? Vahinko kiertämään... :) ei tosiaan.

Mattojen raivauksen lisäksi, se myös auttaa, jos oven suussa on karheaa mattoa jonkun verran, että vieraat ensin kävelee automaattisesti siinä, ennenkuin tuleevat kaikkine kurineen peremmälle...

Hauskaa illan viettoa teille vieraiden kanssa.

Vierailija
4/15 |
10.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta yhteen asiaan en suostu sopeutumaan ja se on kenkien kanssa kävely sisällä. Meillä on sama tilanne, mummon valkoiset hienot käsintehdyt matot. Olen asunnut 6 vuotta Saksassa (eri puolella) ja joka paikassa sanon aina heti ekan kerran kun joku on vierailulla että meillä tehdään suomalaisittain, kengät pois. Monesti olen varoittanut jo kutsuessa niin että monet tuovat omat sisäkengät mukaansa, mutta parilla ystävällä on meillä jo ' vakio' vierastohvelit. Vierastohvelit ' varastan' aina hotelleista missä yövymme ja niin saa jokainen uudet tohvelit (vielä muovissa), niin ei kenekään ole pakko käyttää muiden käyttämiä.

Tiedän että se on monille epämiellyttävää mutta kun tunnen ystävän paremmin olen kysynnyt että miten he reagoivat ja monet sanovat että heidän mielestä se on hyvä. Kivempi lapsillekin jotka konttaavat vielä lattialla!

Vierailija
5/15 |
10.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen sitä mieltä, että omassa kodissa saa itse päättää, kuljetaanko kengät jalassa tms. Ei tulisi edes mieleen esim. sallia tupakointia sisällä, vaikka se olisikin " maan tapa" (kokemusta on!). Täytyy kuitenkin tunnustaa, että aivan vieraita, ensi kertaa kyläileviä en ole pyytänyt riisumaan kenkiä. Usein he huomaavat jossain vaiheessa itse, että isäntäväki on sukkasillaan ja asiasta syntyy luontevasti puhetta. Jos nämä vieraat tulevat vain erittäin harvoin, ei liene suurta merkitystä, vaikka vieraat kengät jalassa lompsisivatkin (jos on esim. juhlat/illalliset siivoamista tulee muutenkin). Mutta ystävät näyttävät mielelläänkin kengät riisuvan (ja toruvat, jos unohtavat enkä muistuta) vaikka se heille ei tapana olisikaan. Moni ei tule edes ajatelleeksikaan miten absurdia on marssia sisään (likaiset) kengät jalassa (esim. vesisateesta), mutta ymmärtävät kyllä, kun asiasta jutellaan.

Vierailija
6/15 |
10.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mina olen pyytanyt vieraita riisumaan kengat, mutta meilla ei arvovieraita kylla kaykkaan. Teen myos samoin kun menen ystavieni luokse kylailemaan. Olen selittanyt asian kulttuurieroilla ja kaikki ovat ymmartaneet asian. Meidan tiililattia ei kylla mene miksikaan vaikka siina kengilla kavelisikin, mutta mina en halua olla joka ilta luuttuamassa. Minusta taalla on muutenkin yleistynyt kenkien riisuminen laminaattilattioiden tultua muotiin. Sinansa hassua, koska onhan se helpompi puhdistaa kuin kokolattiamatto.

Itseani on ihmetyttanyt naapuriemme (seka lapset etta vanhemmat)tapa kulkea ulkona sukkasillaan, minusta todella kuvottavaa. Kun tytot sitten tulevat meille kylaan, en tieda pyytaisinko riisumaan sukat ja pesemaan jalat! Lapsethan hyppivat joka paikassa sohvilla, sangyilla jne. Kun omat muksumme kayvat naapurissa leikkimassa, he tulevat kotiin sukat ihan mustina (siis juostuaan tunnin sisalla).

Itsekin kuulun kokolattiamattojen inhoajiin, mutta ymmarran sen taalla lammon ja aaneneristajana.

Vierailija
7/15 |
10.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilla kay paljon vieraita, hyvia kavereita ja valilla vahan tuntemattomampiakin ihmisia, mm. bisnestuttuja. En pyyda ketaan ottamaan kenkia pois. Onhan meilla koirakin joka samoilla tassuilla kavelee ulkona ja sisalla. Jos ulkona on aivan mahdoton kurailma, laitan etuoven eteen ylimaaraisen maton, mutta useimmiten ihmiset riisuvat marat jalkineet pois. Koiran tassut tietysti pyyhitaan sellaisella ilmalla. Oma perhe riisuu aina kengat sisaantullessa. Mutta normaali-keleilla tuskin kukaan muu, paitsi skandinaavit riisuvat jalkineitaan. Meilla siivooja puunaa lattiat kerran viikossa eika niista sukat mustiksi tule. Tama on maan tapa (USA), meilla ei ole valkoisia mattoja enka sellaisia ottaisikaan silla niiden puhtaana pito olisi meilla mahdotonta. Meilla on puulattiat ja muutama villa- ja silkki-matto. Paremmat matot on tietysti aseteltu silla tavalla etta niiden kohdalla ei ole kauheasti trafiikkia.

Vierailija
8/15 |
10.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku kutsuu kotiinsa juhliin tai muuten vaan " virallisesti" , vierailla on aina mukana sisäkengät, asun mukaan tietysti. Ihmettelenpä suuresti, etteivät britit ja saksalaiset harrasta sisäkenkiä!

Toki kyläillessä kavereiden tai muiden äitien kesken kengät riisutaan aina eteiseen. (Itse tosin sanon vieraille että ottakaa tohvelit mukaan mutta se johtuu siitä että meillä on niin kylmät lattiat!)

