Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä haittaa siitä muka on pojalle, jos en opeta kotitöitä?

Vierailija
24.11.2011 |

Eli esikoispoikani on 16v ja koska olen ollut kotona koko tämän ajan viiden lapseni kanssa, en ole opettanut / pistänyt poikaa tekemään mitään kotitöitä tai ruokaa. sen sijaan nuoremmille tytöille olen kyllä opettanut pienestä pitäen ns. naisten töihin osallistumista. olen saanut jotain kommentteja sukulaisilta että teen karhunpalveluksen. mutta en todellakaan ymmärrä että miten niin, sillä oppiihan poika kotitöitä kun muuttaa omilleen!

poika osallistuu kuitenkin ns. miesten töihin eli halon hakkuu, puusaunan lämmitys, renkaiden vaihto... niiden lisäksi en ole viitsinyt kotitöitä opettaa.

Kommentit (86)

Vierailija
1/86 |
24.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä opetettu (esim. pihatyöt, autohuollot ym. miesten työt). kotihommat ei poikaa kiinnosta ollenkaan joten en ole alkanut väkisin opettamaan. Tyttöjä esim ruuan laittaminen kiinnosti jo pienenä eri tavalla ja luontevasti heille on sitten sitä, siivousta ja pyykinpesua opetettu.

en oikein ymmärrä että mikä estää sitten poikaa tarvittaessa opettelemasta näitä kun omilleen muuttaa. en aio käydä pojan asunnolla siivoamassa tai pyykkäämässä. kun on pakko oppia niin luultavasti oppii.

meillä on maatila ja luontevasti meillä on miehen kanssa naisten ja miesten työt. minä teen kaikki kotityöt ja mieheni taas kaikki raskaammat ulkotyöt. ja siksi tämä malli siirtyy luontevasti lapsillekin.

ihmettelen että mikä siinä on niin ihmeellistä kun täytyy joittenkin sukulaisten huomautella tai ihmetellä. toiset ei taas ihmettele ollenkaan, yleensä ne itse ovat myös maatilalta lähtöisin.

Vierailija
2/86 |
24.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika muuttaa pois kotoa eikä osaa tehdä kotitöitä.

Asuu sinkkumieheltä haisevassa läävässä jossa tiskit mädäntyvät altaaseen.

Tulee kuka tahansa tyttö joka ei arvosta itseään kyllin, alkaa siivota pojan sotkuja. Jos tulee. Poika ottaa tytön äidin sijaiseksi, onhan siistissä kodissa kivempi asua. Tämä palvelussuhde on sitten se terve pohja jolle poikasi perustaa kumppanuutensa.

Voi tosin olla että poikasi haiseva sinkkuläävä myös karkottaa kaikki potentiaaliset puolisot.

Tätä kutsutaan karhunpalvelukseksi.

Tämä on varmaan provo, sillä ei kai kukaan äiti nykyään voi noin yksisilmäisesti ajatella.

Siis poika asuisi kotoa muutettuaan täydellisessä läävässä, kun ei ymmärtäisi itse tehdä mitään? Ja kuljettaisi pyykinsä sinun pestäväksi+

Ei taida enää 2000-luvulla helpolla kotihengettäriksi kasvatettua vaimoa sinunkaan pojallesi löytyä, kun tiukkaa se teki jo viime vuosisadan loppupuolella. Minun mieheni ei ole vieläkään ottanut uskoakseen, että on oikeasti olemassa tällaisia naisia kuin minä, joiden mielestä ei ole niin ihanaa, kun saa imuroida, leipoa, kokata, pyykätä jne.

Kyllä minä jotain noista teen, mutta lisäksi osaan käyttää ompelukonetta, porakonetta, moottorisahaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/86 |
24.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei tule olemaan kovin onnellinen avioliitto/parisuhde.

Kuka nainen haluaisi miehen joka on kotonaan tottunut siihen että kotityöt = naisten työt ja äiti on passannut ja tehnyt kaiken valmiiksi. Ja mieshän sitten odottaa samaa vaimoltaan. Maalaistalossa varmaan toimii koska siellä on näitä "naisten" ja "miesten" töitä mutta jos hän asuu jossain kerrostalokämpässä niin sieltähän nämä "mieste" työt puuttuvat suunnilleen kokonaan. Eli äitinsä passaama mies asettuu sohvalle odottamaan palvelua. Ja liitto kukoistaa?

