Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi hemmetissä pitää aikuiskoulutuksessa tehsdä typeriä

Vierailija
29.11.2011 |

ryhmätöitä??? siis annetaan aihe ja 4-5 hengen ryhmissä tehdään paperille ja esitetään??

ja siivousalaa opiskelen siis

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
29.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rupesin tassa miettimaan etta jos taalla Englannissa olisin aloittamassa siivoojan hommia niin miten se 'opiskelu' hoidettaisiin. Epailen etta saisin seurata kokenutta siivoojaa vain yhden paivan; voihan se ehka olla parikin paivaa mutta tuskin sen enempaa. Kuinka kauan tama suomalainen siivoojankoulutus sitten kestaa?

Vierailija
22/36 |
29.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rupesin tassa miettimaan etta jos taalla Englannissa olisin aloittamassa siivoojan hommia niin miten se 'opiskelu' hoidettaisiin. Epailen etta saisin seurata kokenutta siivoojaa vain yhden paivan; voihan se ehka olla parikin paivaa mutta tuskin sen enempaa. Kuinka kauan tama suomalainen siivoojankoulutus sitten kestaa?

eikä pelkästään lian poistoa. Tuskin kukaan kotisiivoojaa käyttävä ilahtuisi, jos siivooja pilaisi jonkun hienon lattian tai seinän väärillä aineilla ja menetelmillä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
29.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sairaalat ovat likaisia tautipesiä. Teillä ei ole siivoojille opetettu oikeita aineita ja työmenetelmiä.

Vierailija
24/36 |
29.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuljin yhden puolikkaan päivän vanhan siivoojan perässä ja sitten vaan töihin.

Vierailija
25/36 |
29.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ei tule porukassa osata tehdä yhdessä töitä.

Vierailija
26/36 |
29.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta en näe hirveästi oppimismahdollisuuksia niissä lyhyissä papereissa ja esityksissä, joita pienillä kursseilla tehdään mahdollisimman nopeasti kasaan. Mutta vähän laajempi työ, jonka aiheesta jo käydään ryhmän sisällä keskustelua, ja jonka tekemiselle on varattu lukujärjestyksessä aikaa, voi olla ihan hedelmällinenkin.

Toisaalta en kannata nykysuuntausta, jossa äärimmillään haluttaisiin poistaa kaikki lukeminen ja hiljaa kuunteleminen oppimisesta. Meitäkin on, joille nuo kaksi tapaa ovat ne ykköstavat omaksua uutta tietoa, kaikki keskustelu ja oma toimiminen tulee vain siihen päälle yksityiskohdiksi. Mutta en voisi kuvitellakaan oppivani mitään laajempaa kokonaisuutta esim. keskustelupainotteisesti, vaan haluaisin sen keskustelun kuvaan vasta sitten kun olen ensin opetellut asian itse lukemalla.

Vierailija
27/36 |
29.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotka pitää yhdessä nopeasti saada kasaan. Samoin asian esittäminen ymmärrettävästi muille, kuten ryhmätyössä tavallisesti tulos ja perustelut ovat hyvää harjoitusta.

Vierailija
28/36 |
29.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

nimenomaan yksi työmuoto on lukeminen ja perehtyminen lähdemateriaaliin, sitä voi hyvin tehdä yksin ja monille se onkin se sopivin tapa. Mutta sen lisäksi oppimista syventää, kun yhdessä jaetaan ja rakennetaan tietämystä, kerrotaan kokemuksista ja huomioista, siitä oppii todella paljon, jos ryhmätyö tehdään motivoituneesti ja oikeasti halutaan oppia ja nähdä vaivaa! Ei kukaan opi mitään millään tavalla, jos ei ole halua oppia ja ponnistella oppimisen eteen!

Vierailija
29/36 |
29.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuljin yhden puolikkaan päivän vanhan siivoojan perässä ja sitten vaan töihin.

sollin tai issän orjista.

Vierailija
30/36 |
29.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritystaloudessa oli aiheena vakuutukset ja ope päätti, että niistä tehdään ryhmätyö. Vastustimme, mutta opettaja piti päänsä: nykyajan työelämässä tarvitaan ryhmätyötaitoja. Ensin käydään kahvilla ja sitten tehdään ryhmätyö.