Ap:lle vielä: olen samaa mieltä monen muun vastanneen kanssa: älä käske proffaasi riisumaan kenkiä! Saatat hänet ja itsesikin kiusalliseen tilanteeseen.

Vierailija
9/15 |
11.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli alakerrassa saa vieraat olla kengat jalassa. Itse me olemme joko sisakengissa tai sukkasiltaan. Ylakertaan ei sitten saa menna kengat jalassa. Yleensa vierailla ei olekkaan ylakertaan asiaa, ellei tule jotain tyohuoneeseen. Meilla on kokolattiamatto rappusissa, kun se oli helpoin ja tuntui turvallisemmalta lapsille, muuten on laattaa tai laminaattia, eli helppoa puhdistaa.

Alkuaikoina muistan pyytaneeni vieraita ottamaan kengat pois, ja osa luuli minun leikkia laskevan.

Vierailija
10/15 |
16.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta kun asutaan etelämpänä niin ulkona ei useammin ole kurasäätä. Kengät ovat kevyet kävely kengät ja niihin ei edes kuraa tartu (kun sitä ei ole kaduilla).

Ja sitten talot ovat suunniteltu niin että eteisiä ei ole. Joten kengät tulee laittaa joko makuuhuoneeseen - ja silloin pitää kävellä koko talon läpi, tai jotenkuten oven viereen ja sitten on sen näkoistä aivain kuin ne olisi keskellä olohuonetta.

Vierailija
11/15 |
17.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eri asia jos kyseessa on juhlat; siivoan vasta vieraiden lahdettya...

mutta exani (paikallinen, skotti) ei kokonaisen kolmen vuoden aikana suostunut ottamaan kenkia pois - hyva kun sankyyn mennessa!!! Ei auttanut ystavallinen huomautus (minun tai pienen tyttareni suusta) eika jamakampikaan komennut. Se vaan mulkaisi. (Ei ihme etta se on nyt ex...!)

Vierailija
12/15 |
18.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mekin asutaan Englannissa ja en ole kylla ikina pyytanyt ketaan riisumaan kenkia. Odotan etta jos nakevat ettei meillakaan ole kellaan kenkia sisalla, riisuvat itsekin. Aitikaverit aina riisuvat kengat pois, ja monen kotona on sama kaytanto itsellaankin. Juhlissa ja varsinkin kesalla kun ollaan pikkukengissa ei kylla kukaan oikeastaan riisu kenkia kylaan tullessa. Mutta eipa tuo mua nyt niin purista, en ole mitaan niin himosiivoilijatyyppia ikina ollut! ;o)

Vierailija
13/15 |
18.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peppis:

Onko taalla muita, jotka vihaavat kokolattiamattoja yli kaikien? Miksi britit rakastavat niita niin kovasti?

Ma INHOAN kokolattiamattoja. Olen nyt asunut viimeiset 9 vuotta taloissa joissa on ollut kokolattiamatot ja kylla ahdisti!

Ja kun olen niin laiska siivoamaan niin ei tullut imuroitua niin usein kuin pitaisi, tuulettamalla yritin sitten hyvittaa sita...

Nyt kun ollaan pari kuukautta asuttu talossa jossa parkettilattiat kauttaaltaan, niin huomaa eron. Polykoiria vilistelee nurkissa aika nopeaan kun eivat jaa mattoihin piiloon ja pakko siivota vahan useammin. Ihanaa kun saa pestya lattiat raikkaiksi!

Mutta siis siksi britit varmasti niin rakastavat koska taalla nama talot voivat olla niin hitsin kylmia ja matot eristavat aika paljon ja ovat lampimia. Olen kuullut vaikka minkalaisia perusteluja, alkaen siita etta kavelemaan opettelevat vauvat eivat liukastele ja satuta paataan jne.

Kavin juuri talla viikolla eraan aidin luona ensivisiitilla heidan upouudessa talossaan. Olin ihan etta wauuu, mitka lattiat, upeat parketit, mutta sitten kuulemma halusi olohuoneeseen ja makkareihin ne kokolattiamatot.... Olkkarissa valkoinen kokolattiamatto ja eikos heidan tytto tassutellut sinne kuraisilla kengillaan ja siina sitten mietitittiin annetaanko jalkien eka kuivaa ja sitten harjaus vai mitas nyt... Jos olis parketit ollu siellakin niin..... helppoa olis ollu pyyhkasta.

Vierailija
14/15 |
21.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

vieraita riisumaan kengät, italialaisille kengät on tärkeä osa pukeutumista ja niiden riisuminen on melkein kuin housut joutuisi riisumaan.... ja olisi aika noloa nähdä tyylikäs herrasmies tepastelemassa sukkasillaan. Käsitettä sisäkengät täällä ei tunneta, enkä kehtaisi kellekään tohveleitakaan tarjota.

Maassa maan tavalla!

Vierailija
15/15 |
22.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku tuossa alkupäässä sanoi, että vain suomalaiset ja japanilaiset riisuvat kenkänsä sisällä, mutta se ei sinänsä pidä paikkaansa, kyllä kyse on ihan yleispohjoismaisesta tavasta. Ainakin Ruotsissa ja Norjassa riisutaan kengät ihan samalla tavalla kuin Suomessa, ja Tanskassakin aivan yleisesti. Mutta tuo, mitä Lyyli sanoi sisäkengistä, pitää todellakin paikkansa. Ihmisillä on aina juhliin tai usein muutenkin kylään tullessa sisäkengät mukana, mikä on mielestäni tosi järkevä käytäntö. Mun mielestä on jotekin aika ällöä tallustella ulkokengät jalassa muitta mutkitta sisälle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän yksi