Vierailija
4/86 |
24.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuo on ihan ok. Silloin hän todennäköisesti löytää vaimokseen sinun tyyppisesi emäntänaisen.

Mutta entä jos hän muuttaa vaikka kerrostaloon jossa pihatöitä ei ole?

Minun mieheni ei ole oppinut tekemään kotitöitä kotona. Anoppi olisi halunnut teettää hänellä kotitöitä, mutta appi oli sitä mieltä, ettei lasten tarvitse osallistua kotitöihin.

Seurauksena on se, että mieheni kyllä OSAA tehdä kotitöitä, eihän tiskaaminen, pyykkääminen ja siivoaminen mitään rakettitiedettä ole. Mutta mitään rutiinia ja "silmää" niiden tekemiseen ei ole. Eli ei tee mitään omatoimisesti vaan joka kotityö pitää erikseen pyytää ja sopia. Hän ei vain yksinkertaisesti tajua/huomaa, koska koti on siivouksen tarpeessa. Se on todella rasittavaa.

Vierailija
5/86 |
24.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun muuttaa omilleen? Ruokaa ei tarvi laittaa kun roiskeläppäpitsoja saa kaupasta. TIskatakaan ei oo pakko, ne pitsat voi syödä suoraan pakkauksesta ja kertakäyttöastiatkin on keksitty. Jos ei ole tottunut siivoamaan niin ei sitäkään tule tehneeksi kuin ehkä kerran vuodessa. Pyykit kannattaa ottaa mukaan kun menee kotona käymään.

Näitä on nähty.

Vierailija
6/86 |
24.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ajatellaan sitä ympäristöä, mihin poikasi todennäköisesti tulee muuttamaan, niin se poikkeaa aika rajusti maatilasta. Voisi kuvitella sen olevan vuokra-asunto kerrostalossa ja kaupungissa, vaikka opiskelujen myötä.

Kumpia siellä on enemmän tehtävänä, niitä sinun miesten töiksi luokittelemiasi hommia vai pyykinpesua, ruoanlaittoa ja siivousta? Nämä yleensä on enemmistönä kenen tahansa kotitöissä, asui missä tahansa.

Vai onko pojallasi rouva katsottuna ja sopiva maatilakin, jonne muuttaa suoraan kotoa? En tahdo kuulostaa ilkeältä, mutta kasvatusmetodisi kuulostaa menneen enemmän sukupuolen kuin todellisten tarpeiden mukaan.

Vierailija
7/86 |
24.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sitten kun poikasi naimisissa ja pienten lasten isä niin mitä se tekeekään perhe-elämälle kun poijallasi ei ole mitään taitoja eikä siksi myöskään aloitekykyä avittaa vaimoaan.

Edestään sen aina löytää minkä taakseen jättää. Ystävättäreni opetti kaiken pojalleen niinkuin tytölleenkin. Poika korkeakoulutettu viimisen päälle ja menestyvä sellainen silti osaa ja tekee myös kodin töitä miesten töiden lisäksi.

Sinähän tiedät ennestään miten naisten työt ei ikinä lopu ei ainakaan pikkulapsiperheessä!

Vierailija
8/86 |
24.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska minulla on 4 ihanaa lasta, sekä tyttäjä ja poikia että ne tekee kyllä kaikkia kotitöitä.

Miehenikin tekee kotihommia joten miksi vaan lapset olisivat palveltavina?

Puita on viimeksi hakattu 3 vuotta sitten, joten olisi hassua jos se olisi vaan työ miehille. Minusta se voisi olla sitten työ perheen naisille.. ;)

Keväällä tulee uusi kuorma puita ja silloin kaikki nakuttaa niitä, meidän naisväki ei malta pysyä pois halonhakkuusta.

