Pitäisikö oman uskonnon opetus lopettaa ja korvata yhteisellä ET:llä?
Uskontojen kirjo vaan kasvaa Suomessa eikä ole mitään järkeä tuhalta vähiä resursseja siihen, että jokaiselle eri uskonnon edustajalle järjestetään pienryhmissä oman uskonnon opetusta, kun samaan aikaan säästetään mm. tukiopetustunneista.
http://www.hs.fi/kotimaa/Peruskouluissa+on+pulaa+islamin+opettajista/a1…
Kommentit (14)
lapseni koulussa kylläkin useat muslimit ovat et-ryhmässä, tiedä en miksi vaikka koulussa on oikein erityisluokkia mm:lle.
Mun mielestä koululla ja uskonnolla ei pitäisi olla mitään tekemistä keskenään.
Suomalaista kulttuurista olisi kyllä syytä kertoa etiikan tunnilla, kuten myös eri uskontojen syntyhistoriasta. Vai meniskä se historiantuntien puolelle sitten...
nykytilanteesta? :D
Nykyään ET:ssä ja uskonnossa on samat kirjatkin käytössä, tai ainakin hyvin lähellä samaa sisältöä. Kummassakin aineessa opiskellaan maailmanuskontojen historiaa, luonnonuskontoja, kristinuskoa ja muutakin hyvin neutraalisti. Ehkä siitä kertoo jo sekin, että uskonnon ja elämänkatsomustiedon opettaja on se yksi ja sama henkilö.
Opiskellaan kulttuuria, käsitellään maahanmuuttajia ja nyky-yhteiskuntaa. Tämä oli totta 2000-luvun alun ET:ssä, nykyään uskontokaan ei poikkea siitä mitenkään.
Ei uskonnontunneilla mitään Raamattua lueta tai jeesustella jotain Maria-Mooses-paskaa. Joskus 2006 vielä oli näin, mutta ei enää moneen vuoteen.
Käytännössä siis ei ole kuin yksi aine, ja luokka on jaettu siinä kahteen ryhmään. Pieni ryhmäkoko on kyllä todella hyvä juttu ja auttaa _PALJON_, joten ehkä se ET tai etiikka voisi muuttua ainoaksi aineeksi jota sitten yhä opetettaisiin kahdessa ryhmässä.
Uskoville sitten uskonto erikseen, niinkuin somaleilla ja muilla muslimeilla ja ortodokseilla nytkin on. 95% oppilaista kun ei ole kiinnostunut edes etäisesti mistään uskomisesta siellä oppitunnilla, mutta nykyinen uskontojen realistisin faktapohjaisin silmin tutkiminen on mielenkiintoista ja koska ussan tunneilta puuttuu uskonnollinen lataus, myös satanistit viihtyvät siellä paremmin (itse asiassa myös satanismi käytiin läpi uskonnossa sekä ET:ssä, pari powerpointia kyseisen "uskonnon" faktoista, kuinka paljon kannattajia ja mitä siihen kuuluu jne.).
Nykysysteemi uskonnossa on LOISTAVA! :)
Nykysysteemi uskonnossa on LOISTAVA! :)
Kallis systeemi ja turhaan opetetaan lapset pienestä pitäen jaottelemaan toiset uskonnon perusteella. Samoille tunneille vaan ja käsitellään yhdessä kaikkia uskontoja yleisellä tasolla.
Ainoa keino estää suomenKIN islamisoitumisen on pitää valtion kirkko ja uskonnon opetus vahvana.!!!!!
Ainoa keino estää suomenKIN islamisoitumisen on pitää valtion kirkko ja uskonnon opetus vahvana.!!!!!
Myös islamia opetetaan kouluissa, ja aina vaan useammalle.
että kaikille opetetaan omaa uskontoaan. Muslimit saavat islaminopetusta, joten sen asema vahvistuu koko ajan.