Kahvitauon jälkeen 28:sta oppilaasta 6 tuli tekemään ryhmätyötä. Loput lähtivät kotiin - minä myös.

Seuraavalla viikolla ope sanoi, että viesti meni perille. Hän ei enää ikinä yritä teettää meillä ryhmätyötä.

Ryhmätyöt on ok päiväkodissa, muttei enää sen jälkeen. En ole kirjanpitäjänä ja sihteerinä joutunut töissä koskaan tekemään ryhmätyötä.

Suosittelen samaa. Häipykää koko porukka.

Vierailija
31/36 |
29.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka aihe olisi sama, herättää taatusti keskustelua ja mielipiteitä, ihmisillä on erilaisia näkökantoja ja niistä saadaan keskustelua aikaiseksi(ellei kaikki laske vain hiljaa minuutteja).

Vierailija
32/36 |
29.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

omituisissa duuneissa porukka jos ei ikinä ole joutunut ryhmätöitä tekemään. Harvoin se ryhmätyö on juuri sellaista kuin koulunpenkillä, mutta ei tästä taas ole kuin ihan hetki kun projektipäällikön ja kollegan kanssa istuttiin pöydän ääreen ja speksattiin että mitähän sitä tehdään, mitä tuloksia halutaan, miten toteutetaan. Keskusteltiin potentiaalisista ratkaisuista, perusteltiin niitä toisillemme ja yritettiin löytää paras mahdollinen vaihtoehto.

Ja toki nämä pitää pystyä rahoittajille sitten esittämään, työn lopputulosten kanssa, jotta rahaa saa jatkossakin. Ei se raha taivaasta tipu, jos ei tuloksiaan osaa tuoda esille niin sitten on ilman rahaa ja ilman työtä. Simppeliä.

PS. Tekee tiukkaa uskoa, että oli mikään aikuisten iltakoulu koska teidän toimintanne kuulostaa kolmetoistavuotiaiden pikkuraggareiden käytökseltä. "Yhyy, en tykkää opesta, ope on ihan pässi ja joutuu tekeen jotain mikä ei ihan just nyt oo siis yhtä ihanaa ku vaiks ois olla bileis hei, haista vee, mä meen himaan."

Yritystaloudessa oli aiheena vakuutukset ja ope päätti, että niistä tehdään ryhmätyö. Vastustimme, mutta opettaja piti päänsä: nykyajan työelämässä tarvitaan ryhmätyötaitoja. Ensin käydään kahvilla ja sitten tehdään ryhmätyö.

Kahvitauon jälkeen 28:sta oppilaasta 6 tuli tekemään ryhmätyötä. Loput lähtivät kotiin - minä myös.

Seuraavalla viikolla ope sanoi, että viesti meni perille. Hän ei enää ikinä yritä teettää meillä ryhmätyötä.

Ryhmätyöt on ok päiväkodissa, muttei enää sen jälkeen. En ole kirjanpitäjänä ja sihteerinä joutunut töissä koskaan tekemään ryhmätyötä.

Suosittelen samaa. Häipykää koko porukka.

Vierailija
33/36 |
29.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritystaloudessa oli aiheena vakuutukset ja ope päätti, että niistä tehdään ryhmätyö. Vastustimme, mutta opettaja piti päänsä: nykyajan työelämässä tarvitaan ryhmätyötaitoja. Ensin käydään kahvilla ja sitten tehdään ryhmätyö. Kahvitauon jälkeen 28:sta oppilaasta 6 tuli tekemään ryhmätyötä. Loput lähtivät kotiin - minä myös. Seuraavalla viikolla ope sanoi, että viesti meni perille. Hän ei enää ikinä yritä teettää meillä ryhmätyötä. Ryhmätyöt on ok päiväkodissa, muttei enää sen jälkeen. En ole kirjanpitäjänä ja sihteerinä joutunut töissä koskaan tekemään ryhmätyötä. Suosittelen samaa. Häipykää koko porukka.

ja sen jälkeen antanut 22:lle kurssista hylätyn. Ja niin olen myös tehnyt. Pidin ryhmätyöstä luistaneille niin vaikean kokeen, että kurssi jäi suorittamatta. Joutuivat tekemään sen tai todistusta ei saanut ennen kuin kurssi oli suoritettu. Kun kolmatta kertaa reputtaa, alkaa miettiä, olisiko sittenkin kannattanut tehdä se ryhmätyö.

