Kuinka monta opettajaa alakoululaisellasi on?
Oma lapseni on viidennellä ja minusta on hieman kummallista, että hänellä on eri opettajat liikunnassa, uskonnossa, englannissa, saksassa, fysiikka/kemiassa, käsityössä ja musiikissa. Ja olikohan vielä ympäristöopissa vai mikä se biologia nyt nykyään onkaan. Ja vielä se oma luokanopettaja, jolle jää sitten ne äidinkieli, matikka ja kuvis. Eli 8-9 eri opettajaa.
Kommentit (8)
on vain yksi opettaja. Lapsi on toisella luokalla.
Itse luokanopettajana opetan kolmea luokkaa, joista yksi on ns. oma luokka.
minun lisäkseni 4 muuta opea.
Itse opetan ooman luokkani lisäksi muita aineita neljälle eri ryhmälle.
on enemmän aineenopettajia (ilmeisesti?). Esimerkiksi kielissä ja fysiikassa on hienoa, että opettaja osaa asiansa ihan oikeasti eikä vain opettajanoppaan pohjalta. Kärjistin tahallani... Muutenkin kuilua ala- ja yläkoulun välillä on syytä kaventaa.
- tokaluokkalaisella oma ope ja musiikin ope.
- neljäsluokkalaisella englannin, liikunnan, teknisten käsitöiden opettajat.
kolmasluokkalaisella (poika) eri ope liikunnassa, englannissa, teknisessä työssä ja musiikissa (joissa musta onkin hyvä olla, tosin musiikkia opettaa toinen luokanope, ei musiikin opettaja), lisäksi on eri ope kuvaamataidossa ja uskonnossa. Eli omalle opelle (joka sekin kyllä sijainen, saa nähdä tuleeko uusi oma ope koskaan, kun ekalla aloittanut jäi tokan keväällä äitiyslomalle ja kevään oli yksi sijainen ja nyt sitten syksystä toinen). Eli siis tälle opelle jää äikkä, matikka, yltti. Opettajia on siis 7 eri, ellen nyt jopa unohtanut jonkun.
yksi niistä harvoista maista, joissa yli kymmenvuotiailla oppilailla usein luokanopettaja opettaa lähes kaikki aineet. Hyvä juttu on se, että pikku hiljaa ainakin joihinkin aineisiin on tullut enemmän ja enemmän aineenopettajia, koska luokanopettajien tietotaito ei vain yksinkertaisesti riitä kaikkeen. (Tämä siis tutun luokanopettajan sanomana, ko. opettaja huokaisi helpotuksesta, kun sai fysiikan ja kemian opetuksen siirrettyä aineenopettajalle. Töissä siis yhtenäiskoulussa.)
Luokanope, et:n ja kuviksenope ja musiikinope.