mitkä on parhaat lastenvaunut/rattaat talvella?
Kommentit (14)
aikoinaan talvivauvalla Brio Kombit ilmakumipyörillä. Eli sama pointti kun edellisellä noista pyöristä - millään rimpuloilla ei ole mukava sohjossa kulkea.
Itse tykkäsin myös siitä, että vaunuissa oli kunnon koppa suojaamassa tuulelta ja tuiskulta pelkän pussukan sijaan.
aikoinaan talvivauvalla Brio Kombit ilmakumipyörillä. Eli sama pointti kun edellisellä noista pyöristä - millään rimpuloilla ei ole mukava sohjossa kulkea.
Itse tykkäsin myös siitä, että vaunuissa oli kunnon koppa suojaamassa tuulelta ja tuiskulta pelkän pussukan sijaan.
ja meillä on just pienipyöräiset rimpulat! ja tänään totesin ne huonoiksi! mä kuljin tuolla hikisenä ja tuskaisena vaunujen kanssa ja vastaan tuli nainen joka yhdellä kädellä työnsi vaunuja!!! tahdon kans tuollaaset joilla pääsee lumessa :D
tai muut isorenkaiset vaunut!
Mä tykkäsin myös siitä, että oli erillinen vaunukoppa, joka suojasi kunnolla tuiskulta!
on Gesslein-merkkiset vaunut, mallista ei hajuakaan. Tosi hyvät ja kevyet, myös lumessa möyriminen onnistuu.
Malli, jossa samanlaiset isot renkaat edessä ja takana. Viime talvena työntelin niitä jopa hangella ja hyvin meni.
ora saagoilla on rämmitty lumessa ja loskassa ja tehty metsässä melkoisia maastoreissuja. Hyvin kulkee!
Parhaat vaunut talveen olivat sen aikaisen keinonahkavaunut (väri ihana syreeni...). Pinta hylki vettä, kopan sisällä oli ohuempi kantokoppa, isolle lapselle jatkopala jaloille ja kaikkiin vaihtoehtoisin omat jalkapeitot tai "kannet". Keinonahka piti myös kosteuden pois.
Parasta oli isot ja kapeat umpikumirenkaat (valkoista kumia), joiden halkaisija oli ainakin 30cm. Silloinkaan ei enää löytynyt vaunija, joissa oli TODELLA isot renkaat kuin 70-luvulla. Meno oli pehmeää ja helppoa.
Kääntyvillä, ilmapuhalletuilla minirenkailla ei tee mitään Suomen talvessa.
Jos ikinä löytäisin mistään, ostaisin 70-luvun luxusversion, jonka renkaat olivat suuret ja kuomu kuin Pieni Talo Preerialla -vankkureissa. Jousitus ihan oikeata metallia.
milloinkahan se Suomen talvi oikein tulee?
Onkos sitä pakko lähteä rämpimään umpikinoksiin?
Jos on isopyöräiset ja isot vaunut, niillä on hankala liikkua julkisilla liikennevälineillä, kaupoissa jne.
Jos tiet on hyvin aurattu, niin lyhyehkö matkoja pääsee ihan hyvin pienipyöräisilläkin vaunuilla/rattailla.
Yksi asia, mikä kannattaa huomioida, jos kahlaa sohjossa on se, että vaunujen tavarakori on riittävän ylhäällä, ettei se otta kiinni kinoksiin ja epätasaiseen maastoon.
vaunuista vielä. Niitä voi olla myös työlästä kuljettaa autossa, vievät paljon tilaa, vaikka pyörät saisikin irti.
Vaunujen ulkomitta ja leveys ei muutu.
Teutonia Mistralit toimii loistavasti myös julkisissa, meillä ei edes ole autoa. Satunnaisissa autokuljetuksissakin hyvin toimineet. Ainoa puute, joka tulee mieleen, on tosiaan aika alhaalla oleva tavaakori ja se on myös aika pieni.
milloinkahan se Suomen talvi oikein tulee?
Pohjoisessa se alkaa jo olla todellisuutta. Eteläänkin talvikelit saapuvat yleensä viimeistään tammikuussa.
Onkos sitä pakko lähteä rämpimään umpikinoksiin?
Joskus on. Aina ei kaupungissakaan auraushommat ole ajantasalla juuri silloin, kun on pakko mennä.
Jos on isopyöräiset ja isot vaunut, niillä on hankala liikkua julkisilla liikennevälineillä, kaupoissa jne.
Isopyöräiset vaunut ei välttämättä ole muuten isot. Monissa nykyvaunuissa on esim. kääntyviä renkaita, jotka tekevät niistä ketteriä.
Jos tiet on hyvin aurattu, niin lyhyehkö matkoja pääsee ihan hyvin pienipyöräisilläkin vaunuilla/rattailla.
No, aina teitä ei ole aurattu. Ja miksi sinnitellä pikkurenkailla, jos ongelma on helposti ratkaistavissa suuremmilla.
Meillä on Ora Onnit, jotka siis tehty Suomessa, ja kyllä on hyvä kulkea niin kaupungissa kuin myös metsässä/maalla. Kääntyvät etypyörät on mielestäni must, mutta kyllä aika usein tulee lukittua pyörät - etenkin maalla, että ehkä olisi voinut satasen säästää ja ottaa kiinteillä ;P
Lumessakin ehdittiin viime talvena rämpimään ja ei kyllä tuottanut vaikeutta noille 30cm renkaille! Jäisillä kaduillakin on mukava tietää, että voi tukeutua vaunuihin, jotka eivät ole heti kumossa, kun vähän lipsuu.
koita etsiä niin suuret renkaat kuin ikinä mahdollista, kulkevat hyvin lumessa. Hyvä juttu myös, jos kopam sisällä on kantokassi erikseen. Voit nostaa nukkuvan vauvan sisälle jatkamaan unia.
Emmaljungalta on ainakin joskus löytynyt malleja, joissa on hyttysverkko ommeltu koppaan kiinni ja piilotettavissa vetskarin taakse. Se toiii myös lumituiskua vastaan.