Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko jollain genitaaliherpestä? Miten hyvin olet sinut asian kanssa?

Vierailija
29.11.2011 |

Minulla se on ollut jo vuosia. Mutta epävarmana. Vain lieviä oireita kerran, pari vuodessa. Nyt diagnoosi varmistui. Olen kantanut huolta asiasta jo monta kuukautta...:´( Se on mielessä aivan jatkuvasti. Pelkään saunoa lasten kanssa, pelkään että se jää käsiini pesusta huolimatta ja tarttuu lapsiin, en uskalla pestä alushousuja lasten vaatteiden kanssa samassa, perhepedissä nukkuminen on stressaavaa jne...Tämä virus voi kuitenkin tarttua todella helposti, joten miksi ei tarttuisi huonolla tuurilla noissa tilanteissa.

ENITEN pelkään sitä kun toivon vielä lisää lapsia ja tämä riesa on olemassa. Se oli jo ed raskauksissa, mutta "onneksi" en tiennyt kantavani. Voiko enää sattua yhtä hyvä tuuri ettei lapseni saisi tartuntaa. Kun se estolääkityskään ei aina takaa että virusta ei erittyisi ajoittain.

Opinko enää koskaan elämään tämän asian kanssa...?? olen todella loppu tähän murehtimiseen...

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
29.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin miten diagnoosi varmistui vasta vuosien jälkeen?

Ja mitä ne lievät oireet ovat olleet mitä sinulla on ollut?

Kysyn koska epäilen, että olisin itse saanut tartunnan, mutta varmuutta ei ole ja gyne sanoi vaan, että "kyllä sinä sitten tiedät kun tulee oireita" =(.

Vierailija
2/12 |
29.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten se sinulla oireili/oireilee?

Itselläni on nyt herännyt epäily, kun alapäässä on aina välillä kipeitä haavaumia. Ei rakkuloita, ja paranee nopeasti.

Ensi viikolla menen käymään terveysasemalla ja pelottaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
29.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin arkuutta siinä iholla, jalkaan säteilevä tunne. Sit tulee ihan yksi tai kaksi näppylää. Yleensä samaan kohtaan. Kestää jonkun alle viikon yhteensä. Pari päivää ovat kirveleviä ja haavapintaisia.

Otettiin pumpulitikulla näyte ja labraan nyt kun taas tulivat. Löytyi herpes. Olin kyllä jo ihan varma.

Vierailija
4/12 |
29.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että ethän nyt sentään kaivele sukupuolielimiäsi silloin kun sinulla on tauti päällä ja sen jälkeen silittele lapsiasi.

Minulla on genitaaliherpes, on ollut jo monta vuotta. Ensimmäisenä vuonna oli useammin oireita, nykyisin hyvin harvoin (tyyliin kerran vuodessa).

Vierailija
5/12 |
29.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole koskaan ollut mitään rakkuloits/haavaumia vaan mun oireet on sellasita painetta alapäässä, lähinnä häppäreissä heti virtsaamisen jälkeen. Tätä on aina pari kolem päivää ja sitten taas ei mitään hetkeen. Yleensä oireilu on heti menkkojen jälkeen. Olen jotenkin kuvitellut, että tuollainen voisi olla herpeksestä johtuvaa.

Vierailija
6/12 |
29.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukupuolitaudeista syyllistetään ihmisiä kauheasti ja annetaan muutenkin ymmärtää, että sellainen on maailmanloppu. Järkeä saa mielestäni käyttää mutta olis kiva jos ei otettaisi turhaan murhetta. Tietysti sukupuolitauti (tai huuliherpeskin) on riesa mutta niin on flunssa tai ihottumakin, eikä ole sen kummempaa.

Ja ap, mitä enemmän stressaat, sitä enemmän oireita. Stressi alentaa vastustuskykyä -> olet alttiimpi taudille.

