Päivähoitomaksuja varten täytyy antaa selvitys ennakonpidätysperusteista. Mitä se tarkoittaa?!
Tarkoittaako se verokorttia?
Mitä mä tähän paperiin pistän, inhoan yli kaiken tällaisia kaavakkeita!!! Mulla on vain kotihoidontuki, ei palkkaa.
Kommentit (15)
Olen ihan hermoromahduksen partaalla täällä : (
En ole yrittäjä. Olen vakituisesta työstäni kotona ja saan kotihoidontukea. Mitään tuloja ei siis ole.
Mieheni on yksityisyrittäjä.
ap
Eli laitanko siihen vain että tulot nolla. Vai tarviiko lisäksi esim. verokortin?ap
Kun mieheni oli sivutoiminen yrittäjä, piti ph-maksuja varten toimittaa muistaakseni viimeisin tilinpäätös, kuten myös kotihoidon tuen lisäosaa varten.
Ja täytyykö mun toimittaa jotain tositteita?
ap
Jos nyt oikein muistan, sait kotihoidontukea, joten otat kopion kotihoidontukipäätöksestä, josta näkevät tulosi. Tuloja ne kotihoidontuetkin ovat, vaikket palkkaa saakaan.
Ja täytyykö mun toimittaa jotain tositteita?
ap
ja liität tukipäätöksen. Tukea ei oteta huomioon maksua määriteltäessä, mutta se täytyy ilmoittaa.
Vaikken kyllä ymmärrä yhtään miksi se pitää toimittaa vaikkei sitä huomioda. Eikä mitään tositteita tarvitse?
ap
Yleensä tulostanla pistän liitteeksi kaikki laput meidän tuloista. Oli sitten palkka, opintotuki, asumistuki tai lapsilisä. Katsokoot siitä mitä tarvitsevat. Eli ennemmin liikaa kun liian vähän. Harmi ettei missään ole mitään kunnon listaa siitä, mitkä tulot/tuet ei vaikuta hoitomaksuun.
Vaikken kyllä ymmärrä yhtään miksi se pitää toimittaa vaikkei sitä huomioda. Eikä mitään tositteita tarvitse?
ap
jotta näkevät että se on myönnetty ja paljonko se on. Muita tositteita ei tarvitse.
saa varmaan joka kunnassa päivähoito- maksuista esitteen jossa on selostettu mitkä tulot otetaan huomioon päivähoitomaksua määritellessä ja mitä ei huomioida.
t: hoitaja
palkkatodistus, josta ilmenee myös kertymät kuluvalta kalenterivuodelta ja edelliseltä kalenterivuodelta
opiskelutodistus / opintotukipäätös
verotuspäätös viimeksi vahvistetusta verotuksesta / selv. ennakonpidätysperusteista 2011
Yleensä ohjeet löytyy tuloselvityslomakkeen kääntöpuolelta, ainakin itse katsoin Googlen avulla nopeasti eri kuntien ohjeita. Ohjeistus saattaa vaihdella kuntien välillä mutta vaadittavat tiedot ja tositteet perustuvat lakiin, joten ne ovat kaikkialla samat.
Eli Googleen "päivähoitomaksu" + "oman kunnan nimi" ja sieltä pitäisi löytyä tiedot.
Lisäksi, ei riitä, että ilmoitat vain omat tulosi vaan myös miehesi tulot.
Tositteista. Yrittäjät täyttävät yleensä oman lomakkeen. Tässä esimerkki Turun ohjeista lomakkeen kääntöpuolelta:
– Edellisen kuukauden ansiolaskelma, josta ilmenee tulokertymä ja lomaraha (mielellään eriteltynä).
--> ei koske sinua, koska olet ollut kotihoidontuella
–Palkanlaskijan arvio tulevasta kuukausitulosta, jos kertymää ei ole käytettävissä (uusi työsuhde).
--> Tämä saattaa koskea sinua ap, jos menet nyt töihin.
–Jäljennös päivärahapäätöksestä
--> Koskee sinua ap, jos jäät nyt työttömäksi
--> Koskee sinua ap, jos et mene nyt töihin vaan jatkat kotihoidontuella
--> Koskee sinua ap, jos saat jotain muuta Kelan maksaa etuutta
–Opiskelutodistus
–Saadusta elatusavusta tai elatustuesta sopimusjäljennös tai kuitti, joka on eritelty jokaisen päivähoidossa olevan lapsen osalta, samoin lasten saama eläke eriteltynä jokaisen päivähoidossa olevan lapsen osalta.
–Maksetusta elatusavusta tai elatustuesta sopimusjäljennös tai kuitti
–Tosite muista päivähoitomaksuun vaikuttavista tuloista
–Selvitys yritystuloista: Tiedot annetaan erillisellä lomakkeella, joka on saatavana päivähoitoyksikön esimieheltä tai osoitteesta www.turku.fi/paivahoitomaksut. Selvitykseen liitetään viimeisimmät tilinpäätöstiedot. Jos tiedot ovat muuttuneet, muuttuneista tiedoista viimeinen muodostunut tuloslaskelma ja tase. Aloittava yrittäjä toimittaa arvion yritystulostaan.
--> Eli kysy tästä päivähoitoyksiköstä
Yrittäjät ovat ennakkoverovelvollisia, tarkoittaisiko tämä sitä?
Tavallisilta palkansaajilta ei kai tarvita kuin palkkatodistus työnantajalta.
Ennakonpidätysperusteet kai selviävät tarkemmin siitä verokortin yläosasta.