Minkä kokoinen on mielestäsi iso vastasyntynyt?
Mun lapsi oli aikoinaan 53,5 cm ja painoi 4450 g ja kaikki taivastelevat kuinka valtava. Päänympärys oli 38 cm. Joo varmasti moni saanut vielä paljon isomman, mutta onko tämä nyt mielestäsi ISO?
Kommentit (43)
Kun omani painoi 2,4kg =) Monelle taas minun vava oli niin pieni, no olihan se nyt kun kuvia katselee.
Sehän on ihan siitä kiinni millaiseen vauvaan on itse tottunut.
joten pitäisin tuonkokoista vielä normaalina, jos saisin sellaisen itse. Sen sijaan alle 3 kg painoisena syntyneelle tuo olisi jo tosi iso vauva.
Itseäni on aina siepannut lasten koon taivastelu. Jos äidin mielestä hänen vastasyntyneensä on kooltaan ok, niin mitä helkuttia kenenkään tarvii silloin mennä kommentoimaan vauvan kokoa. Tulee ihan sellainen olo, että sanoja kuvittelee mielessään, kuinka kyseinen vauva pusertuu ulos äidistään. Eikö sellaisen ajattelu - ja vielä ajatuksensa ääneen sanominen - ole vähän perverssiä. Ihan samoin se pienikin vauva on tullut ulos äidistään.
mutta ei mitenkään pahalla tavalla. 3-4 kiloinen on ns. normaalikokoinen ja alle 3 kiloinen pieni, mutta jälleen: ei mitenkään pahalla tavalla. :)
Minusta "normaali" on 3500g +- 500 g ja 49 cm +- 2 cm, päänympärys 43 cm +- 2 cm. Kaikki tuon ylittävä tai alittava on suurta tai pientä. Tosin mitä pidempi sitä isompi paino on "normaali". Vauva ei ole silloin niin pullea ja luulisin olevan helpompi synnyttää - en tiedä, mutta näin järkeilen.
tuo iso verrattuna moneen muuhun. Mielestäni omakin vauvani oli sio, vaikka oli alle nelikiloinen, päänympärys kuin oli myös tuo 38 cm. Näytti valtavalta.
Ap:n vauvan mitat tuntuvat todella sopusuhtasilta.
Sellainen on jämäkkä käsiteltävä. Tuntuu isolta synnyttää, mutta voi mahtua silti aivan hyvin tulemaan. Liian iso on sen yli tai ainakin yli 4, 5 kg. 5 kg:n tai yli synnyttänyt äiti kait harvoin kävelee synnytyksen jälkeen ilman lantiontukivyötä?
Kaikkea naiset joutuvatkin kokemaan, jos tosi isoja synnyttävät!
nauhan soikula ja sitten 38 cm nauhan soikula. Järkyttykää. Ero on iso!
taivasteli miten iso oli, mutta mun mielestä se oli tosi pieni. Niinkuin tietysti olikin, vaikka muihin avstasyntyneidiin suhteessa iso.
kaikista, ehkä siksi koska olen pieni ja hentoinen itse. Esikoiseni oli 57cm ja 4200g, päänympärys 37cm. Olikin kova urakka synnyttää... :)
Kun omani painoi 2,4kg =) Monelle taas minun vava oli niin pieni, no olihan se nyt kun kuvia katselee.
Sehän on ihan siitä kiinni millaiseen vauvaan on itse tottunut.
eli painoltaan miltei 2 sinun vauvaasi.. Eikä ollut mielestäni iso. :D Vaikka kaikki kyllä taivastelivat isoa vauvaani.. Mutta minulla ei ollut kokemusta (vastasyntyneistä)vauvoista, joten en osannut ajatella vauvaani isona, vaikka mitoista kyllä tiesin näin olevan. Sitten sain syliini tyttömme serkun (n.1,5vkon ikäisen), joka oli syntyessään 3,450, ja 49cm. Siis normikokoinen vauva. Niin naureskelin (en siis pahan tahoisesti, vaan ihmetellen) kuinka pieni reppana, ihan lötkökin vielä toinen on.. :) Kun meillä vauva mm. piti itse päätään koholla jo ensimmäisinä päivinä sairaalassa..
Eli tottumus kysymyshän tuo. :)
Muuten minulla on sukulaisia jenkeissä ja sieltä yksi synnytti miltei 6kg painavan ja lähes 60cm pitkän vauvan.. Siitä oli oikein juttuakin lehdessä siellä.. :)
vauva on jo koululainen ja edelleen ikäisiinsä verrattuna melko pitkä, mutta kovasti hoikka. Mutta tuli tuossa taas mitat puheeksi kun työkaveri sai pikkuisen. En muistanutkaan enää kuinka valtavan mötikän olen tähän maailmaan pukannut ennen kuin kahvipöytäkeskustelu taas intoutui... :)))
ap
eli kaikki yli 4,5kg vastasyntyneet ovat ihan virallisesti isoja vauvoja.
yli nelikiloinen on iso, yli viisikiloinen poikkeuksellisen iso. Pienissä minulla pienen raja on jossain mmm... 3300 g? Suurin osa vauvoista kun sattuu tuohon reilu 3 kg - 4 kg välille.
