5 lapsen kanssa kolmiossa
Kolmio on erittäin hyvin suunniteltu ja neliöt oikeissa paikoissa. Pojat jakavat toisen makkarin ja tytöt toisen, minä olkkarissa. Leikkitilaakin jää runsaasti. Vaikkapa itse kehunkin niin olen todella hyvä sisustamaan nimenomaan toimivan kokonaisuuden ahtaisiin oloihin niin, että mikään paikka ei rönsyile. :)
Neliöitä on reilu 70.
Kukaan meistä ei halua muuttaa vaan kaikki pidämme kodistamme tosi paljon, MUTTA muut ihmiset jotenkin olettaa meidän olevan muuttohaluisia.
Ilmoittavat jos jostain on vapautunut nelikko tmv. Emme halua. Tämä on meille koti ja 2 isointa lastakin jo niin isoja, että kuka tietää jos jo 3-4 vuoden kuluttua tahtovat muuttaa opiskelemaan muualle, vaikka ovatkin ilmoittaneet asuvansa mun kanssa aina. ;)
En jotenkaan näe mitään järkeä muuttaa ja nähdä vaivaa niin pienen ajan vuoksi ja vaikka asuisivatkin kotona aina niin eivät varmaan tule kaikki 5 olemaan 24/7 yhtäaikaa sisällä (toisaalta, vanhin lapsista on lähes aina kotona yksin tai kaverin kanssa eli mistäpä tuonkaan tietää varmaksi =D).
Kommentit (17)
Ilmoittaahan täällä joku, että jee, olen laihtunut 2kg tai mies on mennyt ja pettänyt tai avasinpas viinipullon ... ihan mitä vaan, tämä on keskustelu-palsta missä aihe on vapaa.
ap
Vierelläni tietysti. ;)
Minkälainen sänky teillä on? Missä kohtaa olkkaria se sijaitsee?
ja jos viihdytte ja toimii, se on pääasia.
meilläkin on 5 lasta, joista vain yhdellä oli oma huone. nyt on jo kahdella, kun esikoinen on muuttanut pois kotoa.
No olisi tosi vaikea kertoa olkkarimme muotoa ja miten sänky sijaitsee. :)
Mut olkkari on iso ja siellä on kaikki tarpeellinen ja kaunista mielestäni. Sänky on tavallaan erikseen eli ns. oleskelutila on selkeästi kumminkin omansa, vaikka ovatkin yhtä. Hankala selittää. ;)
Ehkä ne tarjoajat vain tarkoittaa hyvää, säälii sua, kun joudut olkkarissa nukkumaan. Mutta jos on hyvä pohja, mitä sitä lyhyen ajan vuoksi muuttamaan, turhaa kulua siitä vaan tulee. Mulla menee vanhin kohta armeijaan, ja epäilen, asuuko se sen jälkeen enää kauan kotona. Nytkin menee monet yöt tyttöystävällä.
Mulla on 4 lasta. 79 neliötä. Kissa ja koira.
Itse en tykkää kuorsata olohuoneessa, koska oon aamu-uninen ja nuorin tahtoo herää seittemältä, tykkää katsoa lastenohjelmia ja vanhin taas kukkuu myöhään, kun on kotona. Yksin jäämisen jälkeen etsin asuntoa, jossa olisi muuntelukelpoinen pohja. Kävi tuuri, ostin -70 luvun päätykolmion, olkkarissa oli hyvin sijoittuneet ikkunat. Erotin siitä itselleni makuuhuoneen, ensin kirjahyllyllä, mutta se ei ihan riittänyt. Sitten tehtiin vanhimman pojan ja siskonmiehen avustuksella kunnon seinäkin. Nyt mulla on oma rauha ja oma paikka työpöydälle.
Asunnon huono puoli on pieni keittiö, mutta plussaa tulee isoista makkareista, vaatehuoneesta ja runsaasta komerotilasta. Keittiön ahtaus ottaa päähän, kun on juhlia.
Mutta mä en muuta, vaikka siitä maksettaisiin. Alue on kiva, töihin on toimivat yhteydet ja lapsilla on paljon kavereita.
Tsemppiä teille!
5 lasta ja kolmio
Itsellä sänky 140cm olohuoneessa ,ollut jo monta vuottaa ,ku en tarvitse mitään omaa makuuhuonetta, en veny sängyssä päivää joten minusta huoneen tuhlausta pitää sängyn säilytyspaikkana :) JA meki kuullaan asunnon vaihdosta ihan riittämiin.. huoh.. ei voi muka asua 5 lapsen kasn näin.
