menin sitten kysymään kummitytön joululahjatoivetta
hänen äidiltään. Mainitsi vain yhden tavaran, jonka hinta on 50-70 euroa.
Ei hyvänen aika sentään, miten ihmisillä on pokkaa?? Meillä on 7 kummilasta ja ei todellakaan voida käyttää tuollaisia summia lahjoihin... Jätänkö kokonaan ostamatta koko lahjan? Tulee varmaan pettymys kaikille jos lahja onkin vaan parinkympin arvoinen :(
Kommentit (30)
että hinta menee yli sinun budjettisi ja kysyä onko mitään muita vaihtoehtoja tarjolla. Tai sitten tarjoutua ostamaan lahjan vanhempien kanssa puoliksi. Itse en ainakaan äitinä loukkaannu, jos kummit sanovat että lahjatoive on liian hintava. Usein yritän kyllä katsoa monen hintaisia vaihtoehtoja jo valmiiksi.
ennenkuin tarkistin netistä. Meillä ei ole tyttöjä joten olen aika pihalla heidän lelujensa hinnoista.
ap
Harrastaa kallita lahjoja, toiset ei...jätä toive huomiotta ja osta ihan mitä haluat ja voit.
a) mikä se lahja konkreettisesti on? usein jostain löytyy sama tavara/asia kymppejäkin halvemmalla kun vain viitsii vähän googlailla
b) minkä arvoista olet ennen ostanut? poikkeaako tämä paljon linjasta?
c) mikä ihmisiä vaivaa kun ei uskalleta (kohtuu) läheisten ihmisten kanssa suoraa puhua ja sanoa jos ei ole varaa?
a) peli
b) max 20 e
c) se tässä vaivaa, että olin ihan hämmentynyt että tuollaista edes pyydetään.
Jos multa kysytään, mä kerron noin parinkympin toiveen ja vaihtoehtona jonkin toisen ja sitten vaikka jonkin halvemman. Jos haluaa ostaa enemmän, voi ostaa vaikka kaksi halvempaa toivetta. Tai joskus joku kummi on kysynyt, että onko kalliimpaa toivetta, sitten olen kertonut, mutta en koskaan yli 40€:n toivetta.
heillä ei itselläänkään ole varaa tai innostusta ostaa tuota lahjaa, ja kun sinä satuit kysymään niin heittivätpä sen sinulle sitten, jos vaikka sattuisit sen hommaamaan heidän puolestaan. tai ehkeivät olleet ottaneet selvää lahjan hinnasta? tai eivät muistaneet että teillä on muitakin kummilapsia..
Voit ihan hyvin kysyä onko halvempia toiveita.
niin ei varmasti äitikään sitä tiedä vaan lulee halvemmaksi..
Soita äidille ja sano että se lahja maksaa 70e että ihan niin kallista et halua ostaa mutta jos vaikka puoliksi.
Oikeesti pieni vinkki millä pääset elämässä helpommalla: avaa suusi ja sano sanottavasi!
Itse en yleensä koskaan kysy lahjatoiveita juuri siksi, että sitten tulee sellainen olo, että on pakko juuri ostaa se toivelahja. Hinta ei yleensä oleminulle kynnyskysymys, mutta muuten voi tulla se tilanne, etten halua ostaa juuri sellaista lahjaa sitten kuitenkaan. Jonkun kerran olen varovasti kysynyt vanhemmilta (siis en lapselta itseltään), että minkähän tyyppisestä lahjasta lapsi tykkäisi.
Jos meiltä kysytään lahjatoivetta, niin yritän ilmoittaa laajemman repertuaarin, että lahjanostajalla edelleen säilyy valinnanmahdollisuus sekä hinnan, että tarkemman tuotteen suhteen. Esim. tietyn legosarjan (johon kuuluu erilaisia tuotteita 10 eurosta 100 euroon) tai vaikka, että Pet Shopeja tai Barbijuttuja tai hiekkaleluja... Tämä sekä hintasyystä että siksi, ettei tarvitsisi juosta liian monessa kaupassa etsimässä juuri sitä oikeaa tuotetta...
a) mikä se lahja konkreettisesti on? usein jostain löytyy sama tavara/asia kymppejäkin halvemmalla kun vain viitsii vähän googlailla b) minkä arvoista olet ennen ostanut? poikkeaako tämä paljon linjasta? c) mikä ihmisiä vaivaa kun ei uskalleta (kohtuu) läheisten ihmisten kanssa suoraa puhua ja sanoa jos ei ole varaa?
tyyliin "kaikki Pet Shop- roina on kova juttu"
Silloin kummille jää vapaus valita, minkä hintaisen lahjan valitsee.