Kallis systeemi ja turhaan opetetaan lapset pienestä pitäen jaottelemaan toiset uskonnon perusteella. Samoille tunneille vaan ja käsitellään yhdessä kaikkia uskontoja yleisellä tasolla.
mutta kuten viestissäni toin ilmi, se yksi ET tai etiikka olisi ehkä paras ratkaisu. Tarkoitin loistavuudella sitä opetusta itsessään, joka on loistavaa. Saa ne faktat maailman pääuskonnoista ja kulttuureista ilman mitän jeesushihhelöintiä tai toisten leimaamista huonoimmiksi tai paremmiksi. Opetukesta jää vain informatiivinen kuva, eikä mikään "tuo on juutalainen, höhö öhö"-mielikuva. Tieto tulee mutta tunne ei, ja se on paras mahdollinen tapa opettaa lapsia kun kyse on vahvasti erilaisista ihmisistä. Ei tule rasisteja jos koulu siihen asiaan vaikuttaisi :)
mutta kuten viestissäni toin ilmi, se yksi ET tai etiikka olisi ehkä paras ratkaisu. Tarkoitin loistavuudella sitä opetusta itsessään, joka on loistavaa. Saa ne faktat maailman pääuskonnoista ja kulttuureista ilman mitän jeesushihhelöintiä tai toisten leimaamista huonoimmiksi tai paremmiksi. Opetukesta jää vain informatiivinen kuva, eikä mikään "tuo on juutalainen, höhö öhö"-mielikuva. Tieto tulee mutta tunne ei, ja se on paras mahdollinen tapa opettaa lapsia kun kyse on vahvasti erilaisista ihmisistä. Ei tule rasisteja jos koulu siihen asiaan vaikuttaisi :)
Oletko varma, että islamin tunneilla on samanlainen asenne?
Ei tule rasisteja jos koulu siihen asiaan vaikuttaisi :)
on koulussa syötetty propagandaa jos jonkinlaista.
Rasisti olen silti -onhan minulla silmät päässä. Olen nähnyt tarpeeksi ja johtopäätökseni tehnyt.
on koulussa syötetty propagandaa jos jonkinlaista.
Rasisti olen silti -onhan minulla silmät päässä. Olen nähnyt tarpeeksi ja johtopäätökseni tehnyt.
vaikka silmät löytyykin. JOS KOULU SIIHEN VAIKUTTAISI, meinaisiko se tuossa viestissä mitään? Hmh?
Eikä tuo uusi systeemi ole mitään propagandaa, vaan päinvastoin - se jumala loi-propaganda on nimenomaan onnistuttu kitkemään pois! Totta kai siitä keskustellaan yhä, että kristinuskon yksi peruspilareista on se että jumala loi maailman ja jeesus kärsii puolestamme. Opettaja ei kuitenkaan edes etäisesti väitä, että se olisi faktaa!
Sama juttu musulmaamiuskontojen kohdalla. Jokainen saa tietää faktat uskovista ja uskonnoista - ei synny valheellisia käsitteitä.
Minä olen maahanmuuttokriittinen, koska suomalaiset somalit ovat raiskaajia ja ryöväreitä. Rasisti en ole, koska monet somalit ovat hienoja ja mukavia ihmisiä. Siksi olen jäävi kommentoimaan rasistiuttasi.
Ja mitä tulee islaminuskonnontunneille; niissä nimenomaan (kai?) käsitellään asiat hihhulimaisesti. Kannatan, kuten viestistä (eikö kukaan teistä oikeasti edes lukenut sitä?) tuli ilmi, sitä, että OIKEASTI uskoville olisi omat hihhulitunnit ja tavallisille ihmisille nämä nykyisen uskonnontunnin kaltaiset oppitunnit, koska nykyinen normiuskonto on loistavasti toteutettu.
Voisin kirjoittaa hyviä perusteluja vaikka kirjan verran, mutta valitettavasti joudun poistumaan nukkumaan.
Mun mielestä koululla ja uskonnolla ei pitäisi olla mitään tekemistä keskenään.
Suomalaista kulttuurista olisi kyllä syytä kertoa etiikan tunnilla, kuten myös eri uskontojen syntyhistoriasta. Vai meniskä se historiantuntien puolelle sitten...