Meillä kaksi vanhinta jakaa ison huoneen, rajattu parvisängyllä ja siinä verho, kummallaki ok tila siinä. 2 Nuorinta keskikokoisessa huoneessa johon myös vauva siirtyy myöhemmin. Tällä hetkellä vauvan kehto olohuoneessa sängyn vieressä ja hyvin mahdutaan! Neliöitä 79 ja tilaaki vielä on , järjesteltiin kaikki paikat uusiksi ,kun viides ilmoitti tulostaan!
1) Kun teille tulee vaikka 4-henkinen perhe viikonloppukylään, miten heidän majoittaminen onnistuu?
-meille ihan arkea, koska olemme ainoita suvustamme, jotka asumme tällä suunnalla. Kaikilla sukulaisilla väh. 250 km matka meille
2) Eikö teillä ole mitään harrastuksia, jotka vaatisi tilaa? Harrastusvälineitä?
-meillä harrastetaan urheilua: kypäriä useaan eri lajiin, luistimia ulko- ja sisäjäille, suksea, monoa, jalkapalloa jne. sekä käsityötarvikkeita (lankoja ja kankaita muutama kaapillinen) ja ompelukone..., musiikkia eli soittimia jne.
vierashuonetta. jos vieraita tulee, tiivistetään ja nukutaan toistemme vieressä. kalliita varastoneliöitä, jos urheiluvehkeillekin pitää olla oma huone.
ei todellakaan ole multa pois. :)
Olisi toisaalta mulle mahdotonta tuollainen. Ajattelin, että se vielä ehkä toimisi jos perheessä on vain yksi aikuinen. Avauksessa lukee "minä (nukun) olkkarissa" ja "(lapset) ovat imoittaneet asuvansa mun kanssa aina".
Pronominit kertoo aika paljon parisuhteesta, jos sellainen on. ...
Ilmeisesti perheessä asuu kaksi aikuista - minne te menette kun haluatte olla yksin, on yö ja ulkona on hirveö ilma? Kun uni ei tule ja haluaa vaikka mennä lukemaan jonnekin? Onko keittiö tai kylppäri ainoa paikka minne voi eristäytyä kun pitää vähän selvittää ajatuksiaan tai vaikka tehdä jotain työtä?
vierashuonetta. jos vieraita tulee, tiivistetään ja nukutaan toistemme vieressä. kalliita varastoneliöitä, jos urheiluvehkeillekin pitää olla oma huone.
Selvästi arvostusjuttu. Minusta harrastukset on tärkeitä niin aikuisille kuin lapsillekin.
Ei meillä ainakaan harrastusvälineet sisällä ole.
Paitsi pojan uikkarit ja uimalasit.
Ei vie paljon tilaa.
kyllä meillä on 6 kitaraa, 2 ämyriä, saksofoni, pari trumpettia yms olohuoneessa ja eteishallissa. kukaan ei pelaa lätkää ja mun sulkiskamat mahtuu yhteen kassiin.
arkielämää! Ja kyllä olet varmasti hyvä sisustamaan ja ottanut kaikkien tarpeet huomioon. Lisäksi olet tyytyväinen mikä huokuu kirjoituksestasi.
Kumpa yh:t ja muut olisivat kaltaisiasi ja ruikuttamisen sijaan ryhtyisivät kaikin keinoin rakentamaan mieltään ja arkielämäänsä kuten sinä:))) Olen huomannut että juuri kyky järjestää arki on kaiken A ja O! Omasta päästä se alkaa!
1) Kun teille tulee vaikka 4-henkinen perhe viikonloppukylään, miten heidän majoittaminen onnistuu? -meille ihan arkea, koska olemme ainoita suvustamme, jotka asumme tällä suunnalla. Kaikilla sukulaisilla väh. 250 km matka meille 2) Eikö teillä ole mitään harrastuksia, jotka vaatisi tilaa? Harrastusvälineitä? -meillä harrastetaan urheilua: kypäriä useaan eri lajiin, luistimia ulko- ja sisäjäille, suksea, monoa, jalkapalloa jne. sekä käsityötarvikkeita (lankoja ja kankaita muutama kaapillinen) ja ompelukone..., musiikkia eli soittimia jne.
Ihan iloisesti onnistuu. Meillä käy siskoni 5-henkinen perhe. Lapset nukkuu joko minun vieressä tai toisen huoneen patjalla, ja vieraat saa lastenhuoneen käyttöön. Majoitus ei ole ongelma, mutta yhteinen ruokailu vaatii luovuutta. Olkkarin pöytäkin on silloin käytössä.