Vierailija
9/86 |
24.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ostoskärry täynnä valmisruokaa: pakastepizzoja, eineshampurilaisia, kalapuikkoja, ranskalaisia jne jne jne. Kaikki sellaista ruokaa, mitä ei tarvitse "valmistaa", riittää kun lämmittää tai paistaa tarkalleen pakkauksen ohjeitten mukaisesti. Arvatkaa löytyikö kärrystä mitään HeVi-osaston tuotteita? No ei tietenkään.

Ah miten terveellistä...

Vierailija
10/86 |
24.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisivat sitten yhtä uusavuttomia kuin poikasi.

Omat vanhempani toimivat juuri kuten sinä, ja tyttönä pistin kampoihine enkä suostunut opettelemaan mitään keittössä tehtävää. Jälkikäteen olen sitä mieltä, että olisi kannattanut. Olin vain periaatteessa vastaan, koska veljienkään ei tarvinnut, ja minun piti "siksi, että olen tyttö".

Vierailija
11/86 |
24.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta olen minä ne sittemmin oppinut ja ihan onnellisessa parisuhteessa elän. Teen hyvää ruokaa ja on meillä yleensä kohtuullisen siistiäkin.

Minä olen muuten nainen.

Jos ihminen ei ole kehitysvammainen, hän oppii tosiaan kyllä omilleen muuttaessaan.

Kysynkin, miksi ap pitää tyttärieen niin pösilöinä, että näille pitää erikseen pienestä pitäen opettaa kotitöitä? Onko hänen tyttärissään jotain vikaa?

Vierailija
12/86 |
24.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välillä mies kokkaa, silittää, pesee pyykit, siivoaa ym. ja minä olen korjaillut ruohonleikkuria, korjaillut piha-aitaa ym. meillä lapset oppivat kaikki työt siinä mukana touhutessa. Ei niitä sen enempää tarvitse opettaa.

Vierailija
13/86 |
24.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tätä maatilaa sukupolvenvaihdoksen jälkeen. mutta se sijoittuu vielä pitkälle tulevaisuuteen sillä vielä on aikaa siihen että voidaan jäädä ns. luopumistuelle.

uskon että poika valitsee itselleen naisen joka tekee mielellään myös kotitöitä. meillä suvussa naiset on perinteisesti olleet kotona ja pitäneet huolta miesväen syömisistä.. esim. kesällä kun on heinätyöt naisväki vie miehille paikan päälle eväsleipiä, kahvit ja ruokia.

aika epätodennäköistä että poika ottaisi vaimokseen jonkun jota ei tippaakaan kiinnosta kotityöt. luulen että häntä miellyttää enemmän perinteiset naiset. en tiedä miten kaupungissa mutta ainakin maalla pääsääntöisesti naiset tekee kaikki kotihommat.

Vierailija
14/86 |
24.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

perheen hommissa on pitänyt olla mukana. poika on ollut mukana mm. heinätöissä ja traktorihommissa. tytöille jää kotityöt. tämä sille joka kysyi että miksi tytöille on opetettu sitten kotityöt.

Vierailija
15/86 |
24.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mielestäni kuin a) periaatteellinen kysymys, miksi tytöille sitten pitää opettaa kotitöitä? ja b) käytännöllisempänä asiana tyttöjen mahdollisesti kokema eriarvoisuus, saavatko kotoa opin että miehet ovat arvokkaampia kun heitä ns. passataan?

tätä maatilaa sukupolvenvaihdoksen jälkeen. mutta se sijoittuu vielä pitkälle tulevaisuuteen sillä vielä on aikaa siihen että voidaan jäädä ns. luopumistuelle.

uskon että poika valitsee itselleen naisen joka tekee mielellään myös kotitöitä. meillä suvussa naiset on perinteisesti olleet kotona ja pitäneet huolta miesväen syömisistä.. esim. kesällä kun on heinätyöt naisväki vie miehille paikan päälle eväsleipiä, kahvit ja ruokia.

aika epätodennäköistä että poika ottaisi vaimokseen jonkun jota ei tippaakaan kiinnosta kotityöt. luulen että häntä miellyttää enemmän perinteiset naiset. en tiedä miten kaupungissa mutta ainakin maalla pääsääntöisesti naiset tekee kaikki kotihommat.

