Lapseni saa kummilta lahjaksi Vuohen afrikkaan!
Lahjoittakoon hyväntekeväisyyteen niin paljon kuin tahtoo, mutta 4 vuotiaalle ei kannata väittää, että se on hänelle tarkoitettu lahja.
Ottaisi edes kummilapsen, jonka elämää voivat seurata monta vuotta
Kommentit (89)
Lahjoittakoon hyväntekeväisyyteen niin paljon kuin tahtoo, mutta 4 vuotiaalle ei kannata väittää, että se on hänelle tarkoitettu lahja.
Ottaisi edes kummilapsen, jonka elämää voivat seurata monta vuotta
Vuohet syövät todella nopeasti suurenkin alueen paljaaksi ja aiheuttavat eroosiota. On kertakaikkisen typerää markkinoida vuohta ekolahjana! Mutta mitä muuta voi idealistidiooteilta odottaa...
Lahja laittaa miettimään. Mielestäni kuitenkin hyvä lahja. Lapsemme (2v) sai sisaruksiltani samanlaisen lahjan ja olin kovin ilostunut ajatuksesta. He halusivat muistaa lasta jollain tavalla, vaikka itse olin sanonut ettemme tarvitse vaatteita eikä leluja, joten lahja ei ole tarpeen. Saimme myös häälahjaksi tällaisen lahjan ja joka kerta tulee vedet silmiin ajatuksesta, että meidän avioliitosta saattoi koitua jotain hyvää myös muillekin.
Oisko kana parempi lahja, Varmaan keksit siitäkin jotain negatiivista kun se kuokkii maata sekä syö hyönteisä ja kasveja.
Kyllä maailma on paha!
Nämä on kyllä aika kyseenalaisia lahjoja, en edes harkitsisi. Vuohet ja lehmät vie tilaa alkuperäiseläimiltä. Gnuita ja antilooppeja, kyllä, ei vuohia.
Muuten ihan kiva idea, mutta tulee varmaan kalliiksi hakea se vuohi sieltä. Onko vuohet täällä niin paljon kalliimpia että se kannattaa?
Koko kummius on ihan tyhjänpäiväinen titteli. Harvassa suomalaisessa perheessä eletään kristillisesti vaikka kirkkoon kuulutaan. Ei kummit mitään kristillistä kasvatusta anna tai ole vanhempien tukena mistä täällä jotkut jauhavat. Suurin osa kummeista ovat pelkästään lahja-automaatteja jouluna ja synttäreinä.
Vierailija kirjoitti:
Koko kummius on ihan tyhjänpäiväinen titteli. Harvassa suomalaisessa perheessä eletään kristillisesti vaikka kirkkoon kuulutaan. Ei kummit mitään kristillistä kasvatusta anna tai ole vanhempien tukena mistä täällä jotkut jauhavat. Suurin osa kummeista ovat pelkästään lahja-automaatteja jouluna ja synttäreinä.
Niin. Tämä asia ei ole varmaankaan paljoa muuttunut reilussa kymmenessä vuodessa, e. siitä jolloin Ap avauksensa teki. Itse olen kummi mutta kertaakaan en ole alistunut olemaan "lahja- automaatti" Toisaalta minulla on kai käynyt hyvä tuuri koska yksikään kummilapsieni vanhemmista saati kummilapsistani ei ole tällaistä roolia minula odottanut. Oma-aloitteisesti olen kyllä kuunnellet lahjatoiveita, joista osa on tullut tarpeeseen koska verraten nuorien elämä on minulle aika vieras.
Kristillisen kasvatuksen asemasta olen yrittänyt olla enempi turvallinen ja luotettava "luotto aikuinen" ja ystävä kummilapsilleni. Ja olla on suunnileen samantapainen elämänkatsomus kui kummilapsieni vanhemmilla.
Mielestäni vuohi olisi lapselle opettavainen lahja. Tällainen voi pistää lapsen miettimään ja oppimaan. Tällainen lapsi on onnekas ja voi hyvinkin päätyä yliopistoon sivistämään itseään humanistiselle tai yhteiskunnalliselle koulutusalalle.
Jos ei tiedä noiden aineettomien lahjojen (vuohet, hyväntekeväisyys, jne) olevan saajalle mieluisia, niin paskimpia lahjoja. Mielummin otan lahjakortin jossa antaja lupaa laittaa x euroa minun valitsemaan kohteeseen tai olen saamatta häneltä mitään.
Jos haluaa lahjoittaa . lahjoittaa itse eikä toisen lahjan kautta . Hurskastelua , kaksi asiaa yhdellä lahjalla , pihiyttään tekevät . Työnantaja antaa työntekijän palkan hyväntekeväisyyteen .