Vierailija
34/36 |
29.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai supistamista. Jos opettajalla on omia töitä tekemättä, hän passittaa luokan tunniksi tekemään ryhmätöitä ja hyödyntää itse tämän ajan omiin töihinsä. Jos taas ryhmälle pitää opettää esim 6 eri osiota, niin opettaja jakaa oppilaat 6 ryhmään. Tunnin päästä oppilaat ovat tehneet 6 eri osiota joka sitten toisella tunnilla lyhyesti esitetään muille. No kuudennes osaa ainakin yhden osion hyvin. Opettajan ei tarvinnut itse tehdä opetuksen hyväksi mitään.

Itsekin olen noita ryhmätöitä tehnyt. Oma pääni raksuttaa jo vastauksia ja usein ne on paperillekin kirjoitettu ennenkuin ryhmä saadaan jaettua pienryhmiin, kynät ja paperit mukana etsitty jotain mukavaa nurkkaa, valitaan kirjuri, joku lukee kysymyket uudelleen, joku haluaa katsoa koneelta, joku kirjasta vastauksia. Yksi kertoo villejä arvauksia, yksi ei koskaan avaa suutaan vaikka suoraan kysytään mielipidettä, hymyilee vain (meillä tälläinen tuppisuu saikin nostettua arvosanojaan ryhmätöiden arvosanoilla, kokeet meni ihan rimaa hipoen läpi) ja minua ärsytti koko tilanne, sillä olin jo vastaukset miettinyt, mutta ryhmätyössä pitää kaikkien saada tehdä oma osuutensa..

Vierailija
35/36 |
30.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse kirjoja lukemalla tms. vaan oppiminen tapahtuu myös sosiaalisessa kontekstissa, yhdessä muiden ihmisten kanssa keskutelemalla ja jakamalla tietämystä keskenään. Näin tapahtuu syvempää oppimista kuin vain pinnallisesti tentteihin lukemalla yksin.

Siksi nykyään opintoihin kuuluu keskusteluja ja ryhmätöiden tekemistä: oppimistulos on syvällisempi ja parempi!

Meitä on niin moneen junaan. Osa oppii paremmin yksinään, kun ei ole ulkopuolista häiriötä, asioiden omaksuminen vie enemmän aikaa tms.

Itse inhosin ryhmätöitä jo koulussa, koska en ole päällekäyvä joka saisi mielipiteensä esille. Sitten aina joku räpätäti jolla ei ollut mitään logiikkaa koko hommassa otti ohjat käsiinsä...

Nyt olen onneksi hommissa joissa ei tarvitse tehdä ryhmätyötä!

Vierailija
36/36 |
30.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse kirjoja lukemalla tms. vaan oppiminen tapahtuu myös sosiaalisessa kontekstissa, yhdessä muiden ihmisten kanssa keskutelemalla ja jakamalla tietämystä keskenään. Näin tapahtuu syvempää oppimista kuin vain pinnallisesti tentteihin lukemalla yksin.

Siksi nykyään opintoihin kuuluu keskusteluja ja ryhmätöiden tekemistä: oppimistulos on syvällisempi ja parempi!

Meitä on niin moneen junaan. Osa oppii paremmin yksinään, kun ei ole ulkopuolista häiriötä, asioiden omaksuminen vie enemmän aikaa tms.

Itse inhosin ryhmätöitä jo koulussa, koska en ole päällekäyvä joka saisi mielipiteensä esille. Sitten aina joku räpätäti jolla ei ollut mitään logiikkaa koko hommassa otti ohjat käsiinsä...

Nyt olen onneksi hommissa joissa ei tarvitse tehdä ryhmätyötä!

Kykenen tekemään ihan normaalia yhteistyötä ja kokouksissakin saan asiani esille, mutta sellainen ryhmätyö, missä ei yksilöidä tekijöiden osuutta, on ihan v_tun p_skaa, koska se tarjoaa vain mahdollisuuden hyväksikäyttää toisten taitoja ja varastaa ideoita.