Vierailija
16/86 |
24.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kyllä kaikki joutui hiukan ruuanlaitosa auttamaan ja siinä oppi sivussa. Nuorin veljeni kiinnostui leipomisesta, ja oppi jo nuorena tosi hyväksi leipuriksi.

Mutta siivoukseen äiti ei poikia patistanut mutta isosisko onneksi kyllä. Äitini joutui olemaan pitkiä aikoja sairaalassa, joten kaikki lapset oppivat laittamaan ruokaa, lyhentämään housunlahkenensa tai ompelemaan sauman sinnetänne, siivoamaan kunnolla ja pesumerkit selkenivät kaikille. Pojille siitä on ollut suurta hyötyä, vaimot on olleet tyytyväisiä. Yhdelle veljelle tuli kyllä ero, mutta hän sai lapset asumaan luokseen.

Eikä noi kokkaustaidot yms pahaksi ole naisillekaan. Mieheni väittää ainaa, että syötyään eka kertaa mun laittamaa ruokaa päätti syödä sitä loppuelämänsä:-)

Vierailija
17/86 |
24.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun sinne böndelle ei muutenkaan tahdo niitä morsiamia löytyä niin luuletko tosiaan että a) tonttujunttipojallasi on todella valinnanvaraa ja b) että varsinkaan kukaan suostuu tulemaan sinne vaimoksi tuollaisiin oloihin, kotiorjaksi suvulle, joss "on perinteisesti" asiat olleet jotenkin ja sitä ei muuteta eikä muutosta pidetä hyvänä. Kyllä vähimmäisoletus naisen maallemuutossa on, että edes ura on isommassa maailmassa ...

Vierailija
18/86 |
24.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidin tätä provona ja pidän edelleen - mutta toisaalta mistäs minä tiedän, miten takapajuisia ja typeriä ihmisiä jossain takametsissä kasvaa. Joten siinä mielessä, miksei voisi olla tottakin.

Kannattaa varautua siihen tulevaisuuden uhkakuvaan, että seuraavissa sukupolvissa ei ehkä ole enää noita miesten passaaja -naisia. Mutta vaikka olisikin, niin pitäkää kaikki ap:n tapaiset mielessänne, että tuollaiset pojat/miehet eivät suinkaan pääse VALITSEMAAN yhtään ketään. Mikäli he saavat itselleen puolison, heidän on tyytyminen siihen, joka huolii heidänlaisensa miehen.

Ei nykyisinkään sellainen mies ole kiinnostava puolisoehdokas, joka ei tee kotitöitä, kuten siivoa, laita ruokaa, hoida pyykkiä, hoida lapsia... He ovat ikäänkuin "viallisia", jolloin heille mahdollisesti jää joku saman kategorian nainen: kenties vähän tyhmempi, rumempi, moniongelmainen tai muuten myös vähemmän haluttu.

Vierailija
19/86 |
24.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä poika varmaan jatkaa sitten tilanpitoa eikös niin?Hänen sitten pitää löytää jostain tolla nainen joka ajattelee juuri samalla tavalla.Että on naistentyöt ja miestentyöt.Näitä tolloja naisia ei juurikaan ole ;).Uusavuton raukka tulee pojasta jos ei edes perusasioita osaa.Pestä pyykkiä tai kokata.Onhan hänellä kotitaloutta ollut koulussa.

Vierailija
20/86 |
24.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

aika epätodennäköistä että poika ottaisi vaimokseen jonkun jota ei tippaakaan kiinnosta kotityöt.

Eli on olemassa vain naisia, joita ei tippaakaan kiinnosta kotityöt ja naisia, jotka haluavat tehdä ne kaikki yksin?

Voin kertoa, että niin ei ole.

Suurin osa naisista haluaa jakaa kodin ylläpitämisen taakkaa tasaisesti puolisoiden kesken. Niin kauan kuin molemmat käyvät päivätöissä kodin ulkopuolella (ja etenkin jos koti on kerrostalossa), ne "naisten työt" kuuluvat useimpien naisten mielestä molemmille. Se ei tarkoita, ettei olisi "tippaakaan kiinnostunut".

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme viisi