Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

täysimetys 6kk

Vierailija
26.11.2011 |

Meidän poika on 5kk ja 1 viikon. Olen alusta asti ollut sitä mieltä, että jos vain maito riittää niin poika saa olla täysimetyksellä tuohon suositeltuun 6kk:n ikään. Painoa tulee kiitettävästi. 3-4 kuisena poika nukkui yhtäjaksoisesti 10, jopa 12 tuntia. Nyt noin kuukauden ajan poika on herännyt syömään öisin 2-4h välein. Neuvolassa sanottiin, että voin tehdä niin kuin itse haluan täysimettää 6kk asti tai aloittaa kiinteiden maistelun heti. Painoa kun siis on kuitenkin tullut kiitettävästi. Osa sukulaisista vain neuvoo, että kannattaisi aloittaa jo kiinteät, katkonaiset yöt kuulemma kertovat ettei maito enään riitä..

Millaisia kokemuksia teillä muilla on? Kannattaako odottaa 6kk ikään ennen kiinteiden aloitusta.. ja millä kannattaa aloittaa? perunalla? ja porkkanalla? vai vellillä?

Kommentit (23)

Vierailija
21/23 |
03.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös meidän vauvamme alkoi vähän alle 5-kuisena syödä selvästi useammin, ravinnontarve oli siis luultavasti kasvussa, vaikka tutkimusten mukaan maidon tarve kasvaa 1 - 6 kk välillä vain noin yhden desilitran verran (!!) vaikka vauva kaksinkertaistaa painonsa siinä. Ehkä se yksi desi sitten oli niin tiukassa ;-) Ja tietysti tässä on yksilöllistä vaihteluakin, jos vauva alkaa liikkua kovasti (meidän ryhtyi konttaamaan jo viisikuisena) niin mikä ettei tule vähän nälkäkin.

Maito ei rinnoistasi mihinkään vähene, päinvastoin kun vauvan imeminen lisääntyy niin maitokin lisääntyy, vaikkei enää samalla lailla helposti ja nopeasti kuin ihan alussa.

Minä en halunnut aloittaa kiinteitä ennen 6 kk ikää joten "siedin" sen lisääntyneen imetyksen, mutta eihän sekään mikään synti ole jos nyt jo aloitat pikkuhiljaa kiinteitä tarjoilla. Kestää vielä jonkin aikaa ennenkuin niistä on vatsantäytteeksi.

Me aloitimme sormiruoilla: kurkku, keitetyt vihannekset ja peruna, makaronit, hedelmänpalat. Kun aloittaa vasta kuusikuisena, voi ottaa nopeasti ohjelmaan niin kasvikset, proteiinit (lihan) kuin viljatkin.

Velli on ihan turha ruoka, sehän tarkoittaa vain korvikemaitoa johon on lisätty hiukan sosetta (maissivelliin maissisosetta, riisivelliin riisijauhopuuroa jne). Kun kerran imetät, on aivan turha korvata sinun maitoasi korvikemaidolla, anna kiinteät kiinteinä ja maito maitona, näin suosittelee imeväisikäisten ravitsemissuosituskin (vellejä siis nimenomaan kehoitetaan välttämään turhana).

Vierailija
22/23 |
03.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan myytti. Tiheämmät heräämiset eivät tarkoita sitä, etteikö lapsi pärjäisi vielä maidollakin.

Pääset vähemmällä kun imetät. Niiden sössöjen kanssa ehdit pelata.

Olen aloittanut esikoisen kanssa kiinteät 3 kk (silloinen suositus) ja kahden nuorimman kanssa 6 kk, ja jälkimmäinen oli paljon parempi vaihtoehto.

Aloitusruoka on voi olla mikä tahansa kasvis/hedelmä. Velli on tarpeetonta kun kerran imetät. Viljat voit antaa puurossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/23 |
03.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

(toista itse asiassa 7kk allergiaepäilyihin liittyen meni pidempään.)Tuo puoli vuotta oli silloin v 2004 ja 2005 suosituksena.

Kiinteiden aloittaminen sujui ihan normaalisti molemmilla. Kuopus ei nukkunut sen jälkeenkään hyvin, alkoi nukkumaan kunnolla vasta n 1.5 vuotiaana.