Ja poikkeuksellisen pieni on jotain alle 2.5 kg. Keskoset tietysti ovat eri asia.
Omat pojat oli 3900 ja 4200, mutta minäkin oelen pitkä, joten tuo oli odotettavissa.
poikani oli syntyessään 5 kg 100g. Syntyi imukupilla rv 42+1 kolmen päivän ponnistelujen jälkeen varmaan kaikkien mahdollisten lääketieteellisten synnytyksenapukeinojen avustamana. Synnytyksestä kohta kolme vuotta, enkä tule koskaan palautumaan, siis fyysisesti, niin pahat repeämät ja syvällä.
Olen todella katkera, koska neuvolanterkan ja minun ponnisteluista huolimatta synnytystä ei käynnistetty aiemmin, vaikka oli tiedossa, että lapsi on iso. Vähättelivät koko juttua sairaalassa ja viimeinen ultrannut lääkäri jopa väitti, että lapsi ei ole läheskään niin iso kun ultra antaa ymmärtää.
ps. ihan pakko kirjoittaa, että lapsi on täydellinen ihana ja olen toki onnellinen
että kaikki meni lopulta hyvin. En vaan käsitä, miksei tällaiseen voi puuttua. 160-senttisen suht. siron naisen on aika vaikea saada viisikiloista lasta ulos.
eli painoltaan miltei 2 sinun vauvaasi.. Eikä ollut mielestäni iso. :D Vaikka kaikki kyllä taivastelivat isoa vauvaani.. Mutta minulla ei ollut kokemusta (vastasyntyneistä)vauvoista, joten en osannut ajatella vauvaani isona, vaikka mitoista kyllä tiesin näin olevan. Sitten sain syliini tyttömme serkun (n.1,5vkon ikäisen), joka oli syntyessään 3,450, ja 49cm. Siis normikokoinen vauva. Niin naureskelin (en siis pahan tahoisesti, vaan ihmetellen) kuinka pieni reppana, ihan lötkökin vielä toinen on.. :) Kun meillä vauva mm. piti itse päätään koholla jo ensimmäisinä päivinä sairaalassa.. Eli tottumus kysymyshän tuo. :)
Oma 3,5 kg vauvani kannatteli myös päätään ja punnersi, kun hänet laittoi vatsalleen. Ehkä vain olette jäntevämpää sorttia kuin serkkusi. :)
Mutta ei valtava siltikään. 3-4kg on tavallisen kokoinen, alle 3kg on pieni.
Ei se ole mielipidekysymys, vaan tuo on fakta.
Yli 4,5 kg vastasyntyneet ovat suurikokoisia. Että näin.
poikani oli syntyessään 5 kg 100g. Syntyi imukupilla rv 42+1 kolmen päivän ponnistelujen jälkeen varmaan kaikkien mahdollisten lääketieteellisten synnytyksenapukeinojen avustamana. Synnytyksestä kohta kolme vuotta, enkä tule koskaan palautumaan, siis fyysisesti, niin pahat repeämät ja syvällä.
Olen todella katkera, koska neuvolanterkan ja minun ponnisteluista huolimatta synnytystä ei käynnistetty aiemmin, vaikka oli tiedossa, että lapsi on iso. Vähättelivät koko juttua sairaalassa ja viimeinen ultrannut lääkäri jopa väitti, että lapsi ei ole läheskään niin iso kun ultra antaa ymmärtää.
ps. ihan pakko kirjoittaa, että lapsi on täydellinen ihana ja olen toki onnellinen
että kaikki meni lopulta hyvin. En vaan käsitä, miksei tällaiseen voi puuttua. 160-senttisen suht. siron naisen on aika vaikea saada viisikiloista lasta ulos.
Sun ois pitäny saada sektio. Missä sairaalassa tämä tapahtui, voitko kertoa? Mulle nimittäin meinasi käydä samalla tavalla kuin sulle.
Keskimmäiseni oli reilut 3900g ja kätilöt sanoivat "ohhoh, onpas iso poika". Yli 5 kiloinen on sitten jo valtava, tai tosi iso.
Oma poikani oli 50cm ja 4500g ja mielestäni pieni, kun oli niin lyhyt. Omasi on aika pitkä.
ISO vauva on mielestäni yli 55 cm ja yli 5kg.