Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Rv35, painoa tullut 12 kg, ja terkka vittuilee "onko jääkaappi liian lähellä".

Vierailija
23.11.2011 |

Piti vaan avautua kun harmittaa niin kovasti. Normaalipainoinen olin ennen raskautta, ja nyt rv 35+ painoa on tullut yhteensä 12 kg. Mutta miksi neuvolassa pitää äideille painonnoususta huomautella? Kun ei edes ole kyse mistään hirveästä noususta, ja siitäkin voisi keskustella ihan asiallisesti eikä tuollatavalla, onko kotona jääkaappi liian lähellä.

Entisenä anorektikkona olen yrittänyt suhtautua terveesti painonnousuun, mutta ihan kuin yritettäisiin tahallaan ajaa taas anerektikon tielle.

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
23.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuonvertainen painonnousu ei ole mikään terveysriski.

Vierailija
2/18 |
23.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

painonnoususta! Mulla nousi paino ekassa raskaudessa 24 kiloa ja ei mulle siitä mitään huomauteltu. Olin tosi hoikka ennen raskautta. Tokassa raskaudessa (kaksosraskaus) paino nousi 32 kiloa. Siitä tosin monta kiloa oli turvotusta, mutta silti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
23.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kuitenki niin. . . Ei ole edes iso painonnousu.

Vierailija
4/18 |
23.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun kälyllä, joka oli valmiiks vähän ylipainonen tuli 30kg lisää ja sillekin vaan sanottiin et vähän vois kattoa syömisiä..

Vierailija
5/18 |
23.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

varma että se nimenomaan vittuili? Joillakin on vaan huonot vitsit. Koska tuohan ei ole todellakaan mikään suuri painonnousu niin jospa se juuri sen vuoksi heitti tuollaisen läpän.

Vierailija
6/18 |
23.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

...että terkkari huomauttaa ja vittuilee?

Voisiko olla niinpäin, että itse kiinnität painoosi kovasti huomiota ja ehkä kommentoit sitä, ja tuollainen huomautus on myötätuntoista myötäilyä sinun itsesi esiin tuomaan huoleen?

Tiedäthän, sellaista kun joku sanoo:

"Voi että ton Pekan saamattomuus ottaa päähän" ja toinen osoittaa kuulleensa ja ymmärtävänsä sanomalla: "Sun pitää hoitaa teillä kaikki asiahommat".

Jos olet entinen anorektikko, et ehkä voi luottaa siihen mitä kuvittelet toisten painostasi ajattelevan.

12 kg ei tosiaankaan ole liikaa rv 35+ mennessä, on vaikea kuvitella miksi terkkari vittuilisi siitä.

t. itsekin neuvolan terkkari

Vierailija
7/18 |
23.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä heti +2 kiloa saaneet huutelevat..

Sen terkan pitäisi varmaan tietää, että joillekin tulee hyvinkin 20 kiloa, mutta häipyy saman tien. Tai näin ainakin mulla, jotain turvotusta vissiin?

Vierailija
8/18 |
23.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et voi olla tosissasi. 12 kiloa on ihan normaali määrä, mitä raskauden aikana tulee.

1l ylimääräistä verta

1l lapsivettä

1l turvotusta

3,5 kg vauvaa

1-500 g istukka

Lisäksi kroppaan kertyy rasvaa raskauden aikana mm maidontuotannon takaamiseksi. Et oikeasti voi olla tosissasi, koska jokainen neuvolaihminen on nuista luvuista tietoinen. :) Jos nyt olisitkin tosissasi, niin sitten vain hoitaja vaihtoon. Ilmeisesti hän laskee leikkiä, jota et oikein ymmärrä. Pointtini on, että liikaa painoa sinulle ei ole tullut.

Vierailija
9/18 |
23.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä rv 35 tasan ja painoa tullut 2kg.

että oot laihtunut? Mulla nimittäin tuli painoa raskauden aikana yhteensä 12 kg ja kaikki jäi sairaalaan. Eikä turvotustakaan juuri ollut, ainakaan näkyvää.

Vierailija
10/18 |
23.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle sanottiin, että 10-16kg on tavallinen, enemmänkin voi tulla ja olla silti normaali. Tuossa edellä kerrottiin, miten paino jakautuu. Tuohon lisäisin vielä normaalin turvotuksen, joka jakautuu mm. kasvaneisiin rintojen rauhasiin. Rasvaa ei tule kuin vähäsen ja sekin imetyksen varalle.

Vierailija
11/18 |
23.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä rv 35 tasan ja painoa tullut 2kg.

että oot laihtunut? Mulla nimittäin tuli painoa raskauden aikana yhteensä 12 kg ja kaikki jäi sairaalaan. Eikä turvotustakaan juuri ollut, ainakaan näkyvää.

Jos painoa on noilla viikoilla "tullut" 2 kg, niin silloin äiti on kyllä laihtunut. Mikään ei muuta sitä matematiikkaa, että kehoon nyt vaan tulee litrakaupalla uutta tavaraa raskauden aikana.

