Miksi 10v varastaa talourahoja?
Mulla on purkki johon kerään rahaa. Huomasin että sieltä aina hävisi, ja lopulta sain pojan kiinni. Varoitin ja annoin rangaistuksen, kotiarestin ja pelikiellon päiväksi. Muutamaa päivää myöhemmin hävisi taas rahaa. Tämän jälkeen aloin pitämään kirjaa rahasta mitä purkissa on ja silti 2-3 kertaa poika on hakenut muutaman euron. Ei kerro mihin käyttää, mä luulen että karkkiin tai Pokemon-kortteihin. Poika tietää että purkissa on lappu jossa lukee montako euroa siellä on ja kirjanpito pitää paikkaansa.
Miksi se silti varastaa? Onko mitään keinoa saada tämä loppumaan? Pojalla on tarkat rajat mutta siksi että todella tarvitsee niitä, ja on itse iloisempi kun tietää rajat. Onko tämä nyt jotain rajan venytystä, vai siksi että tietää mun ärsyyntyvän?
Kommentit (10)
joskus samalla tavalla. Syy oli yksinkertaisesti se että en saanut viikkorahaa, karkkipussin vain kerran viikossa.
Kaverit ostelivat cd-levyjä, vaatteita, meikkejä.
Kateus ja ehkä myös porukkaan sopeutuminen.
Tiesin tekeväni väärin, mutta olin ehkä jollain tavalla katkera vanhemmille.
Olin myös joskus yön poissa ilmoittamatta vanhemmille (tosi nuorena) vaikka olin oikeasti se kiltti tyttö. Syy siihen oli se, että kaverien kotiintuloaika oli aikaisintaan klo 11, minun piti olla kotona viimeistään klo 8.
En ymmärtänyt vanhempia, eikä vanhemmat ymmärtänyt minua. Molemmilla vanhemmilla oli työpaikat, rahaa ja asuimme hyvällä asuinalueella. Heidän ei vain tarvinnut miettiä asioita lapsen kannalta, elelivät rauhassa omaa elämäänsä.
Näyttää siltä että haluaa jädä kiinni. Unohda hetkeksi rahat ja juttele sen kanssa vähän laajemmin. Mitä lapselle kuuluu, tiedätkö?
tuossa iässä varastin isän liikkeestä käteiskassasta ja kotoa, rahat meni karkkiin ja musaan. suuri merkitys oli uudella ystävällä joka varasti myös ja hankki kaikkea ihanaa itselleen ja muut kaverit sai aika paljon vanhemmiltaan, toisin kuin minä. en jäänyt kiinni, kerran oli lähellä. nyt toivoisin että olisin.kaduttaa aikuisena noi tosi paljon. itse jos oma lapseni alkaisi noin tekemään laittaisin heti kunnon rangaistuksen ja tekisin selväksi miten väärin asia on, lapsesi saattaa olla pulassa vanhempana jos homma jatkuu työ ja opiskeluaikana, pikavipit sun muut houkuttelee jos tottunut saamaan helppoa rahaa.
Meillä talousrahat käteisenä oli välivaihe joskus oravannahkojen jälkeen. Nyt ei ole käteisenä edes kärrypantiksi tai pysäköintimittariin laitettavaa rahaa. Kaikki maksetaan kortilla tai tililtä.
Mutta pidä sitten varasi, ettei vintiö saa käsiinsä sinun verkkopankkitunnuksiasi.
Siihen tarvii tasaisesti muutaman euron, ja sitä on vaan pakko saada vaikka sitten varastamalla niin, että tietää jäävänsä kiinni.
Tai sitä kiusataan ja pitää viedä rahaa kiusaajille?
Meillä on aina ollut säästöt (useita tuhansia) lapsen tietämässä paikassa ja nyt vielä erään yhdistyksenkin käteiskassa. Teinipoikani ei koskaan ole ottanut senttiäkään kysymättä. Vieläkin jos tarvitsee vaikka vaihtaa rahaa, soittaa jos en ole kotona.
Mutta lapsi onkin aina saanut sen mitä on halunnut ja tarvinnut. Ja hyvin vähän on meillä ollut rajoja.
itse varastelin saman ikäisenä karkkirahaa vanhempien taskusta ja jos kävin asioilla, saatoin käyttää muutaman markan omiin juttuihin.
en tosiaankaan muusta syystä kuin koska se oli helppoa ja koska halusin karkkia. ajattelin myös silloin että aikuisille sellaiset rahat ei merkitse mitään, koska jos on kasa kolikoita taskussa niin sittenhän rahaa on oltava paljon ja lapsen mielesrtä silloin on "rikas". Koin kuitenkin huonoa omaatuntoa koska muistan joskus paljastaneeni asian äidilleni.
Pojalla on impulsiivista ja ikätasolleen poikkeavaa käytöstä kaveriporukassa, koulu muuten sujuu hyvin eikä siellä häiriöitä ole. On vähän yksinäinen koulussa mutta kavereitakin löytyy. Juttelen paljon päivittäin kuulumisia ja rahasta on tullut tärkeä tänä syksynä. Mietin vain että miksi ei tajua jäävänsä kiinni, tai ei välitä siitä! Purkissa on satasia seteleinä, mutta niihin ei koske, vain sentteihin.
ap
Nyt tehtiin sovinto ja kertoi että herkkuja on kaupasta ostanut. Eikä ole purkin lappusesta ymmärtänyt että missä mun kirjanpito menee. Mutta miksi silti yrittää kun on pakko arvata että jää kiinni? Vai onko se yllyke kun ei heti jää kiinni vaan viiveellä (noin 5vrk)?
Ja jos jollain on vinkkejä miten asiaa käsitellä niin kertokaa pliis.