Eli köyhä n-sana lapsi saa vuohen,mutta sinun lapsi ei saa kummilta mitää. Nuohi vuohilahjat ovat täyttä paskaa.
Minun lapsellani on myös tuollainen mukahyväkummi - totaalinen vikatikkivalinta. Lapseni sanoo vihaavansa paskaa kummiaan.
Vierailija kirjoitti:
Eli köyhä n-sana lapsi saa vuohen,mutta sinun lapsi ei saa kummilta mitää. Nuohi vuohilahjat ovat täyttä paskaa.
Kukaan ei takaa että edes se Afrikan lapsi saisi sen hankinnan. No, lahjoittaja voi ainakin kuvitella sädekehän päänsä päälle.
Voiko joku muuten todistaa, että ykskään ihminen on saanut oikeasti jonku vuohen noilla rahoilla? Epäilen. Menevät heimopäällikön khatteihin tai viskiin ne rahat.
Joskus aikoinaan kerättiin Suomessakin hirveät summat rahaa traktoreihin joita voitaisiin käyttää peltotöihin. Kun avustusjärjestön ihmiset menivät katsomaan miten kylän naiset leipovat ja hoitavat lapsia ja miehet tekevät peltotyön uusilla valmeteilla, niin totuus olikin se että edelleen naiset kuokkivat käsin peltoa lasten kanssa ja miehet ajoivat traktorilla kyläbaariin juopottelemaan.
Aika huono lahja, sillä olisi varmaan kallista lennättää se vuohi tänne kotimaahan.
Kivaa, vuohenmurhaajakummi. Uhrivuohia sinne tänne ja kaikilla on hyvä teurastusmieli!
Toisaalta ymmärrän pointtisi, mutta en kuitenkaan. Kiukkusi olisi ehkä hieman perustellumpaa silloin jos lapsi saisi ainoastaan yhden lahjan ja se olisi vuohi Afrikkaan, mutta olettaisin että näin ei ole, joten tuskin lapsi musertuu, jos Afrikkalainen perhe saa sen joulun ainoan lahjan, joka pitää perheen mahdollisesti hengissä!
Ja ymmärtäisin ärtymyksesi jos lahja olisi jo annettu ja se olisi ollut lapselle maailman loppu, mutta lapsesi ei kaiketi lahjasta edes tiedä, joten on ERITTÄIN tekopyhää sinulta puhua lapsesi puolesta siitä, että tällainen lahja ei todellakaan ole hyväksyttävä. Mistä sinä tiedät vaikka lapsesi ilahtuisi siitä ikihyviksi? Ja uskon, että jokainen lapsi ilahtuu tämän kaltaisesta lahjasta, mikäli VANHEMMAT osaavat kertoa elämän arvoista oikealla tavalla (tai jos eivät osaa niin antavat mahdollisuuden sille kummille jolta lahja on peräisin).
Käsittääkseni kummin tarkoitus on tukea vanhempia kristillisessä kasvatuksessa eikä ostella kalliita leluja joita lapsi ei edes muiden lelujen joukosta muistakkaan. Tämä lahja jos mikä osoittaa sen, että kummi hoitaa hommansa niinkuin pitääkin. Mikäli lapsellanne sattuu olemaan sellaisia kummeja, jotka kuvittelevat täyttävänsä kummin velvollisuutensa sillä, että ostavat joka joulu ja syntymäpäivä 50 euron edestä leluja niin kummit vaihtoon ja äkkiä!
Toivottavasti lapsi tulee enemmän kummiinsa kuin vanhempiinsa, jos vanhemmilla on tällainen asenne jo ennen kuin lapsen reaktiosta on tietoakaan! Semmoinen maku jäi suuhun, että vanhempi haluaa lapselleen mielummin leluja siitä syystä, että hyötyy jossain muodossa siitä myös itse (esim. kummin olisi tullut ostaa jokin tietty kallis lelu, vanhemmilla ei tarvitsisi ostaa niin montaa lelua, tmv..).
Pahoittelut valmiiksi jo rankasta kritiikistä, mutta taka-ajatukseni koko kirjoituksessa on se, että ennen kuin tulee palstoille kirjoittelemaan pahaa esimerkillisen oloisesta kummista niin kannattaa odottaa lapsen mielipide asiaan. Jos lapsi saa itku-potku-raivarit asiasta ja kummi ostaa tästä huolimatta saman lahjan vielä ensi jouluna ja syntymäpäivälahjaksi niin se on asia erikseen.