Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vanhan ajan kasvatus

Vierailija
28.11.2011 |

Näitä juttuja joita olen lukenut ja silmäinnyt haluaisin suoran vastauksen ns.vanhaan kasvatukseen.

Olen itse sitä mieltä kahden lapsen isänä että lasten pitää oppia kunnioittamaan vanhempiaan ja vanhempia ihmisiään.

Kiitos, anteeksi, terve, hei ovat sanoja jotka ovat lapsien helppo oppia. Olen itse 1980 syntynyt ja vanhemmat erosivat kun oli 6-vuotias. Oli minulla nuoruus ja niiden kanssa elin, mutta aina otin niistä itse vastuun. Äitini opetii nuo sanat kiitos...yms. Näitä juttuja opetettiin hyvällä ja pahalla. Pieni HUOM nyt kaikki PIENI sanktio on minun mielestäni hyvä, koska siitä oppii jotain rajaa. Hakkaamista en ymmärrä (tarkoitan käsillä) ollenkaan, mutta kerran "koivu herran" saaneena, niin ei tarvinut kuin sanoa et nyt menet hakemaan "koivu herraa" ja sen joutusin itse hakemaan, vaikka ei mitään sen kerran jälkeen tullutkaan "piiskaa".

"Koivun heralla" myös lyötiin niin ettei jälkiä jäänyt vaan hiukan peloteltiin. Muisto jäi tästä ja aina seuraavan kerran muistin et nyt tuli tehtyä väärin. Omille myös meinaan tätä käytäntöä käyttää. Onko tämä oikein vai väärin?

Sanon näitä nyt olevia 15-18 vuotiaita vapaankanan muniksi, koska mikään keskustelu ei mene nille perille. Omasta työkokemuksesta voin tämän sanoa. Vapaan munan kasvatus ei siis minun mielestäni ole hyvä asia. Vanha kasvatus takaisin ja kunnioitusta vanhempiin ihmisiin, niinkuin se joskus oli.

Kasvatetaan meitä miten tahansa niin aina meitä "märäntyineitä munia sarjassa", vaan ne hiukan pilantuneet saadaan parempaan ruotuun pienellä kovemmalla kasvatuksella.

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 |
28.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainaan tässä lapsen oikeuksien asiantuntijamme blogia aiheesta:

"Kuritusväkivalta on fyysistä tai henkistä väkivaltaa, jota vanhempi käyttää aiheuttaakseen lapselle kipua tai epämukavan olon. Tarkoituksena on rangaista tai ohjata lapsen käyttäytymistä."

http://bit.ly/u18E3k

Koivuniemen herran ja silää uhkailu ovat siis kuritusväkivaltaa. Tutkimusten mukaan lieväkin lapseen kohdistuva kuritusväkivalta lisää lapsen aggressiivisuutta, heikentää itseluottamusta ja vahingoittaa lapsen kasvua. Väkivalta ei myöskään ole tehokasta, sillä lapsi ei aina ymmärrä tekojensa seurauksia, eikä sitä miksi häntä rankaistaan voimalla. Kurittaminen voi päinvastoin aiheuttaa lapsessa kapinointia.

Lapselle tulee kuitenkin asettaa rajat, eli kuri ja kuritus eivät ole sama asia. UNICEF ei siis missään tapauksessa kampanjoi vapaan kasvatuksen puolesta.

Vierailija
2/2 |
28.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille keskusteluun osallistuneille! Vielä päivä aikaa osallistua keskusteluun ”Kuritus ei kasvata” -palstalla!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi yksi