Vierailija
12/18 |
23.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan ekasta käynnistä asti valitti painonnoususta, vaikka olin normaalipainoinen ennen ja jälkeen raskauden, ja painoa tuli raskausaikana yhteensö 11kg. Jos oli esim. 1,5kg tullut edellisestä käynnistä lisää (minkä verran ei-raskaanaolevienkin paino saattaa heitellä vaikka päivässä riippuen koska on syönyt, paljonko massaa suolistossa jne) niin tuli kamala motkotus että ei saa antaa kropan räjähtää käsiin ja ne kilot ei sitten lähte yhtä helposti kun tulee ja raskaus ei ole mikään syy lihoa.

Mä muutaman kerran jaksoin hymähdellä ja naurahdella, mutta kun tuo sama jatkui vain niin loppuraskaudesta totesin että jos on niin ammattitaidoton, ettei tiedä raskausajan normaalista painonnoususta, eikä osaa kohdella ihmisiä ihmisinä niin taitaa olla parasta että vaihdan johonki sellaiseen terkkaan jolle on jäänyt jotain sieltä koulusta päähänkin.

Sen jälkeen ei sanonut enää painosta mitään, mutta naama oli kyllä näkemisen arvoinen kun yksi kerta olin tullut suoraan Raxista (syönyt ja juonut viikon edestä) ja olin kärsinyt muutaman päivän ummetuksesta ja painoa oli tullut viikon aikana 6 kg, nauratti kun toinen selvästi taisteli että pystyi pitämään mölyt mahassaan:) (kerrottakoon, että kahden päivän päästä tästä punnituksesta kun olin käynyt paskalla ja syönyt normaalisti, tuosta kuudesta kilosta oli enää 2 jäljellä)

Itse olen siis sairaanhoitaja, ja pidän odottavan äidin mielenterveyttä ja itsetuntoa huomattavasti tärkeämpänä kuin sitä, tuleeko painoa 10 vai 20 kiloa lisää. Toki jos näyttää siltä, että raskaana oleva paisuu kun pullataikina niin voi asiasta ASIALLISESTI keskustella.

Vierailija
13/18 |
23.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko raskausaikana tuli yhteensä 13 kiloa. Mutta alusta asti valitti painonnoususta.

Kerran erehdyin myöntämään että juon tuoremehua rautatabletin kanssa. Siitä jaksoi huomauttaa joka kerta, että kun juon tuoremehua niin tulee turhia kaloreita.

7 kg:n kohdalla sanoi että joillekin tulee vaan 6 kiloa koko raskausaikana.

Että kyllä niitä terkkareita edelleen löytyy, joille painonnousu on hirveä asia.

Vierailija
14/18 |
23.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi mulla on hyvä neuvolatäti :) Elä ota itseesi, muista että tässä asiassa olet oikeassa!

t:13

Vierailija
15/18 |
23.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos ton takia "huumorilla" ton heitti.

Vierailija
16/18 |
24.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terkka on tollo ja ap voi ohittaa tuollaiset kommentit.

Sinun painonnoususi on täysin normaalin rajoissa ja noista varmaan 10kg tiputat jo suoraan laitokselle, kun käyt synnyttämässä. :)

Itse saattaisin kanssa hautoa jo valmiiksi mielessä jonkun oikein nasevan vastakommentin seuraavaa neuvolareissua varten, jos tullaan taas silmille.

Äläkä huoli nyt viimeisten viikkojen painonnoususta.. se on lähinnä turvotusta, mitä nyt loppuvaiheessa tulee. Huomaat kyllä kuinka alkaa sukan kuvat olemaan nilkoissa.

Vierailija
17/18 |
24.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

...mullakin oli eka raskaudessa ihan hirveä akka mutta toisella kertaa tosi asiallinen ja empaattinen tyyppi. Eka raskaudessa painoni nousi 26 kiloa ja toisessa 30. Molemmat olen laihduttanut pois ja lapset ovat olleet terveitä ja normipainoisia. Myös verenpaineeni ja muut arvoni olivat molemmissa raskauksissa tosi hyvät. SE eka ilkeä terkka oli koko ajan kamalan harmistunut kun ei saanut lähettää mua sokerirasituskokeeseen, kun arvot oli niin hyvät. Luulisi että olisi iloinen kun kaikki menee hyvin! Jotkut vaan on ilkeitä - unohda koko juttu ja nauti vauvan odotuksesta!

Vierailija
18/18 |
24.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

riskiä sairastua synnytyksenjälkeiseen masennukseen. Heille koko raskausaika on pelkkää painon kyttäämistä. He eivät auta äitiä ollenkaan valmistautumaan synnytykseen ja lapsen vastaanottamiseen, puhumattakaan että rohkaisisvat äitiä nauttimaan omasta hienosta kehostaan ja luottamaan itseensä.

Oma terkkarini oli ihan ok, ei koskaan maininnut painonnoususta. Mutta kaverini, joille toisten ihmisten paino on muutenkin lempiaiheita, on nyt siirtyntynyt neuvolaan th:ksi, ja voin aivan hyvin kuvitella, että hän ripittää jokaista odottavaa äitä, jonka paino nousee raskausaikana enemmän kuin viisi kiloa. Itse hän siis on siinä rajoilla, että onko hänen oma syömisen tarkkailunsa enää tervettä.