Vierailija
7/12 |
29.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskauden aikana herpeksestä ei ole sikiölle vaaraa, ja synnytyksessäkin sen riski tarttua vauvaan on vain parin prosentin luokkaa, ellei ole ENSIMMÄINEN eli primaari-infektio synnytyksen aikana. Silti tämän pienen riskin vuoksi vauva keisarileikataan, jos synnytyksen lähestyessä herpes aktivoituu. Riski aktivoitumiseen on pieni, kun käyttää estolääkitystä.

Vierailija
8/12 |
29.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heti saan lohtua kun kirjoittelette noin ymmärtäväisesti.Kiitos siitä!

Tiedän tosiaan että tuo primaarivaihe on se pahin sikiön kannalta. Uusintavaiheessa riski sikiölle on vain ne pari kolme prosenttia, mutta entäs jos se sattuu juuri meidän kohdalle...? :( Sitäkin olen yrittänyt miettiä, että kun tästä tietää niin murehtii jopa liikaa, onhan esimerkiksi riski muunlaiseen kehitysvammaa paljon suurempi kuin tähän vakavaan asiaan, mutta ei sitä niin paljoa murehdi etukäteen. vaikka joskus mieleen tulee sekin murhe tietenkin.

Vierailija
9/12 |
29.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eka puhkeaminen oli kamala. silloin otettiin näyte ja todettiin se herpekseksi.

Nyt se tulee ja menee. Pikkasen silloin tällöin. Mulla oli estolääke raskauden loppuvaiheessa, mutta silti leikattiin sektiolla. En halunnut ottaa riskiä.

Käytän aina erillistä omaa alapesupyyhettä kun käyn suihkussa, en kuivaa itseäni kokonaan isoon pyyhkeeseen. Tietysti kaikilla on muutenkin omat pyyhkeet, mutten halua itsekkään naamaani pyyhkiä samaan pyyhkeeseen kun kuivaan alapääni.

Estolä1 kitystä kokeilin joskus muulloinkin, sain kamalan päänsäryn. Nyt mulla on vain virusrasvaa, kun tulee rakkuloita. Auttaa hieman, ei kyllä paljoa.

Pyykit kyllä pesen kaikki sekaisin.

Enemmän meillä kannetaan huolta siitä, ettei miehen huuliherpes tarttuisi lapsiin.

Vierailija
10/12 |
29.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole koskaan ollut mitään rakkuloits/haavaumia vaan mun oireet on sellasita painetta alapäässä, lähinnä häppäreissä heti virtsaamisen jälkeen. Tätä on aina pari kolem päivää ja sitten taas ei mitään hetkeen. Yleensä oireilu on heti menkkojen jälkeen. Olen jotenkin kuvitellut, että tuollainen voisi olla herpeksestä johtuvaa.

Vierailija
11/12 |
29.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei toi kyllä vaikuta herpekseltä.

No ei minustakaan, mutta en keksi mitä muutakaan se voisi olla! Mitään muita tauteja mulla ei ole (testattu) ja olen harrastanut seksiä miehen kanssa jolla myöhemmin puhkesi herpes jonka oli saanut exältään ja kantanut sitä oireettomana muutaman vuoden.

Ei siis kirvele vaan tosiaan oireet on ainoastaan virtsaamisen jälkeen noin 10 minuuttia sellaista painetta ja lievää kipua alapäässä! Mitään ei näy päälle päin, ei siis ihomuutoksia tai rakkoja tms. Gyne ei sanonut juuta eikä jaata vaan ainoastaan, että kyllä mä sitten tiedän jos on se herpes.

Vierailija
12/12 |
29.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

herpes on ollut jo tosi kauan, saatu mieheltä huuliherpeksen / suuseksin kautta.

oireita ollut vain pari kertaa, mikä on hämmästyttävää, koska oma huuliherpekseni oireilee paljon useammin.

en suoraan sanoen ole edes ajatellut asiaa aikoihin. ei vaikuta elämään mitenkään.

raskauksien aikana muistaakseni seurattiin tilannetta, mutta koska ei ollut aktiivivaihe päällä synnyttäessä, nekin meni ihan normaalisti.

lakkaa murehtimasta!