Miksi serkut saa enempi lahjoja?
Mitä tekisitte seuraavassa ongelmassa:
vietämme aina aattoa veljeni perheen kanssa yhdessä mummolassa. Jo viime vuonna omat lapsemme vähän kyselivät miksi joulupukki tuo serkuille enempi lahjoja kuin heille. Me emme henk.koht. tykkää ostaa kovin montaa lahjaa/lapsi, eikä tänä vuonna olisi varaakaan. Veljen lapset saavat omilta vanhemmiltaan useampia lahjoja ja heillä myös toisen puolen suku on lahjojen suhteen avokätisempi. Meillä taas ei pariin vuoteen toinen mummo ole lapsenlapsilleen ostanut omia lahjoja ollenkaan, jonkin yhteisen vain.
Nyt olen koittanut pikkulahjoja ostella enempi, jotta pukki ei vaikuttaisi niin epäoikeudenmukaiselta... :(
Kommentit (7)
Siellä kerrotaan, että osan lahjoista ostaa vanhemmat ja vain osa tulee Joululupukilta.
sitten lapsen kysyessa voit selittää, että serkun vanhemmat ostaa enemmän kuin te. Se on totuus ja se on kestettävä, koska niin tulee elämässä aina olemaan, jollain on isompi auto ja hienompi talo ja kalliimmat vaatteet jne.
VOit kertoa, että sinusta ei ole järkevää laittaa älyttömästi rahaa leluihin tai ostella enemmän kuin on tarvis. Jos kannatat ekologisuutta, kerrot siitä lapselle.
Tee selväksi, että lahjojen määrä ei ole mikään kiltteyden mittari.
Meillä sama tilanne, serkut saa aina ihan älyttömiä lahja vuoria, eivät jaksa edes kaikkea avata ja suurimmasta osasta eivät ilahdu lainkaan. LApset ei kuitenkaan koskaan ole kiinnittäneet määriin huomiota, kun ovat saaneet toivomiaan lahjoja.
suosittelisin rehellisyyttä; jos lapset ovat jo niin isoja, että ihmettelevät lahjamääriä niin kestävät varmasti totuuden tai edes "osatotuuden",vanhemmat ostavat ne ekstra-lahjat ja teillä ei ole niin paljon rahaa käytössä kuin serkkujen perheellä. Lapset eivät ole tehneet mitään, minkä vuoksi he saavat vähemmän lahjoja, joten ei pidä jättää heitä siihen luuloon, lapset syyllistävät aika herkästi itseään.
vaikka sopia, että serkkujen perheessä osa lahjoista avataan vaikka ennen tai jälkeen yhteisen joulunvieton? Meidän perhe on tänä vuonna viettämässä joulua miehen suvun kanssa, ja serkkujen perheessä on aina ihan kamalat lahjavuoret. Meillä taas pyritään välttämään liikaa kulutusta, ja lahjojakin on tulossa lapselle aika vähän. Anoppi sitten ilmoitti minulle, että aikoo sanoa serkkujen perheelle, että ottaisivat vain muutaman lahjan mukaan. Näin kellekään ei tule paha mieli, ja huomio menee enemmän yhteisen ajan viettämiseen kuin lahjojen avaamiseen.
vaikka sopia, että serkkujen perheessä osa lahjoista avataan vaikka ennen tai jälkeen yhteisen joulunvieton? Meidän perhe on tänä vuonna viettämässä joulua miehen suvun kanssa, ja serkkujen perheessä on aina ihan kamalat lahjavuoret. Meillä taas pyritään välttämään liikaa kulutusta, ja lahjojakin on tulossa lapselle aika vähän. Anoppi sitten ilmoitti minulle, että aikoo sanoa serkkujen perheelle, että ottaisivat vain muutaman lahjan mukaan. Näin kellekään ei tule paha mieli, ja huomio menee enemmän yhteisen ajan viettämiseen kuin lahjojen avaamiseen.
kotiin kun etsinyt lapsia ; ) ehdotappa serkuille
yhteistä joulua veljen perheen kanssa. Heillä on periaate, ettei mitään turhaa osteta ja ettei parin vuoden vanha tarvitse lahjoja eli ovat toivoneet, ettei lahjoja osteta kuin se pakollinen. Itse olen esikoisen joulusta ihan seonnut ja aiemminkin olen ostanut paljon lahjoja, mikä on ehkä aika hullua, mutta pidän siitä. Nyt meillä poika siis saa kotona osan lahjoista ja sitten mummolassa avataan ne siellä olevan väen hankkimat lahjat. Inhottavaa olisi muutenkin lähteä kotoa ensin rahtaamaan paketteja mummolaan ja sitten illalla kantaa samat tavarat avattuina kotiin. Eli toivomusta vain serkulle, että osan lahjoista voisi säästää sinne kotiin avattavaksi :)
niin sitten ostelet niitä paketteja enemmän.