Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sektio vai alateitse?!

29.11.2011 |

Heipparallaa,

Kuinka pienikokoisia synnyttäjiä tai odottajia täällä on/olisi? Onko siis kokemusta kuinka kapealla lantiolla pystyy synnyttämään alateitse. Onko sektiota tehty joillekkin tämän vuoksi? Kiitos jo etukäteen vastauksista. :)

Itse olen 166cm 50kg lantio on 80-88cm

Kommentit (3)

1/3 |
30.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lantion kokoani en tiedä, mutta olen lyhyempi kuin sinä, 159 cm ja paino n. 55 kg (loppu raskauksista ollut enemmän) ja alakautta olen molemmat lapset synnyttänyt. Viimeisellä lääkärikäynnillä tehtiin synnytystapa-arvio. Lääkäri tekee sen synnytystapa-arvion ja jos liian ahdas lantio, niin sitten edessä sektio.

Vierailija
2/3 |
10.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lantio voi olla ulkomitoiltaan kapea mutta sisämitat on ne jotka ratkaisee. Eli lääkärin tekemä arvio sisätutkimuksella ja tarvittaessa otataan lantiosta röntgen ja siitä saa tarkat mitat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
23.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu lantion ulkomitat tai ihmisen koko ylipäätään ei merkkaa yhtään mitään synnytyksen kannalta. Pikkuisellaihmisellä voi olla tilava lantio "sisältä" tai isolla leveälanteisella ihmisellä ihan liian ahdas.

Lantio tutkitaan viimeistään synnytystapa-arviossa jossain rv 37 (? vaihtelee varmaan kaupungeittain), tai sitten raskausajan normaaleissa lääkärintarkastuksissa. Jos ei tutkita, niin pyydä sitä lääkäriltä. pystyvät kyllä sanomaan ihan käsituntumalla, mahtuuko vai ei. Jos on epäilyksiä, niin sitten pääsee tarkempiin tutkimuksiin, magneetikuvauksiin tai ultraan.

Ja tietysti, jos lantio todetaan niin ahtaaksi että se on riski synnytyksessä, niin määrätään suunniteltu sektio. Mutta tämä on HARVINAISTA. Ennemmin vauvat juuttuvat synnytyksessä huonon tarjonnan vuoksi tai lihaksistosta johtuvan vastustuksen vuoksi (urheilijoilla voi olla liian vahvat lantionpohjalihakset). Huonoa tarjontaa voi ehkäistä sillä, että ei vain makaa sängyssä vaan kävelee, on pystyasennossa, pyörittää lantiota jne. liikkuu jolloin vauva hakeutuu itsestään oikeaan asentoon.