2) Onhan teilläkin varmaan komerot? Meillä on komerot, eteisessä iso vaatehuone ja suksille on talon häkkikomero, eihän niitä kamoja nyt olo- ja makuuhuoneissa säilytetä. Kaikki pianoa, jota ei ole, pienempi sopii sänkyjen alle ja vaatehuoneeseen. Vanhimmalla on kitara, ja toiseksi nuorin soittaa viulua. En harrasta käsitöitä. Ompelukone mulla on, vaatehuoneessa. Liika romu lähtee kiertämään, ja lapset osaa karsia sitä itse. Yhtään lahjaa ei nimittäin tule, jos ei siivoa komeroitaan :)
terv. äiti ja 4 lasta
ja niihin mahtuu tarvittavat. :)
Tytöillä on yhdellä seinällä kaapit (1 hyllykaappi ja leveä vaatekaappi tangolla, 3 yläkomeroa). Hyllyillä on vaatteet, samoin henkareissa ja tankokaapissa hyllyllä on jokaiselle oma kori missä sukat yms. Sama juttu poikien huoneessa. Sitten on tytöillä hyllyt joissa läpikuultavat ovet (luo siisteyttä kun ei ole lelut riemunkirjavana kaikki esillä aina). Pojilla on avohyllyt. Kummassakin huoneessa on työpöydät ja tuolit, rauhalliset sävyt sisustuksessa luo tilan tuntua. Pojilla on pleikka ja taulutelkka, tytöillä miniläppäri. Noihin yläkomeroihin menee kypärät ja luistimet hyvin. Eteisessä on rivi kaappeja, yksi niistä siivousvälineille, yhdessä on liinavaatteet ja yksi jätetty "hiukan kaikelle" eli siellä on silityslauta, rauta, perästä vedettävä ostoskassi ja tilaa vaikka mailoille, jotka kellarista haetaan kunhan jäät saadaan. :) Jääkiekko varsinaisesti meillä ei kukaan pelaa.
Naulakon tilalle on hankittu 3-ovinen komero jossa peiliovi. Siellä on kaikkien ulkovaatteet jotka sillä hetkellä käytössä. Hyllyillä jokaisen pipoille ja hanskoille omat korit, pienten alimmaisena.Kengille kaikissa kaapeissa on vielä kenkähyllyt, mahtuu enemmän. :)
Olkkarissa on kaikki samaa vaaleaa sävyä ja sinne on hankittu 2-ovinen kaappi meidän aikuisten vaatteille ja yöpöydän virkaa ajaa lipasto missä paidat. Sitten on sohvaa ja nojatuolia rahin kera, tv-tasoa missä laatikot ja iso, iso senkki minne on piilotettuna valokuvat, aikuisten alusvaatteet, kirjoja...
Keittiössä on kaappitilaa paljon ja siellä on ompelukone, asiapaperit ym. ja astiakaapeissa astiat, 6 hengen ruokaryhmä ja tilaa vielä, harkinnassa pieni vitriini paremmille astioille. :)Pesuhuoneessa on pyykit kaapissa piilossa, saunassa pyykkinarut, vaikka kuivausrumpu hoitaakin yleinsä sen kuivatuksen. ;)
Eteisen yläkomeroissa on työkaluja ym. Rakastan nikkarointia ja käsitöitä. Langat ja puikot on isossa rottinkisessa korissa. Pidän koreista ja käytän niitä paljon järjestyksen ylläpitämiseen.
Pyörät on kellarissa ja tosiaan nuo uima-ja jumppavekkurat ei paljoa tilaa vie. Meillä on päätetty säilyttää vaan tarpeellista ja laadukasta eli kaappeihin ei haalita mitään ylimääräistä. Kaikki pienet vaatteet vien aina pusseissa varastoon ja sitten kun niitä on paljon niin varaan kirppiksen tai jos joku tarttee niin annan eteenpäin. Paljoakaan en säästä lapselta toiselle, ihan jo siksikin, että on ikäeroa esim. pojillakin 6 vuotta kun ovat tulleet poika, tyttö, poika-järjestyksessä.
Mutta yleisilme meillä on siisti, vaalea ja valoisa sekä kodikas. Ollaan vaan tyytyväisiä ja sillä selvä. ;)
Kiva kuulla, että löytyy muitakin samanlaisessa tilanteessa ja samalla periaatteella eläviä.
AP
miksi koit tarpeelliseksi kertoa tästä?