Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä on opekorkeakoulu? Missä sellaisia on?

Vierailija
23.11.2011 |

Millaisen tutkinnon sieltä saa?

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
17.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaan pätevyyteen vaaditaan tiettyjä kursseja. Itse esim. jouduin suorittamaan lisäopintoja kemian pätevyyteen, vaikka opintoviikoissa olin suorittanut reilusti vaadittua enemmän kursseja. Minulta kuitenkin puuttui yhden aihealueen kurssit (alkuperäiseen tutkintooni niitä ei vaadittu), ja suoritin ne myöhemmin ollakseni pätevä opettaja. Yliopisto antoi sitten todistuksen ko. aineen pätevyydestä. Toki joku on saattanut suorittaa "oikeat" kurssit alkuperäisessä tutkinnossaankin, mutta ainepätevyydestä tarvitsee erillisen todistuksen, mitkä tahansa ko. aineen aine(syventävät)opinnot eivät kelpaa.

Lukiossa aineenopetusta on kelpoinen antamaan henkilö, joka on suorittanut

1) ylemmän korkeakoulututkinnon;

2) yhdessä opetettavassa aineessa aineenopettajan koulutukseen kuuluvat opetettavan aineen opinnot, jotka ovat perus- ja aineopinnot sekä syventävät opinnot tutkinnon pääaineessa tai siihen rinnastettavassa kokonaisuudessa, laajuudeltaan vähintään 120 opintopistettä (55 ov), ja kussakin muussa opetettavassa aineessa aineenopettajan koulutukseen kuuluvat opetettavan aineen opinnot, jotka ovat perus- ja aineopinnot yliopiston oppiaineessa tai siihen rinnastettavassa kokonaisuudessa, laajuudeltaan vähintään 60 opintopistettä (35 ov)

3) vähintään 60 opintopisteen tai 35 opintoviikon laajuiset opettajan pedagogiset opinnot.

Vierailija
2/15 |
23.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
23.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ettei ole sama asia kuin OKL, päteväksi peruskoulun opettajaksi ei pääse minimittaisesta koulutuksesta vaan yliopistosta.

Vierailija
4/15 |
23.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuo opekorkeakoulu vain oli uutta.

Onko jossain todellakin tiedot, että noihin ammatillisiin opettajakoulutuksiin on vaikeaa päästä?

ettei ole sama asia kuin OKL, päteväksi peruskoulun opettajaksi ei pääse minimittaisesta koulutuksesta vaan yliopistosta.

Vierailija
5/15 |
23.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ammattikorkeakoulun ammatillinen opettajakorkeakoulu...

Vierailija
6/15 |
23.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli ammatillisessa opettajakorkeakoulussa voi suorittaa pedagogisen pätevyyden. Itse juuri valmistun sieltä matematiikan opeksi. Ja alla tiettu maisterin tutkinto luonnontieteellisestä.

Vierailija
7/15 |
23.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli ammatillisessa opettajakorkeakoulussa voi suorittaa pedagogisen pätevyyden. Itse juuri valmistun sieltä matematiikan opeksi. Ja alla tiettu maisterin tutkinto luonnontieteellisestä.

Vierailija
8/15 |
23.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

opekorkean eli pedagogiset ja kasvatustieteen opinnot.

Voin toimia ammattikorkeakoulussa lehtorina.

Kun itse hain opekorkeaan, hakijoita oli 1000 ja 80 pääsi sisään.

Vierailija
9/15 |
23.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli riippuu ihan alla olevast tutkinnosta millä asteilla on pätevä. Koska mulla maisterin paperit olen pätevä opettamaan kaikilla asteilla (peruskoulu, lukio, ammattiopisto, AMK...) niitä aineita, joissa vähintään 60 opintopisteen kokonaisuus yliopisto-opintojaj kasassa.

Vierailija
10/15 |
23.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli riippuu ihan alla olevast tutkinnosta millä asteilla on pätevä. Koska mulla maisterin paperit olen pätevä opettamaan kaikilla asteilla (peruskoulu, lukio, ammattiopisto, AMK...) niitä aineita, joissa vähintään 60 opintopisteen kokonaisuus yliopisto-opintojaj kasassa.

Ainakin lukioon (ja mielestäni myös AMK:iin ja ammatilliseen) tarvitaan myös syventävät, pelkillä sivuaineopinnoilla et sinne pääse. Eli perus + syventävät = väh. 120op. Lukiosta olen varma, itse en pysty opettamaan lukiossa 60 opintopisteen laajuisena matematiikanopettajana.

Vierailija
11/15 |
23.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli mulla opetettavat aineet on matikka, fysiikka ja atk. Jos esim opiskelen joskus kemiaa 60 op, olen sitten pätevä opettamaan sitäkin.

Vierailija
12/15 |
23.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitää olla tuo 120 op ja mulla se on matikka. Sivuaineissa riittää 60 op. Vai väitätkö tosissasi, että jokaisella metamatiikan, fysiikan ja kemian opettjalla on kaikista aineista 120 op? Järki hoi...

Vierailija
13/15 |
23.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukiossa aineenopetusta on kelpoinen antamaan henkilö, joka on suorittanut

1) ylemmän korkeakoulututkinnon;

2) yhdessä opetettavassa aineessa aineenopettajan koulutukseen kuuluvat opetettavan aineen opinnot, jotka ovat perus- ja aineopinnot sekä syventävät opinnot tutkinnon pääaineessa tai siihen rinnastettavassa kokonaisuudessa, laajuudeltaan vähintään 120 opintopistettä (55 ov), ja kussakin muussa opetettavassa aineessa aineenopettajan koulutukseen kuuluvat opetettavan aineen opinnot, jotka ovat perus- ja aineopinnot yliopiston oppiaineessa tai siihen rinnastettavassa kokonaisuudessa, laajuudeltaan vähintään 60 opintopistettä (35 ov)

3) vähintään 60 opintopisteen tai 35 opintoviikon laajuiset opettajan pedagogiset opinnot.

Vierailija
14/15 |
23.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hämeenlinna, Helsinki, Jyväskylä, Lahden ryhmä... voi kun muistaisi.

Kyse on yleisestä pedagogisesta pätevyydestä ja taustakoulutukseksi ratkaisee.

Just valmistuva, myös lukioon pätevöityvä :)

Mutta ei siis luokanopettajaksi!

Vierailija
15/15 |
17.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ammatillisen opekorkeakoulun koulutus ei ole mikään "minimittainen". Se on lisäkoulutusta.

Eli et voi hakea opeamm.korkeakouluun suoraan lukiosta.

Erityisopelinjalle pitää olla olla opettajan pedagoset tehtynä sekä ammattillisten tai yhteisten aineiden opettajan pätevyys jo pohjakoulutuksena.