uusperhejoulu+ex?
Minulla on exän kanssa 2 pientä lasta, jotka asuvat kanssani.
Jouluksi olemme menossa nykyisen miesystäväni luokse, jonne muutamme joulun jälkeen. Nyt mies ehdotti, että pyytäisimme exäni viettämään joulua kanssamme, että hänen ei tarvitsisi olla erossa lapsista. Ajattelin heti, että hyvä idea ja pyysin exän, joka suostui.
Nyt mietin, että teinpäs tyhmästi. Kaikki katastrofin aineksethan tässä on kasassa. Meidän ensimmäinen joulu yhdessä, mutta miten exä siihen sopii? voiko aikuiset jättää omat tunteet syrjään ja keskittyä vain lasten jouluun? minä ainakin ajattelin, että aikuisetkin voi joulusta nauttia.. pitäisikö pyytää isovanhemmatkin mukaan, ettei ex vaikuttaisi niin "tunkeilijalta"..
Kommentit (8)
no niin, me erosimme exän kanssa siis ennen tätä uutta suhdettani, joten ei ole sillä tavalla "hampaan kolossa" mitään. Lapset ovat pieniä (5 ja 3-v), joten isi on tietenkin lapsille tärkeä ja isälle lapsen jouluilo. Itse ainakin itkisin, jos en voisi olla lasteni kanssa jouluna.
Mutta ehkä silti isovanhemmat olisi kiva "lisä" että on enemmän ihmisiä ja eikä exälle tule outo olo, että on ylimääräinen. Ja tuo aikamääre oli myös hyvä idea. Jos exästä tulisi nykyisen miehen kaveri olisi se jotenkin outoa.. ehkä sivistynyt käytös puolin ja toisin riittäisi
Fiksu mies, ajattelee pieniä lapsia. Hatunnosto hänelle aikuisuudesta.
oltiin kesällä häissä ja jopa tanssimme keskenään. Hääpari oli meidän yhteinen ystäväpariskunta vuosien takaa, olimme siellä koko konkka ronkka, ex, hänen nykyinen, meidän 2 lasta ja minä. Alunperin minun piti lähteä lasten kanssa pois, mutta nykyinen tunsi itsensä ulkopuoliseksi, kun ei tuntenut ketään, hän lähti lasten kanssa ja me jäimme sinne ex.n kanssa. Tosin olimme loppuillan eri seurueissa emmekä tienneet mitä toinen teki tai milloin lähti pois.
Tämä on ok. Meillä lapset vaihtuu perjantaisin koulusta /tarhasta, eli vaihtotilanteessa emme näe toisiamme. Yhteydenotot ovat lähinnä sähköpostitse, hyvin harvoin, äärimmäisen harvoin soitamme, minä en kertaakaan koko tänä vuonna, hän pari krt kun on joutunut hakemaan lapsen unohtamaansa jotain juttua.
Vaikka meillä oli ihana aika yhdessä, meillä on 2 ihanaa lasta, en halua jakaa hänen kanssaan enää nykyisyyttä. Joulu on iloinen juhla ja jätettynä osapuolena en pystyisi iloitsemaan pienessä piirissä.
Ehkä tämä meidän kesken välinen vähäpuheisuus on syynä miksi meillä kaikki sopimiset meneekin jopa yllättävän hyvin.
Jos nykyinen miehesi ehdotti tuota, niin eiköhän se suju :) Fiksu mies, ajattelee pieniä lapsia. Hatunnosto hänelle aikuisuudesta.
No, olen samaa mieltä! mieheni on fiksu. Minulla oli kaksi pientä lasta, kun tapasimme, joten hän tiesi että heidän hyvinvointinsa on minulle tärkeintä ja että olen väkisinkin tekemisissä exän kanssa.
Minä tässä olen se, joka "ei ole fiksu". Haluaisin, että eka yhteinen joulu olisi jotenkin erityinen ja onnistunut. Ex tuo siihen kyllä lisähaastetta. Pitäisi pystyä käyttäytymään sivistyneesti ja unohtaa menneet.. eihän kukaan täysin ilman riitoja ja ystävänä eroa.
Täytyy rajata vierailua vaikka kolmeen tuntiin, siinä ehtii syödä ja tavata joulupukkia ja vähän availla lahjoja.. ja täytyy pitää lapset pääosassa ja se "intiimi" tunnelma sitten perheen kesken, kun vieraat lähtee.
Oikeasti tosi hyvä idea, kuka ehdottikin..
No, me olemme kyllä exän kanssa melko usein tekemisissä. Erosimme, koska meidän perhe-elämä ei vain onnistunut. Mies halusi tehdä uraa, harrastaa, juhlia. En halunnut yksin perhettä pyörittää, joten erosimme. Kyllä lapset ovat silti tärkeitä exälleni ja hän tapaa heitä säännöllisesti. Mutta olemme varmasti molemmat nyt onnellisempia. Minä löysin koti- ja perhekeskeisen kumppanin ja mieheni saa vapaasti viilettää missä viilettääkin. Jouluna on vaan surullista olla yksin/ erossa lapsistaan, ymmärrän sen kyllä.
aikuiselta mieheltä, jolla on hyvä itsetunto ja joka luottaa suhteeseenne. Teillä ei ole vielä mitään omia jouluperinteitä, tämä on eräänlainen "ylimenojoulu", joten miksei isä voisi viettää sitä yhdessä lastensa, heidän äitinsä ja tämän uuden miehen kanssa?
Älä pilaa mahdollista hyvää kuviota hötkyilemällä turhaan. Joulumeltä kehiin, tehkää yhdessä suunnitelmat (aikataulut yms.), kokatkaa hyvät ruuat ja viettäkää kiva joulu.
mahtavaa, jos pystytte tuohon. Mä ehkä tekisin niin, että kutsuisin ne isovanhemmat myös ja tietyksi kellonajaksi... Niin että he olisivat lasten joulussa läsnä, mutta teille jäisi myös uusperheenä omaa jouluaatonviettoa.
Itse olisin valmis kaikenlaisiin järjestelyihin lasten hyvää ajatellen, mutta ex ei suostuisi ikipäivänä.