Ja itsekin kummina kyselen kummipoikien vanhemmilta että mikä on kova juttu, ja sitten valitsen budjetilleni sopivan Cars- tai Spiderman- tai mikälie- jutun. :) Toimii. :)
sellaiseen kauppaan mirva pelin voi ostaa. Voi olla hyvä kertoa äidille, että ko lelu ei mahtunut budjettiin mutta osallistut näin. Niin vanhemmat tietävät pyytää lisää kortteja samaan kauppaan tai antaa itse.
kun kertoi minulle mistä kaupasta sen voisi helpoiten löytää. Ilmeisesti tuo on ihan ok heidän budjetissaan (hyvätuloisia), minä olen nyt hoitovapaalla.
En ole voinut vielä soitella perään, sillä tajusin tuon hinnan vasta nyt illalla ja tiedän että tuo ystävä on juhlissa parhaillaan... Jotain muuta on keksittävä, tuota en tule tosiaankaan ostamaan.
kun kertoi minulle mistä kaupasta sen voisi helpoiten löytää. Ilmeisesti tuo on ihan ok heidän budjetissaan (hyvätuloisia), minä olen nyt hoitovapaalla.
En ole voinut vielä soitella perään, sillä tajusin tuon hinnan vasta nyt illalla ja tiedän että tuo ystävä on juhlissa parhaillaan... Jotain muuta on keksittävä, tuota en tule tosiaankaan ostamaan.
saa, minäkin tiedän että pojan toivomaa legosarjaa saa prismasta mutta ei mulla ole mitään hajua mitä se maksaa.
Ootko miettiny että äiti tietää että kys. kaupasta saa sitä peliä koska on itsekkin käynyt siinä kaupassa mutta ei se silti tarkoita sitä että joka pelin hintaa katsoisi..
ei se silti tarkoita sitä että joka pelin hintaa katsoisi..
mutta eiköhän tuo nyt ole katsonut sen hintaa mitä lahjaksi pyytää
Jos se on tietokonepeli niin käy katsomaan amazon.co.uk tai thehut.com. Mies ostaa sieltä TODELLA PALJON tietokonepelejä ja pilkkahintaan mitä suomesta saa.
Ostin kummipojalleni Lego Star Wars pelin viime jouluna ja maksoin siitä POSTIKULUINEEN 15e. Täällä vastaa maksaa monta kertaa enemmän.
Lapsella kuulemma on jo kyseinen kirja... Nyt harmittelen, että miksi pölvästinä menin kertomaan, mitä ostinkaan lapselle. Olisivat sitten vaihtaneet itse lahjan vaikka jälkeenpäin. Nyt sen saman vaivan näen minä..
ei se silti tarkoita sitä että joka pelin hintaa katsoisi..
mutta eiköhän tuo nyt ole katsonut sen hintaa mitä lahjaksi pyytää
mun lapsi esim. pyysi kanavatöitä lahjaksi tiedän mistä niitä saa (oon nähnyt erään kangasliikkeen seinällä) mutta hinansta ei kyllä ole hajua.
pelikaupasta, joka myy myös käytettyjä. Eurolla saa vuoden vakuutuksen ;)
Oletan siis, että kyse on konsolipelistä...
Justiinsa tänään kävin pojan kanssa pelikaupassa. Pojalla (11v) oli 20€, peli maksoi 8,90€, vakuutuksen kanssa euron enemmän... Ja hienosti toimii! Normihinta uutena siinä viidenkympin paikkeilla. Niin paljoa en viitsi maksaa sellofaanikääreestä...
oisko jotain pienempää toivetta?