Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Haluaisin lukea lisää kaunokirjallisuutta (ov)

Vierailija
30.11.2011 |

Suunnittelin, että jos käyttäisin enemmän aikaa lukemiseen ja katsoisin tv:stä vain tietyt, kiinnostavat ohjelmat ja roikkuisin myös netissä (=täällä) vähemmän.

Oletko koskaan itse tehnyt tai suunnitellut tekeväsi samoin? Kuinka onnistuit?

Ennen arveluja siitä, että olen sivistymätön jne., kerron, että luen paljon asiatekstiä, siksi kaunokirjallisuuden lukeminen on hyvin vähäistä. (Ei ehkä pitäisi mennä noin mutta tuntuu menevän.) Olen tänä vuonna lukenut yhden kaunokirjallisen teoksen. Myös männävuodet ovat olleet niin kiireisiä, että lukeminen (kaunokirjallisuus) on muuten jäänyt. Siitä johtuen en oikein edes tiedä, mihin tarttuisin, minulla on esim. paljon klassikoita lukematta. En usko kuitenkaan, että kannattaa valita mitään liian raskasta.

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
28.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on ostettu pokkarina Sofi Oksasen Stalinin lehmät. Ihan sujuvan tuntuinen, uskon, että saan luettua loppuun.

Joku kehotti lukemaan novelleja. Olen jossain vaiheessa sitäkin testannut, luin esimerkiksi Herman Hessen novelleja. Ne olivat hyviä mutta novelleissa tulee jotenkin raja vastaan, hmm, mitenhän kuvailisin asiaa. En usko, että novellikokoelma voi samalla tavalla koukuttaa kuin hyvä romaani. Siksi olen ensimmäisenä kiinnostunut romaaneista.

Vierailija
2/10 |
28.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lukea enemmän on se, että valikoi kirjoja joita todella HALUAA lukea. Ei ole väliä tyylilajilla eikä kirjailijalla, jos tietyt kirjat iskevät lukee niitä. Silloin kun koukuttuu kirjaan, se on pakko lukea loppuun "nopeasti", eli EVVK tv_n katselu tai netissä roikkuminen vaan haluaa sen kirjan käteensä mahdollisimman nopeasti kun tulee töistä kotiin.

Sitten kun aikansa on noin tehnyt, eli lukenut vaan koukuttavia kirjoja, siihen rytmiin tottuu ja ei enää niin kiinnosta telkkarin katsominen. Välillä kun katsoo jotain se tuntuu jopa tyhmältä kun voisi olla lukemassakin...! ;) Kirjoja kun lukee, on olo parempi, en tiedä miksi. Ehkä siksi että kirjoja lukiessa omat aivot joutuvat toimimaan eri tavalla vert. makaa sohvaperunana telkkua katsellen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
30.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen huomannut olevani onnellisempi, kun luen kaunokirjallisuutta. Television katseluni on muodostunut valikoivaksi. Kirjastosta kannatta kysyä suosituksia, ja itse tartun monesti lehdissä arvosteltuihin uutuuksiin myös. Nyt jonotan Härkösen Onnen tuntia.

Vierailija
4/10 |
30.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidän enemmän lukemisesta ja saan siitä enemmän elämyksiä, mutta silti netti ja tv ovat vieneet liikaa aikaa. Raskaan päivän jälkeen on helpompi nollata aivoja muuten kuin lukemalla. Runsas asiatekstien lukeminen vie minullakin intoa tarttua kirjaan vapaa-ajalla.

Netti vie liikaa aikaa, mutta fb:n lopetin. Tv:stä katson vain ennakkoon tallennettuja ohjelmia, ei sieltä tule mitään kovin kiinnostavaa. Tv ei ole koskaan päällä muuten vain.

Olen lukenut paljon klassikoita nuorempana, mutta enää ne eivät kiinnosta. Syksyn uutuuksista A.S. Byattin Lasten kirja oli kiinnostava, mutta huomasin taas, että yli 900-sivuinen kirja oli aivan liikaa. Luen monipuolisesti nykykirjallisuutta. Hömppään ja dekkareihin ei ole mielenkiintoa, katson tv:tä ja elokuvia niiden sijasta.

Kirjavalinnoissa painotan laadukkuutta, mutta myös helppolukuisuutta ja maltillista pituutta.

Vierailija
5/10 |
30.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olivat kannustavia.:)

ap

Vierailija
6/10 |
30.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä oli se kirja, jonka luit tänä vuonna? Piditkö siitä vai kaipaatko jotain ihan toisenlaista? Ehkä osaisimme antaa lukusuosituksia, jotka ottaisivat huomioon, että lukuinto on ollut vähän hukassa.

Vierailija
7/10 |
30.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paolo Giordanon "Alkulukujen yksinäisyys". Kyllä se oli ihan mieleiseni, luin sitä jo vähän kirjastossa ja se kerrontatapa oli sopiva, kiinnostava, kaunis ja teksti kulki.

Hmm, minulla on kyllä päässä joku tykytys siitä, että tietyt klassikot kannattaisi lukea. Esim. sellaisia, joita on tuolla Klassikot-kokonaisuuden listassa:

http://www.avoinyliopisto.fi/fi-FI/Opetustarjonta/StudyUnit.aspx?StyleS…

Muistan, että lukiossa pidin kovasti Juhani Ahon ja Mika Waltarin kirjoitustyylistä. En haluaisi lukea mitään raskasta ja ahdistavaa, mutta en toisaalta jaksa lukea mitään liian keveää ja hömppämäistäkään.

ap

Vierailija
8/10 |
30.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin luin Alkulukujen yksinäisyyden tänä vuonna ja pidin kovasti. Olisiko Keltaisessa kirjastossa tai juuri tuossa Gummeruksen (?) Aikamme kertojia -sarjassa sellaisia tulevia klassikoita, joista pitäisit?

Vierailija
9/10 |
30.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesälomat mökillä ovat mulle parasta lukuaikaa, muuten yöpöytä on vaarassa täyttytä kesken olevista kirjoista (kaunoa). Olen ortodoksien Suuren Paaston aikaan yrittänyt tietoisesti hiljentyä, vähemmän turhaa telkkaria, vähemmän nettiä, enemmän kirjoja ja niiden antamia sisäisiä elämyksiä. Tänä vuonna vähän jo onnistuinkin "paastoamaan".

Jos saan antaa vinkin, niin suosittelen novelleja. Ainakin mulle näin pmeään vuodenaikaan on vaikea jaksaa paksuja romaaneja. Oma suosikkini ylitse muiden on Anton Tshehov, pidän myös suomalaisista novellistesta Maria Jotunista ja Juhani Ahosta vaikka Veijo Mereen. Kanadalainen Alice Munro on loistava.

Vierailija
10/10 |
30.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lista ainakin löytyi:

http://wsoy.fi/yk/products/list?category=96

No, sitten olisi kiva lukea ihan vaikka Sofi Oksasta tai jotain tuollaista nykykamaa.

Kiitos suosituksista.

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi yksi